2827
Sök

Åka med tonad framruta

Ninja
174 Inlägg
29 juni 2008
_Sofie_ skrev:
sEAMP skrev:
jag frågade inte om det var smart, jag frågade inte om man får nån försäkrning...
och om et är så att man inte får en krona om bilen har nåt som inte  är lagligt då borde ju 99% av gorgs medlemma inte få en krona vid krock, jag använder min bil till att ställa ut med och då vill jag att den ska va snygg, och tonad framruta är  i min åsikt snyggt

Efter att ha läst hela tråden om alla predikningar m.m. så kan ju jag säga vad jag tycker också. smile

Om du är på utställningar med bilen och det ska vara snyggt så ska du ju tona framrutan också om du vill. Är det en utställningsbil så ska den ju se bra ut! Då får man ju ha släp till bilen, men det kan det ju vara värt för en riktigt fin bil? wink

det är väl roligare att köra en fin bil istället för att dra runt den, rätta mej om jag har fel

93 Inlägg
29 juni 2008
elvisp skrev:
det är väl roligare att köra en fin bil istället för att dra runt den, rätta mej om jag har fel

Du har helt rätt enligt mig wink

Men då kommer vi ju till detta med trafiksäkerheten hmm
Senast redigerat av _Sofie_ (29 juni 2008)

Det bästa med Malmö är vägen därifrån!

8 156 Inlägg
29 juni 2008
Polisen i olika distrikt är olika hårda. Samma sak gäller med bilprovningen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 112 Inlägg
30 juni 2008
denna tråden blir bara mer och mer stökig! Har änna spårat ur lite!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 juni 2008
Lowenhart skrev:
inget illa menat, men jag hoppas verkligen du prioriterar andras säkerhet före  att din bil skall se bra ut, jag har sett hur det ser ut med tonad framruta  på natten, Det är farligt, Idiotiskt, och jävligt fult enligt mig bara korkat

Precis vad jag tänkte. Struna i din egen bil och tänk lite på säkerheten...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Avstängd
1 557 Inlägg
30 juni 2008
Helt klart snyggast med tonat runt om smile
Men prova det någon sa om solglasögon så det inte blir för jobbigt för dig o köra när det mörknar smile
Om det blir nice kan du får göra min bil också big_smile

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

12 086 Inlägg
30 juni 2008
En kompis hade tonad framruta på sin Audi A4 när tiden begav sig, åkte man framför mitt på dan kunde man bara skymta handen på ratten smile

Den rullade igenom besiktningen utan problem, men jag vill påstå att de hör till de ovanliga.
och det är väldigt olika från stad till stad, i Motala tex har vi inga trafikpoliser.. så här kan jag tänka mig att man får åka ostört ett tag.

Åker man i andra städer med kanske strängare snutar plus trafikpoliser tar dom dig nog när dom ser dig!
Senast redigerat av JapMax (30 juni 2008)

OEM <3
6 957 Inlägg
30 juni 2008
Ska man ha tonat i fram så ska de vara väldigt väldigt lite.
Hörde senast i lördags att besiktning inte direkt bryr sig, om de nu inte e kolsvart,
Har sj tonat ifram, dock så ljus att man utan problem ser in i bilen på dagen.

OEM <3

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
30 juni 2008
Jag ska börja med att svar på dina frågor.

*Det e totalt omöjligt att säga hur många gånger du kommer bli stoppad av polisen, vilket du säkert förstår.

*Å det e väldigt mkt beroende på vilken polis som eventuellt stoppar dig om du får dra den på plats å på såvis komma undan....men du ska nog inte räkna med det.

Summan av det hela e att tona inte om du inte har råd med en böter!

Så nu till det "övriga" i tråden.

*Jag vet bilar som krockat med tonad framruta, var inte den bilistens fel, å det var inte i det fallet något som helst bekymmer med försäkringsbolaget lr polisen.

*Jag har själv besiktigat bilar med tonad framruta å den har gått igenom.

*Visst kan man ta på sig ett par solglasögon å köra runt med för att testa, men då får de ju inte var mörkare än ev. toning. Men det blir endå inte samma sak...

*Å jag förutsätter att TS inte tänker tona med den mörkaste filmen han kan hitta på marknaden....utan snare ngt av det ljusaste. Då ser jag inget direkt bekymmer med det, man ser utan bekymmer ut!
Å sen får man ju anpassa sin körning lite därefter å kanske var lite extra uppmärksam på sin omgivning...ngt även många utan toning skulle behöva....

*Angående utseendet när det gäller toning varvet runt på en bil så tycker jag det e super snyggt!!
Men som tur e så e smaken olika även inom bilstyling!

Så nu har jag inte mer att tillägga...nu blir det frukost! tongue

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
30 juni 2008
Som sagt det kanske är snyggt, och du kommer troligtvis bli stoppad ganska många gånger om du bor i större stad eller om du ska på utställning i stockholm eller liknande? Så som sagt tycker du det är värt alla böter så och kanske ombesiktning.. Men särskilt trafiksäkert kanske det inte är jämt heller

392 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
HardcoreHunny skrev:
*Å jag förutsätter att TS inte tänker tona med den mörkaste filmen han kan hitta på marknaden....utan snare ngt av det ljusaste. Då ser jag inget direkt bekymmer med det, man ser utan bekymmer ut!
Å sen får man ju anpassa sin körning lite därefter å kanske var lite extra uppmärksam på sin omgivning...ngt även många utan toning skulle behöva....

Tack smile
folk tror säkert att jag ska ha den svartaste som går att få, men skulle det ske ska det bli så ljust som möjligt, har frågat några kompisar som kör med ljus toning och dom har inga problem dag som natt.

Sen en sak till, alla som gnäller på att jag är dum i huvudet osv, för det första så känner ni inte mig, för det andra så skulle det vara skoj och se om ni skriver till folk som gör trådar om deras "10 sek bilar" om dom också är dumma i huvudet och blir hatade ? smile bara en fundering....

Hittade första bästa i senast skrivna här på forumet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 35&p=1

Så fort det handlar om motorer då blir det kul smile inga påhoppningar där inte!
Senast redigerat av sEAMP (30 juni 2008)

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

804 Inlägg
30 juni 2008
"Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån."

Vindruta = framruta, så tona på, så länge du gör "rätt" är det lugnt.
"Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter."

http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

8 156 Inlägg
30 juni 2008
baaki skrev:
"Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån."

"Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter."

En helt otonad ruta har ett ljusgenomsläpp på cirka 85%. En äldre ruta kan ha sämre genomsläpp än så. En modern bil har ofta toning på rutan som standard, så där hamnar man ofta under 80% och ibland under det godkända värdet...

*Edit.
Så här står det i vägverkets föreskrifter. Det finns ju utrymme för tokiga tolkningar.
5 §     Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

804 Inlägg
30 juni 2008
Phaetoon skrev:
baaki skrev:

En helt otonad ruta har ett ljusgenomsläpp på cirka 85%. En äldre ruta kan ha sämre genomsläpp än så. En modern bil har ofta toning på rutan som standard, så där hamnar man ofta under 80% och ibland under det godkända värdet...

Jupp vet, vill mest dra igång diskutionen om att det faktiskt är lagligt. Mest för jag fortfarande inte fattar varför bilprovningen inte skaffat dom där minimanickerna som läser ljusgenomsläppet på 2 sekunder istället för att tvinga folk att slita av ev. laglig toning.

8 156 Inlägg
30 juni 2008
baaki skrev:
Jupp vet, vill mest dra igång diskutionen om att det faktiskt är lagligt. Mest för jag fortfarande inte fattar varför bilprovningen inte skaffat dom där minimanickerna som läser ljusgenomsläppet på 2 sekunder istället för att tvinga folk att slita av ev. laglig toning.

Nu har vi kommit off-topic igen. Iaf.
Jag förstår inte heller varför dom inte testar ljusgenomsläppet. Rent teoretiskt så skulle det väl gå att mäta ljusgenomsläppet genom att fota ett vitt papper, som befinner sig i bilen, först utan ruta och sedan med ruta och toning. Sen är det väl bara att kolla upp vitheten i Photoshop och jämföra?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
30 juni 2008
sEAMP, Det smartaste du kan göra är nog att prata med polisen i Karlstad/Värmland och med din besiktningsstation. För det skiljer sig lite för mycket i landet för att vi ska kunna ge dig ett bra svar.
I Kalmar åker ganska så många runt med toning även på vindrutan (och på baklysen), så där antar jag att polisen/bilprovningen är lite snällare. I Jönköping är trenden att man åker runt med stuprör till slutrör på avgassystemet, så där kanske dom är snällare när det gäller just den punkten? (Bara mina reflektioner)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

804 Inlägg
30 juni 2008
Phaetoon skrev:
baaki skrev:

Nu har vi kommit off-topic igen. Iaf.
Jag förstår inte heller varför dom inte testar ljusgenomsläppet. Rent teoretiskt så skulle det väl gå att mäta ljusgenomsläppet genom att fota ett vitt papper, som befinner sig i bilen, först utan ruta och sedan med ruta och toning. Sen är det väl bara att kolla upp vitheten i Photoshop och jämföra?

Det finns i andra länder små enheter i storlek med en nyckel de bara trär över glaset som ska mätas så får den fram om rutan är ok eller inte direkt. Off topic är vi ju inte direkt. Det är ju en lagfråga och enligt lag får man köra med toning, fast i sverige är man inte "oskyldig till motsatsen bevisad" utan i sverige är det medborgarens skyldighet att bevisa sin oskuld. Annars hade aldrig trådar som denna kommit upp då bilprovningen/polisen kan kolla rutorna på sekunder och ge ombes till de med mindre än 70/75%, men de väljer att ha det som en bedömningsfråga.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 juni 2008
Phaetoon skrev:
sEAMP, Det smartaste du kan göra är nog att prata med polisen i Karlstad/Värmland och med din besiktningsstation. För det skiljer sig lite för mycket i landet för att vi ska kunna ge dig ett bra svar.
I Kalmar åker ganska så många runt med toning även på vindrutan (och på baklysen), så där antar jag att polisen/bilprovningen är lite snällare. I Jönköping är trenden att man åker runt med stuprör till slutrör på avgassystemet, så där kanske dom är snällare när det gäller just den punkten? (Bara mina reflektioner)

Om du skulle besikta med filmen fram på stationen här i Sunne kan jag lova att det blir ombesiktning. Dom är benhårda mot sånt. En polare hade en bård längst upp i rutan som var EN cm för långt ner och han fick en tvåa. hmm
Inte kul...

Likaså med de nya poliserna här.(Särskilt en) Dom är nitiska som f*n när det gäller minsta toning fram.
Så jag råder dig till att inte tona framrutan alls..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Yrkesförare
1 267 Inlägg
30 juni 2008
Malm3n skrev:
det är ju inte direkt trafiksäkert om jag säger så .. visst beror det lite på vilken toning du använder men om man tonar framrutan så kommer nog farbror blå stanna dig oftare och du får böter.. och det ligger ju inte på 100 kr iaf utan snarare 500 om inte mer för en framruta(vindrutan)

Stämmer 500:- i böter om man har toning fram hmm

GBrt (Göteborg Borås Race Team)

Rallare
41 Inlägg
2 juli 2008
trådskaparen är en riktig dumgubbe! jag föreslår lynchmobb!

Sök