3416
Sök

850 glt. Vad ska jag leta efter?

Speed FMK
849 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
#1
Har planerat att köpa mig en 850 glt som en lite roligare bil än min 740 gl.  Vad är det jag bör se upp med på bilen? Några tips inför köpet? Kan tillägga att min budget ligger på max 25000kr. helst ett par tusen lägre.

Tack på förhand för svar!

Mvh Ludde


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
27 juni 2008
#2
Skall du köpa en som är äldre än 95 så får du se upp för oljeläckage vid växellådan. Packningen är super kass till dessa bilar. Känn även efter så det inte är nått glapp vid däck lagrena runt om.

C H E V R O L E T <3

4 822 Inlägg
27 juni 2008
#3
Children-Of-Bodom skrev:
Skall du köpa en som är äldre än 95 så får du se upp för oljeläckage vid växellådan. Packningen är super kass till dessa bilar.

Det är inte bara fram till 95 som det är vanligt att vevaxeltätningen läcker, det gäller även 96-97 samt X70

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 878 Inlägg
27 juni 2008
#4
du får köpa min bil så har du köpt dig en kanon fin 850, men 25lök räcker inte till min bill iallafall.

kolla efter rost, bagageluckan, bakdörrarna när du har öppnat dem och kolla längst ner till höger/vänster. kolla så vevhusventilationen är korrekt, annars kommer motorn trycka ur sig olja (vilket som är vanligt på 850). finns massor du bör kolla men kommer inte på mer just nu.


Speed FMK
849 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
#5
Om vevhusventilationen inte är som den ska, går det då fixa eller bör man strunta i köpet?

Fortsätt ge tips! smile

Mvh Ludde


1 418 Inlägg
27 juni 2008
#6
köp ingen 92a eller 93a bara smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

1 878 Inlägg
27 juni 2008
#7
Bi0HaZZarD skrev:
Om vevhusventilationen inte är som den ska, går det då fixa eller bör man strunta i köpet?

Fortsätt ge tips! smile

Mvh Ludde

går att fixa själv om man är kunnig och är van med trånga utrymmen tongue - annars kan Auktionerad verkstad fixa det.

- Andreas


Speed FMK
849 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
#8
Lindberg88 skrev:
köp ingen 92a eller 93a bara smile

Skulle du kunna säga varför?


343 Inlägg
27 juni 2008
#9
Många barnsjukdommar.. Har själv ägt en 92a och råder dig att titta på 95 och nyare..


Yellow bug!
1 640 Inlägg
27 juni 2008
#10
-95 och nyare är ju tusen gånger snyggare och känns mer moderna i formerna också! smile

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Speed FMK
849 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
#11
RedLight skrev:
Många barnsjukdommar.. Har själv ägt en 92a och råder dig att titta på 95 och nyare..

Exempel på dessa barnsjukdomar?


huh?
10 427 Inlägg
27 juni 2008
#12
Nu är jag lite kinkig kanske. Bara provkört en 850 GLT och den var inte kul nånstans.
17000 mil.. 94:a..  kändes rätt så trött faktiskt (till skillnad mot nuvarande äldre variant tongue).


Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
27 juni 2008
#13
Bi0HaZZarD skrev:
RedLight skrev:
Många barnsjukdommar.. Har själv ägt en 92a och råder dig att titta på 95 och nyare..

Exempel på dessa barnsjukdomar?

Rost rost rost och ännu mera rost... tongue.

Allt för den där jävla hatten!

dragkruka
275 Inlägg
27 juni 2008
#14
jag skulle precis som nån annan skrev rekommendera att inte köpa en 92-93:a. Har ägt en 92:a innan den rostade som fan på bagagelucka o framskärmar och de var la säkert bara början, kommer säkert rost lite överallt på dem... Sen att 92-93 är 4-bult är ju grymt tråkigt med,,, blir svårt o hitta snygga fälgar om du nu prioriterar det. Köp min den ska nog säjas:D fast dock vill ja nog ha mer än din budget tillåter wink hehe


Soubee
27 juni 2008
#15
Hade en 92;a GLT förut som första bilen (import från tyskland så inga rost problem), dock så hade den problem med synkringarna, bensinpumpen, lambdazonden, luftmassemätaren och sen gick kylarn hmmm.
Tror det var "allt" som krånglade på min, men jag kan ju bara haft otur också XD (älskade bilen lika mkt iaf big_smile )

Speed FMK
849 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
#16
okej. haha tongue ingen verkar ha några bra erfarenheter av 92-93 då. Då får jag satsa på 94 och framåt istället. Fick sålt min ena volvo idag och det höjde budgeten till ca 30000kr istället. Ni som säger att den är slö, vad jämför ni med då? Jag har inte så stora krav mer än att den ska vara snabbare än en orginal volvo 740gl. tongue

Något speciellt att kika på 94 och framåt?


699 Inlägg
27 juni 2008
#17
Köper du en från 95- å frammåt får du de nya bakljusen med + lite snyggare knappar inne i kupen.. Som sagt, packboxen mellan motor å låda brukar läcka.. Kan bli dyrt å laga om man inte gör det själv.. Sen är det ju rosten då med.. Speciellt bagageluckan. Det som nästan e viktigast är att kamremmen är bytt.. För går den så blir det dyrt!
Senast redigerat av JonasHalt (27 juni 2008)

Bilgalen elektriker :)

dragkruka
275 Inlägg
27 juni 2008
#18
hehe hade även problem med söndrigt kyl som fick bytas på min 92:a, 5000spänn med arbetet gick de på:(


Speed FMK
849 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
#19
Hur mycket går det på att byta kuggrem på en 850 då? Kanske är värt att investera i direkt om inte tidigare ägaren har kvitto på när den är bytt?


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 juni 2008
#20
brommsarna bak brukar bli kassa snabbt rost under idiot plasten vid hundbenen.. fläkten är skit i dom här bilarna fick byta den 3 gånger i 855an jag hade

2slow


Sök