29 juni 2008
Trådstartare
Det finns många knep för att få ner bränsle förbrukningen.
Rätt lufttryck i hjulen
Ej anliggning på bromsar
Väl underhållen motor
Ej takbox eller onödig last (Vikt)
Ingen vinge eller spoilers som ökar luftmotståndet
Undvika onödig tomgångskörning
Rätt körteknik
Moderna bilar stänger av bränsletillförslen helt när du släpper gasen helt och bilen drar runt motorn över ca 1300v/min. När man kommer t ex till en korsning kan man ca 300-400meter innan korsningen släppa gasen och låta motorvarvet sakta bromsa in bilens hastighet, när bilens motorvarv närmar sig 1500v/min eller du önskar mer broms bromskraft utan att bromsa växlar du ner en växel och behåller bränsleförbrukningen på 0liter. De 300-400meterna blir ganska många under de sträckorna man kör på t ex 50mil. inte nog med det för alla utförslut där det är lätt att hastigheten åker upp parera med gasen när du känner att det börjar rulla fortare så vinner du ytterligare några droppar.
Det gäller att använda motorn inom de varvtal och belastningar där den jobbar effektivt med låga förluster. Man förlorar på att accelerera för långsamt. Man ökar takten där man känner att motorn verkligen drar utan att jobba ansträngt. Växla inte för tidigt och inte försent utan få ett flyt uppåt. Möt sedan upp när du närmar dig den hastighet du ska hålla. Samma sak som i nedåtlut så ska du få upp hastigheten lite innan uppförslut och dra av på takten strax innan backens slut.
Volvo har ju ryktet om sig att vara törstiga men jag körde senaste tanken 43liter på 53mil = 0,811liter/milen med 16Ventils motorn som gått 24 000mil. Förut hade jag en förbrukning på runt 0.98-1.05 liter/milen.
Nästa steg mot lägre bränsleförbrukning och bättre ekonomi blir bränsleutspädning med E85
Vad gör ni för att få ner bränsleförbrukningen? Måste finnas en många fler knep än dehär
Senast redigerat av dbjanoz (29 juni 2008)
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?