2778
Sök

GBG! Slut på 98 oktan?

XBL: FOR mxHOLGE
93 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
#1
Tjena..

Blir så förbannad. Varför ska dom ta bort 98 oktan?

Det började med att jag tankade på lågpris stationer runt 2002. För ett par år sen försvann 98 från Jet vid Hisingen Aröd. Då förflytta jag mig till Uno-x (Hydro) Tagene vägen för att få min 98 oktan.

Vart fan ska jag tanka -98 oktan nu? Jag har alltid varit emot Statoil för deras pris. Men nu skiljer det bara några ören, vem fan orkar bry sig om det nu när priserna är som jojjo.

Shell har väl bara sin V-power och ingen 98 oktan på Stig Center? Har inte varit där o kollat än. Tänker ju fan inte tanka V-power när jag har det i min cross.

Man tankar ju ett visst bränsle om man t.ex chippat eller har gjort andra ingrepp. Jag vet att oktanen inte spelar roll utan det är blandningen som gör det.100%!
Vill o tänker inte tanka 95!

Ska man sänka sig så lågt att tanka på Statoil(a).

Rätt onödig tråd men vafan stör mig på att jävlarna tar på min 98 så jag inte har användning för mina bensin kort mer än att betala parkering utanför bion!

1 892 Inlägg
25 juni 2008
#2
Jag har en braaa lösning!!!
Gör en E85 Konvertering,
Mer hästar och bra bränsle
Mvh/Englund


50 Inlägg
25 juni 2008
#3
eller börja tanka v-power big_smile

Hej FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt mail. Jag har ingenting att göra med FARC, al-Jihad eller PKK. Jag har aldrig gjort Sawm eller tillverkat biologiska vapen, jag vet knappt ens vad Al Manar betyder. Men tack för visat intresse!

PS. Terroristattacker kommer knappast att planeras över okrypterade mail. Sabba FRA-lagen

Meister
6 763 Inlägg
25 juni 2008
#4
Svårt problem.. Statoil är väll inge dyrare än shell? Tanka på statiol eller skit i att tanka. Och vad är de för fel på 95? Du kör ju inte direkt någon värsting..


Mollllgan
25 juni 2008
#5
krutmats skrev:
Jag har en braaa lösning!!!
Gör en E85 Konvertering,
Mer hästar och bra bränsle
Mvh/Englund

Dricker väll gott mer???wink

1 268 Inlägg
25 juni 2008
#6
camaro67 skrev:
Svårt problem.. Statoil är väll inge dyrare än shell? Tanka på statiol eller skit i att tanka. Och vad är de för fel på 95? Du kör ju inte direkt någon värsting..

OKQ8

8 156 Inlägg
25 juni 2008
#7
Skaffar man Statoil-kort blir det väl 15 öre billigare per liter?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
25 juni 2008
#8
_S40_ skrev:
krutmats skrev:
Jag har en braaa lösning!!!
Gör en E85 Konvertering,
Mer hästar och bra bränsle
Mvh/Englund

Dricker väll gott mer???wink

Fast även om den dricker 25-30% mer så blir det billigare.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

719 Inlägg
25 juni 2008
#9
camaro67 skrev:
Svårt problem.. Statoil är väll inge dyrare än shell? Tanka på statiol eller skit i att tanka. Och vad är de för fel på 95? Du kör ju inte direkt någon värsting..

Chippade turbobilar brukar gå illa och ryckigt med 95oktan, inte alla men en del. Min 850 går knappt köra med 95oktan i tanken.

4 Inlägg
25 juni 2008
#10
Ocatan Booster? räcker inte det är inte hemma på det men d bör ju räcka?


151 Inlägg
25 juni 2008
#11
Tankar på volvo-torslanda där finns 98oktan, har även volvokort för rabatter..

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

349 Inlägg
25 juni 2008
#12
tanka vpower samma skit som 98okt

672 Inlägg
25 juni 2008
#13
Duger V-power i crossen så duger de väll i bilen? Är ju 99 oktan me smile

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

1 268 Inlägg
25 juni 2008
#14
raliman08 skrev:
Tankar på volvo-torslanda där finns 98oktan, har även volvokort för rabatter..

haha skojar du med mig?

såg bara 95 och diesel på den tappen

om det är den vid hörnet torslanda vägen (sörredsvägen)

huh?
10 427 Inlägg
26 juni 2008
#15
Trist att dom tar bort 98 oktan.. ersätts väl oftast med E85. Iaf när det gäller JET.

Finns två JET-"stationer' i Falun, den ena uppgraderades för nåt år sen.. snabba
pumpar, men naturligtvis inget 98 oktan. Den äldre har det ju fortfarande.
Men hur länge?

Trist att det försvinner.. finns ju många som kör med det.
Jamenaa.. VWs FSI-motorer ska väl helst gå på 98 oktan?


Moderator+
1 081 Inlägg
26 juni 2008
#16
B98 försvinner för att "ingen" tankar det. Samt att E85 breder ut sig. (Och det är dyrt att gräva ner nya tankar) Tror det kommer försvinna ännu mer framöver, även Shells V-Power skulle jag tippa.

Finns ju några biltillverare som rekomenderar B98 men inga (eller iaf väldigt få) som kräver det.

Vem jag?

Miklen
26 juni 2008
#17
E väl inte många originalbilar men..dom som har chippat bör nog tänka på att chippa te 95 istället.. brukar tanka på preems obemannade jag.. där finns det än så länge på dom flesta mackarna..

21 Inlägg
26 juni 2008
#18
Precis som du säger, det börjar bli snålt med 98-tappar.
Vad jag vet så har Jet vid Sisjöns industriområde 98 oktan, E85, 95 oktan och diesel.


396 Inlägg
26 juni 2008
#19
flytta om det är så pass jobbigt.

Bil och MC guru
272 Inlägg
26 juni 2008
#20
Tips: Konvertera till E85 är inte alltid en bra lösning.....det finns fakta bakom detta. Volvos nya motor är ett bra exempel (2,5FT) den skulle lanseras vid nyår, sen vecka 10...sen vecka 20....å nu vecka 30...å det verkar bli senare..problemet är samma som vi haft på 2st andra E85-motorer, etanolen gör att det uppstår korrision bakom ventilsätet bla. vilket i sin tur gör att ventilsätet lossnar...å va händer då? Sönderslagna ventiler, ventilsäten, topp, kolv...osv....har varnat en del kunder för detta men en del vill helt enkelt inte lyssna....det är en sak med en bil som man kör race med ett par ggr under sommaren...en helt annan om man kör 3 - 4 000mil om året. Å alla "förståsigpåare" som nu kommer att anmärka på ditt å datt i denna tråden...volvos problem är jag bekant med eftersom jag jobbar med just detta problem varje dag så VET ni inget om det så behöver ni inte skriva nåt. Vi har hittat en lösning som kan fungera men dessa bilar är ute på expedition just nu så svaret kommer väl snart smile

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se


Sök