3138
Sök

Vad är detta för nått? till batteriet?

40 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
#1
Kolla denna bild?

Hur ska man koppla denna och så ? Och vad är den bra för ?


http://internetmarking.eu/abow/motor.jpg


Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
28 juni 2008
#2
Men snälla nån har du aldrig skruvat bort batteriet och sett - polens jordfläta?
Som sitter mellan - polen och karossen och ibland direkt till motorblocket och sen vidare till karossen


40 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
#3
ne tongue vad är den bra för då?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 juni 2008
#4
Är väl en såkallad "jordfläta" som ska sitta från tex batteriets minuspol till motorblocket, karossen eller annan del dit jord ska.

Sitter väl dånna mellan generator och block eller kaross med, är inte så bra på sånt här men tror det iaf tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
28 juni 2008
#5
skit i den och se vad som händer

2slow

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
28 juni 2008
#6
Om du skruvar bort den så garanterar jag att din bränsleförbrukning går ner till 0 l/mil smile


40 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
#7
Vill ha seriösa svar..

Vad har den för nytta ?


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
28 juni 2008
#8
ja utan den går inte bilen

2slow

658 Inlägg
28 juni 2008
#9
Jordflätan har du för att sammankoppla minus-polen på batteriet med tex motorblocket eller bilens chassi (där allt annat är jordat) för att få en sluten krets vilket krävs för att allt som använder sig av el ska fungera.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

21 761 Inlägg
28 juni 2008
#10
DanneF skrev:
Vill ha seriösa svar..

Vad har den för nytta ?

Som flera har skrivit så går den mellan batteriets minuspol och karossen. Istället för att använda en kabel så kan man använda en sån där fläta, arean brukar motsvara ca 16mm2.

8 156 Inlägg
29 juni 2008
#12
Om man kopplar bort den är det som att slå av strömmen på bilen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

40 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#13
okej då vet jag tack för svaren


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 juni 2008
#14
Brukar sitta en mellan motorn och karossen också. smile
Men det kanske mest är äldre bilar.. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Livsnjutare (ibland å på helgerna)
228 Inlägg
29 juni 2008
#15
de är mycket mindre va? tänler då främst på volvos b230 motor.. sitter mellan ventil kåpan å torpeden..

4x4 is tha shit!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 juni 2008
#16
Ja det beror nog på vilken bilmodell det är.
Min gamla Commodore (1967) sitter det en lika stor fläta mellan blocket och innerskärmen.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

BTLulle
29 juni 2008
#17
Du har ingen på din bil, du har en isolerad kabel från - polen på batteriet som går till karossen och till motorn. På äldre bilar är det mycke vanligt att man använde jordflätor mellan - pol och kaross/motor, detta är en sån jordfläta, det fins även med hål i båda ändarna för tex att använda mellan kaross och motor elle rom man vill jorda bagagelucka/motorhuv eller dörrar.

MVH Peter


Sök