4184
Sök

Lägre bränsleförbrukning! Hur gör ni?

1 785 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#1
Det finns många knep för att få ner bränsle förbrukningen.

Rätt lufttryck i hjulen
Ej anliggning på bromsar
Väl underhållen motor
Ej takbox eller onödig last (Vikt)
Ingen vinge eller spoilers som ökar luftmotståndet
Undvika onödig tomgångskörning
Rätt körteknik

Moderna bilar stänger av bränsletillförslen helt när du släpper gasen helt och bilen drar runt motorn över ca 1300v/min. När man kommer t ex till en korsning kan man ca 300-400meter innan korsningen släppa gasen och låta motorvarvet sakta bromsa in bilens hastighet, när bilens motorvarv närmar sig 1500v/min eller du önskar mer broms bromskraft utan att bromsa växlar du ner en växel och behåller bränsleförbrukningen på 0liter. De 300-400meterna blir ganska många under de sträckorna man kör på t ex 50mil. inte nog med det för alla utförslut där det är lätt att hastigheten åker upp parera med gasen när du känner att det börjar rulla fortare så vinner du ytterligare några droppar.

Det gäller att använda motorn inom de varvtal och belastningar där den jobbar effektivt med låga förluster. Man förlorar på att accelerera för långsamt. Man ökar takten där man känner att motorn verkligen drar utan att jobba ansträngt. Växla inte för tidigt och inte försent utan få ett flyt uppåt. Möt sedan upp när du närmar dig den hastighet du ska hålla. Samma sak som i nedåtlut så ska du få upp hastigheten lite innan uppförslut och dra av på takten strax innan backens slut.

Volvo har ju ryktet om sig att vara törstiga men jag körde senaste tanken 43liter på 53mil = 0,811liter/milen med 16Ventils motorn som gått 24 000mil. Förut hade jag en förbrukning på runt 0.98-1.05 liter/milen.

Nästa steg mot lägre bränsleförbrukning och bättre ekonomi blir bränsleutspädning med E85

Vad gör ni för att få ner bränsleförbrukningen? Måste finnas en många fler knep än dehär
Senast redigerat av dbjanoz (29 juni 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
29 juni 2008
#2
Planera körningen! Försöka att stanna så lite som möjligt te x. (Vid en rondell te x...)

Allt för den där jävla hatten!

Miklen
29 juni 2008
#3
..läste en sån lista oxå nånstans.. Fast det som gjorde mig lite fundersam där va ju.. "Stäng av ac, klarar du att köra me rutorna nere så drar bilen mindre bränsle" Visst drar ac'n men att fullständigt mörda aerodynamiken me öppna rutor undra va som i praktiken drar mest egentligen..

För övrigt så är det ju så me planeringen som ovan skriver.. ju mindre man start,stopp,start,stopp desto bättre.. å inte segdra motorn.. Å inte tokköra tongue hehe

Att ha rätt luft i däcken ser ja ju som självklart.. påverkar ju inte bara bränslet utan däcken kan ju slitas helt åt skogen fel med.

2 021 Inlägg
29 juni 2008
#4
åka buss, blir oftast billigare per mil än o åka bil smile


Miklen
29 juni 2008
#5
Rille0 skrev:
åka buss, blir oftast billigare per mil än o åka bil smile

Är det verkligen vettigt å skriva b-ordet på detta forumet..trodde d va farligt smile

hej
291 Inlägg
29 juni 2008
#6
varva mer.......

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

Avstängd
962 Inlägg
29 juni 2008
#7
Bygger lådbil.

16 197 Inlägg
29 juni 2008
#8
de e väl bara tanka när soppan e slut.. jätte lätt smile

chevan drar typ 3 liter milen.. haha

"Testar man inte så får man aldrig veta"

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 juni 2008
#9
Kör jämnt. smile
Körde syrrans 08 Passat tdi 4 Motion på 0,58 ner till karlstad och tillbaks.
Hennes man har inte kunnat köra den under 0,65 den sträckan. Ändå hade jag ca 5 km/h högre snitthastighet. wink
Han har inte klarat det än... tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

104 Inlägg
29 juni 2008
#10
Miklen skrev:
.."Stäng av ac, klarar du att köra me rutorna nere så drar bilen mindre bränsle" Visst drar ac'n men att fullständigt mörda aerodynamiken me öppna rutor undra va som i praktiken drar mest egentligen..

dom testade ju detta på Mythbusters, och kom då fram till att bilen drar mindre med rutorna nere än med AC på wink

Rätt däcktryck, rätt växel, rätt motorolja... Ja ALLT måste vara rätt..


115 Inlägg
29 juni 2008
#11
Hur kör man med en förgasarmotor då?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 juni 2008
#12
feffe85 skrev:
Miklen skrev:
.."Stäng av ac, klarar du att köra me rutorna nere så drar bilen mindre bränsle" Visst drar ac'n men att fullständigt mörda aerodynamiken me öppna rutor undra va som i praktiken drar mest egentligen..

dom testade ju detta på Mythbusters, och kom då fram till att bilen drar mindre med rutorna nere än med AC på wink

Rätt däcktryck, rätt växel, rätt motorolja... Ja ALLT måste vara rätt..

Men nu var det ju så att bilen drog mindre med AC:n av och rutorna nere *upp till en viss hastighet* sen drog den mindre med AC:n på och rutorna uppe wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

104 Inlägg
29 juni 2008
#13
TBOC_Razor skrev:
feffe85 skrev:
Miklen skrev:
.."Stäng av ac, klarar du att köra me rutorna nere så drar bilen mindre bränsle" Visst drar ac'n men att fullständigt mörda aerodynamiken me öppna rutor undra va som i praktiken drar mest egentligen..

dom testade ju detta på Mythbusters, och kom då fram till att bilen drar mindre med rutorna nere än med AC på wink

Rätt däcktryck, rätt växel, rätt motorolja... Ja ALLT måste vara rätt..

Men nu var det ju så att bilen drog mindre med AC:n av och rutorna nere *upp till en viss hastighet* sen drog den mindre med AC:n på och rutorna uppe wink

Jo men hastigheten i den här tråden har inte blivit specificerad big_smile Men visst, du har rätt det var det dom kom fram till wink


294 Inlägg
29 juni 2008
#14
coilonplug tändspolar.
Nyare generationers tändstift t ex halo.

och som sagt veta när bilen stänger inp. min bil stänger över 1800rpm med stängt gasspjäll.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

Avstängd
1 266 Inlägg
29 juni 2008
#15
äsh, vem fan bryr sig inte jag iaf..försöker iaf ligga under 3000rpm på motorvägen..en hobby kostar smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

12 086 Inlägg
29 juni 2008
#16
Mitt knep är att strunta i bilen och ringa polarna ist smile

12 086 Inlägg
29 juni 2008
#17
TheFinnishFlash skrev:
äsh, vem fan bryr sig inte jag iaf..försöker iaf ligga under 3000rpm på motorvägen..en hobby kostar smile

3000rpm på motorväg då är jag uppe i dryga 150 med bmwn och 160 med Maximan big_smile

Avstängd
1 266 Inlägg
29 juni 2008
#18
JapMax skrev:
TheFinnishFlash skrev:
äsh, vem fan bryr sig inte jag iaf..försöker iaf ligga under 3000rpm på motorvägen..en hobby kostar smile

3000rpm på motorväg då är jag uppe i dryga 150 med bmwn och 160 med Maximan big_smile

160 km/h med din maxian..skojjar du eller ?
tror jag inte ett jävla skit på

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 juni 2008
#19
JapMax skrev:
TheFinnishFlash skrev:
äsh, vem fan bryr sig inte jag iaf..försöker iaf ligga under 3000rpm på motorvägen..en hobby kostar smile

3000rpm på motorväg då är jag uppe i dryga 150 med bmwn och 160 med Maximan big_smile

Tänkte precis desamma. smile
i 3000 rpm går det ca 140 med min.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Avstängd
1 266 Inlägg
29 juni 2008
#20
Irmscher Vectra skrev:
JapMax skrev:
TheFinnishFlash skrev:
äsh, vem fan bryr sig inte jag iaf..försöker iaf ligga under 3000rpm på motorvägen..en hobby kostar smile

3000rpm på motorväg då är jag uppe i dryga 150 med bmwn och 160 med Maximan big_smile

Tänkte precis desamma. smile
i 3000 rpm går det ca 140 med min.

jo jag ligger där omkring med calibran med..
men 160 med en slö maxima ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden


Sök