Pysventil!! Bra eller dåligt???

DazRobbe Lastbilschaufför
25 juni 2008 · 45 Inlägg

Har chippat min V70 XC AWD och tänkte sätta dit en pysventil så ja kan justera laddtrycket. Men nu har ja läst runt lite och vissa har fått problem med bilen efter den har installerats. Så min fråga är helt enkelt..

-Är det skadligt eller inte att ha en pysventil för justering av laddtryck.

MVH // Robban

torpis Forummoderator
25 juni 2008 · 10 576 Inlägg

Snyggare än pysventil är att med en switch koppla bort magnetventilen, samma switch kopplar dit ett motstånd motsvarande MV:s resistans för att på så sätt lura styrsystemet.  Nu har du grundladd och mindre pulver.

Har du chippat så laddar den lite mer och du får bättre kraft, men det är ju inte så mycket pulver så varesig du eller besiktningsman får synbortfall så varför i hela friden vill ju kunna justera laddtrycket?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Fredrik-79
25 juni 2008 · 2 164 Inlägg

Ja de är skadligt för motorn med pys ventil för programvaran är inte inställd för de trycket du tar upp den till och då kan de bli stora skador på motorn.
Gör rätt om du ska trimma.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
torpis Forummoderator
25 juni 2008 · 10 576 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Ja de är skadligt för motorn med pys ventil för programvaran är inte inställd för de trycket du tar upp den till och då kan de bli stora skador på motorn.
Gör rätt om du ska trimma.

MVH

F

Jag utgår ifrån att han vill ersätta magnetventilen med en pysventil för att kunna sänka laddtrycket...


Det är ju som du säger inget bra att höja laddet och trådskaparen vet ju iom sin första fråga om att det är lurigt med laddtryck...

... så nog hoppas jag att det är neråt han vill justera

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
DazRobbe Lastbilschaufför
25 juni 2008 · 45 Inlägg

Hmm

Lite lurigt det där för när ja chippade  min 940ltt "bytte chip" så monterade den firman in en pysventil "justerbart t-kors typ" som ja manuellt från motorutrymmet kunde justera. Varför ja fråga är ju för att ja antagligen vill höja trycket eller släppa ut luften snabbare heltenkelt. Jag har i nuvarande läget motorn original utöver att jag har stoppat in BSRs PPC för min bil.

Är lite ovis i denna fråga så det var därför som jag frågade om tips och råd, men om ja fattat det rätt så ska jag helt enkelt inte stoppa in någon pysventil. ?

Tack på förhand // Robban

Senast redigerat av DazRobbe (25 juni 2008)

torpis Forummoderator
25 juni 2008 · 10 576 Inlägg

940 har mekanisk styrning av laddet där måste man pysa upp det,  då pyser man det till det laddtrycket man vill ha sen skruvar man inget mer.

på nyare bilar med exempelvis PPC så strs allt elektroniskt.  beroende på väder och vind så reglerar motorn laddtrycket för att du alltid skall få exempelvis 400Nm vid fullgas om det är -20grader ute och om det är +30 grader.

PPC höjer laddtrycket och sköter hela trimbiten helt själv.  skulle du göra saker bakom ryggen på PPC så utsätter du den för förutsättningar den inte klarar av. är det varmt ute kommer motorn att spika och gå sönder, motorn kan ju inte sänka laddtrycket jälvt när du fuskat upp det...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
DazRobbe Lastbilschaufför
26 juni 2008 · 45 Inlägg

OK Torpis det var en väldigt grundlig förklaring som jag tackar för. Det du sa förstod jag och beslutet om ventilen är att den får samla damm till kanske en annan bil står runt knuten som är lite äldre.

En samman fattning är alltså att en PPC trimmad bil inte bör ha pysventil om jag förstod det hela rätt då trimningen sköts och justeras konstant av datorn i bilen.

Tack så mycket // Robban

Mollllgan
26 juni 2008 ·

Bra tråd..

Skulle nyss skapa en likadan=) Har nu fått svar på frågan=) Thx

Smoke_U
26 juni 2008 · 5 Inlägg

Hej. Intresant läsning. Jag har tänkt montera (Redan köpt) en HKS SSQV pys-/dumpventil till min Supra TT. Om jag förstår rätt så om jag monterar dumpen skall jag även göra en mappning eller programera mjukvaran i bilen. PS: Är dumpen till för att hålla turbon snurrande tills man växlat, eller till för att spara på slitaget på turbon.

Jag har hört att man förlorar hk om man monterar dumpventiler. sant?

Vit är det nya Svart!
Har ni delar till Supra -skriv vad ni har.
Sharky
26 juni 2008 · 10 287 Inlägg

Är du inte ute och simmar lite nu? Håll isär pysventil för att ställa laddtryck och dumpventil.

/Göran


Smoke_U skrev:
Hej. Intresant läsning. Jag har tänkt montera (Redan köpt) en HKS SSQV pys-/dumpventil till min Supra TT. Om jag förstår rätt så om jag monterar dumpen skall jag även göra en mappning eller programera mjukvaran i bilen. PS: Är dumpen till för att hålla turbon snurrande tills man växlat, eller till för att spara på slitaget på turbon.

Jag har hört att man förlorar hk om man monterar dumpventiler. sant?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Xuri One Man Clan
26 juni 2008 · 4 287 Inlägg

tycker pysventil funkar kalas bra så länge man har en hård WG klocka så man inte får hejdundrans peakar...är ju händigt om man vill höjja laddet fort å utan å bränna sig...sen finns de ju dom som har lite mer oseriösa pysventiler... Jag har kört ett par tusen min med min på och de har funkat kalasbra..men som sagt riktigt hårda klockor

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
dahboy
26 juni 2008 · 1 002 Inlägg

Xuri skrev:
tycker pysventil funkar kalas bra så länge man har en hård WG klocka så man inte får hejdundrans peakar...är ju händigt om man vill höjja laddet fort å utan å bränna sig...sen finns de ju dom som har lite mer oseriösa pysventiler... Jag har kört ett par tusen min med min på och de har funkat kalasbra..men som sagt riktigt hårda klockor

När du trimmar eller snarare sagt chippar din 940 så byter du ut bränsle chippet och sen höjer laddtrycket manuelt eftersom du har mekanisk laddtrycks styrning..

På en tex v70 som det är snack om i denna tråden så byter du ett chip för soppa och ett för luft.. alltså datorn styr även luft flödet..
Nu är denna v70:n så hightech så om du sätter dit en pysventil så kommer ett system gå in och säga stopp eftersom de märker att de e nått mysko på g.. så istället så får du inget ladd..




Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar..

...
MrTurbo Better than God \o/
26 juni 2008 · 1 883 Inlägg

Alltså grabbar...  En pysventil som lurar wastegaten är JÄTTEBRA. Ibland....

Har bilen ett eget laddtrycksstyrningssystem med spiksensor är det dock helst jävla kass om man inte vill spika sönder motorn. Har ni chipat styrboxen så den ska reglera laddtrycket och bränslet så börja INTE pilla med en ventil, det är att be om trubbel. Undantaget är om du har fet plånbok, är en jävel på att meka och kan vara utan bilen ett tag. Stämmer inte de tre alternativen ovan, låt bli.

I mitt fall har inte bilen något system som styr laddtrycket. Jag har bara en slang direkt från turbon till wastegaten, jag har kanske ingen fet plånbok men jag kan få fram en annan motor och byta den över helgen. Är dessutom ytters medveten om vad som kan hända, varför det händer och troligtvis NÄR det händer med så jag vet vad jag ger mig in på, vilka övriga modifieringar som krävs och vad tecknen på att det inte fungerar som det skall är.

Vissa jämnför det med att knulla horor i Thailand utan kondom. Men vet man vad man ger sig in på så... tongue

Senast redigerat av MrTurbo (26 juni 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Xuri One Man Clan
26 juni 2008 · 4 287 Inlägg

dahboy skrev:

Xuri skrev:
tycker pysventil funkar kalas bra så länge man har en hård WG klocka så man inte får hejdundrans peakar...är ju händigt om man vill höjja laddet fort å utan å bränna sig...sen finns de ju dom som har lite mer oseriösa pysventiler... Jag har kört ett par tusen min med min på och de har funkat kalasbra..men som sagt riktigt hårda klockor

När du trimmar eller snarare sagt chippar din 940 så byter du ut bränsle chippet och sen höjer laddtrycket manuelt eftersom du har mekanisk laddtrycks styrning..

På en tex v70 som det är snack om i denna tråden så byter du ett chip för soppa och ett för luft.. alltså datorn styr även luft flödet..
Nu är denna v70:n så hightech så om du sätter dit en pysventil så kommer ett system gå in och säga stopp eftersom de märker att de e nått mysko på g.. så istället så får du inget ladd..




Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar..

(du har fel till viss del för dom går att pysa obemärkt)


Jo jag vet de jag också....Men jag vet också att tillochmed en v70 00:a med nya styrsystemet å ETM på går att pysa å funkar klockrent om man bara lägger på 1 hekto eller 2 typ... blir inga som helst problem å köra med helller...men trådskaparen ska läsa på innan han gör de, å de är rätt oseriöst...

Magnetventilen sitter där för å skydda..men de gör även knacksensorerna å för övrig så kan bilen  både fetta på med mer bränsle  å sänka tändningen om så skulle behövas... som extra skydd...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
torpis Forummoderator
26 juni 2008 · 10 576 Inlägg

Xuri skrev:
å för övrig så kan bilen  både fetta på med mer bränsle  å sänka tändningen om så skulle behövas... som extra skydd...

Hur mycket extra soppa tror du den kan ge om man redan bankat på ett trim?  Absolut inte självklart att marginalerna räcker...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Xuri One Man Clan
26 juni 2008 · 4 287 Inlägg

torpis skrev:

Xuri skrev:
å för övrig så kan bilen  både fetta på med mer bränsle  å sänka tändningen om så skulle behövas... som extra skydd...

Hur mycket extra soppa tror du den kan ge om man redan bankat på ett trim?  Absolut inte självklart att marginalerna räcker...

Jag skrev de kanske inte men på en otrimmad bil...en v70 2.4t 00:a...
Jag pratade mest om att de gick å göra utan att få felkoder...å jag tror de är lättare å "fultrimma" en chippad bil utan att få indikationer på att något är fel (så att tex lampan börjar lysa)

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
dahboy
26 juni 2008 · 1 002 Inlägg

Xuri skrev:

torpis skrev:

Xuri skrev:
å för övrig så kan bilen  både fetta på med mer bränsle  å sänka tändningen om så skulle behövas... som extra skydd...

Hur mycket extra soppa tror du den kan ge om man redan bankat på ett trim?  Absolut inte självklart att marginalerna räcker...

Jag skrev de kanske inte men på en otrimmad bil...en v70 2.4t 00:a...
Jag pratade mest om att de gick å göra utan att få felkoder...å jag tror de är lättare å "fultrimma" en chippad bil utan att få indikationer på att något är fel (så att tex lampan börjar lysa)

Det e ju större risk att de går åt helvete om man "fultrimmar" en redan chippad bil..

...
Xuri One Man Clan
27 juni 2008 · 4 287 Inlägg

dahboy skrev:

Xuri skrev:

torpis skrev:

Hur mycket extra soppa tror du den kan ge om man redan bankat på ett trim?  Absolut inte självklart att marginalerna räcker...

Jag skrev de kanske inte men på en otrimmad bil...en v70 2.4t 00:a...
Jag pratade mest om att de gick å göra utan att få felkoder...å jag tror de är lättare å "fultrimma" en chippad bil utan att få indikationer på att något är fel (så att tex lampan börjar lysa)

Det e ju större risk att de går åt helvete om man "fultrimmar" en redan chippad bil..

Jo de är större risk...men motorlampan lär inte börja lysa...en orginal är känsligare

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
27 juni 2008 · 365 Inlägg

Xuri skrev:

dahboy skrev:

Xuri skrev:
tycker pysventil funkar kalas bra så länge man har en hård WG klocka så man inte får hejdundrans peakar...är ju händigt om man vill höjja laddet fort å utan å bränna sig...sen finns de ju dom som har lite mer oseriösa pysventiler... Jag har kört ett par tusen min med min på och de har funkat kalasbra..men som sagt riktigt hårda klockor

När du trimmar eller snarare sagt chippar din 940 så byter du ut bränsle chippet och sen höjer laddtrycket manuelt eftersom du har mekanisk laddtrycks styrning..

På en tex v70 som det är snack om i denna tråden så byter du ett chip för soppa och ett för luft.. alltså datorn styr även luft flödet..
Nu är denna v70:n så hightech så om du sätter dit en pysventil så kommer ett system gå in och säga stopp eftersom de märker att de e nått mysko på g.. så istället så får du inget ladd..




Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar..

(du har fel till viss del för dom går att pysa obemärkt)


Jo jag vet de jag också....Men jag vet också att tillochmed en v70 00:a med nya styrsystemet å ETM på går att pysa å funkar klockrent om man bara lägger på 1 hekto eller 2 typ... blir inga som helst problem å köra med helller...men trådskaparen ska läsa på innan han gör de, å de är rätt oseriöst...

Magnetventilen sitter där för å skydda..men de gör även knacksensorerna å för övrig så kan bilen  både fetta på med mer bränsle  å sänka tändningen om så skulle behövas... som extra skydd...

Kommer inte ECM (motorstyrdonet) ändå reglera så mycket det går för att bibehålla "rätt" laddtryck, isåfall gör det ju ingen skillnad? Motorlampan tänds ju inte så länge ECM klarar att reglera.

Eller? Har aldrig testat i praktiken...

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Xuri One Man Clan
27 juni 2008 · 4 287 Inlägg

_TiNcO_ skrev:

Xuri skrev:

dahboy skrev:

När du trimmar eller snarare sagt chippar din 940 så byter du ut bränsle chippet och sen höjer laddtrycket manuelt eftersom du har mekanisk laddtrycks styrning..

På en tex v70 som det är snack om i denna tråden så byter du ett chip för soppa och ett för luft.. alltså datorn styr även luft flödet..
Nu är denna v70:n så hightech så om du sätter dit en pysventil så kommer ett system gå in och säga stopp eftersom de märker att de e nått mysko på g.. så istället så får du inget ladd..




Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar..

(du har fel till viss del för dom går att pysa obemärkt)


Jo jag vet de jag också....Men jag vet också att tillochmed en v70 00:a med nya styrsystemet å ETM på går att pysa å funkar klockrent om man bara lägger på 1 hekto eller 2 typ... blir inga som helst problem å köra med helller...men trådskaparen ska läsa på innan han gör de, å de är rätt oseriöst...

Magnetventilen sitter där för å skydda..men de gör även knacksensorerna å för övrig så kan bilen  både fetta på med mer bränsle  å sänka tändningen om så skulle behövas... som extra skydd...

Kommer inte ECM (motorstyrdonet) ändå reglera så mycket det går för att bibehålla "rätt" laddtryck, isåfall gör det ju ingen skillnad? Motorlampan tänds ju inte så länge ECM klarar att reglera.

Eller? Har aldrig testat i praktiken...

Den försöker säkert (men de verkar inte så) å ladde är bara pyst några hekto..går bra i alla fall utan spik

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang