3198
Sök

Passande MC kläder ihop med Yamaha R1...?

133 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
Jag klarade mitt mc körkort i veckan, eller både jag och min pojke klarade det. Men eftersom jag inte har råd att köpa en egen hoj kommer jag köra på min pojkes båge när han får hem den. Han ska köpa en R1:a eller R6:a. Jag vill inte köpa ett sånt skinnställ som man brukar se folk använda när man ser dem köra såna cyklar, utan jag vill köpa mer "allväders kläder"
Är detta på något sätt farligt?
Det jag vet att ju den "puckeln" som är i nacken..

Är tacksam för svar då jag inte är sådär jättehaj på motorcyklar... =/ Tanken är dock att jag ska bli smile
Mvh Veronica

If you don't live for something, you'll die for nothing

1 072 Inlägg
30 juni 2008
Skinnstället kommer skydda DIG betydligt bättre vid en ev olycka. Man säger "Men jag kommer inte köra så fort" Men att sitta på en sportbåge och sedan köra om en bil på en 70 som ex så är man vipps uppe i 180km/h utan att tänka sig för..
Men vilket skydd man väljer är ju upp till en, finns ju alltid snygga delade skinnställ från kända tillverkare.

119 Inlägg
30 juni 2008
Det är inget fel på allvädersställ, det som gäller är samma som med allt annat. Det måste sitta ordentligt på kroppen, många allvädersställ är lite pösiga vilket bara är fult och farligt då skydden inte sitter på sin plats. Det spelar ju också stor roll vad det är för tillverkare, man kan inte köpa sin utrustning på Lidl eller Biltema och förvänta sig att det ska vara lika bra som de du hittar hos en MC-handlare.

Jofamagruppen har en hel del allväders med schysst utseende och välsydda. Kolla på Lindstrands grejer, de är mycket prisvärda. Om du är beredd att lägga lite mer pengar så kolla in Arlen Ness allväders, riktigt snygga!

Fast när olyckan är framme (med en R1:a går det lätt väldigt fort...) hade jag valt ett skinnställ trots allt....
Senast redigerat av Meanstreaker (30 juni 2008)

OEM <3
6 957 Inlägg
1 juli 2008
Skulle nog säga att skinn är de bättre även om du inte gillar de.
Sj tkr ja de e..ursäkta uttrycket..sketpörrigt med tjejer i skinnställ tongue
Som detta t.ex.:
http://www.duells.se/katalog/bigpicture … f_id=16969

Min syster har ett set till salu, alpinestar, dock delat men här är en länk:
http://www.blocket.se/vi/16178741.htm?c … amp;last=1

Mvh Björk

OEM <3

9 108 Inlägg
1 juli 2008
Jag tycker det ser extremt dumt ut med allvädersställ på en så extrem sporthoj som R1 (såvida det inte regnar) men det kanske bara är jag.

Det jag vet att ju den "puckeln" som är i nacken..

Vad menar du med det? smile Puckeln som finns på vissa Dainese-ställ? Puckeln är väl för att avvärja whiplash antar jag. Ryggskydd ska du ha i alla fall, vilka kläder man än har när man kör. Det finns även inbyggt i vissa ställ.

133 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Jo, jag vet att det lär se dumt ut, men det är ju det att jag vill egentligen inte ha en sån hoj som första hoj, men samtidigt vill jag inte vänta i ett år med att köra innan jag har råd att köpa mig mitt eget!

Jo jo, ryggskydd är ett måste. Jag har hört att den där puckeln är till ifall man ramlar bakåt så man inte slår i bakhövvet i marken..
Vi får se hur det blir, hittar jag ett sjysst skinnställ blir det troligtvis det.
Tack för era svar!
Senast redigerat av Hoegwall (1 juli 2008)

Indrivare/torped
149 Inlägg
1 juli 2008
Nu får alla moderators ursäkta mig för den stora svordomen jag kommer dra upp, men Hoegwall, jag skulle vilja hänvisa dig till http://www.sporthoj.com/, där kommer du få all hjälp du behöver. Även om jag personligen tycker folket här är någorlunda snällare och mindre uppkäftiga, så finns det myyyycket om hojåka där.

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!

blacken
1 juli 2008
Det enda som gäller, är skinnkläder/skinnställ, dom skyddar allra bäst vid en vurpa/avåkning.
Senast redigerat av blacken (1 juli 2008)

DFFL
9 020 Inlägg
1 juli 2008
Jeans, t-shirt, ryggskena och hjälm.
Svårare än så ska det väl inte vara? big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Skaune
1 juli 2008
Annars finns ju 2 delade mer neutrala skinnställ jacka+byxa! Ser ju lite mindre "sportigt" ut o kan då passa bättre till det senare du tänkt dig!

133 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Haha, jag diggar era svar.. men det får la bli skinnställ, ska bara hitta något bra, har inte kollat runt så mycket än, men nu har jag fått lite länkar och inser att skinställ inte var så farligt som jag trodde ^^
Tackar för det.

för mig hade det räckt med en suzuki sv 650! Men pojken vill ju ha sin drömhoj direkt wink

DFFL
9 020 Inlägg
1 juli 2008
Får man köra en r1 på begränsat A-kort?

EDIT:
(14:37:10) (FireTraXX) Får man köra en r1 på begränsat A-kort?
(14:39:10) (chille) ja, om den är strypt måste man väl få göra det?
(14:43:01) (Losgard) Måste inte en cykel som man ska köra på begränsat a-kort ha en cylindvolym under 600 kubik och 25kw?
(14:43:11) (Losgard) Eller va har ja tänkt på nu? Eh
(14:45:40) (Marcs) 750CC max Losgard
(14:47:30) (Losgard) Ah oki smile
Senast redigerat av FireTraXX (1 juli 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Skaune
1 juli 2008
FireTraXX skrev:

EDIT:
(14:43:01) (Losgard) Måste inte en cykel som man ska köra på begränsat a-kort ha en cylindvolym under 600 kubik och 25kw?

För att det skall gå måsta hojjen ha max 25kw eller max 0,16kw per kilo! en R1 strypt så mycket lär ju vara pigg o köra, eller inte...

4 682 Inlägg
1 juli 2008
blacken skrev:
Det enda som gäller, är skinnkläder/skinnställ, dom skyddar allra bäst vid en vurpa/avåkning.

goretex skyddar också bra,när jag var och tog mitt mc-körkort visade läraren upp en goretex dräkt som han hade vurpat me i 160(på bana) å de va typ bara skråmor på ytan av den.å han klarade sig oskadd. smile.

Muttley
1 juli 2008
FireTraXX skrev:

EDIT:

du får köra en strypt 1100 på begränsat a kort, de får inte överstiga 25 kw .

Muttley
1 juli 2008
men de kvittar väl dock, ligger man i 90 blås så kvittar de om man har skinn eller textil, för de där trädet man kan komma åt skyddar inget ett skit ändå smile, jag kör på goretex,textil till vardags när jag pendlar till jobbet och de är sjukt skönt om de är lite kyligare på morgonen.

men om man äger en r1 själv och man vill passa in på hojen så köper man ju skinnställ enligt färgerna på hojen tycker jag.

smile

blacken
1 juli 2008
Moparboy440 skrev:
blacken skrev:

goretex skyddar också bra,när jag var och tog mitt mc-körkort visade läraren upp en goretex dräkt som han hade vurpat me i 160(på bana) å de va typ bara skråmor på ytan av den.å han klarade sig oskadd. smile.

Skinn tål MYCKET mer än Goretex.  Speciellt när man åker "kana" på asfalt..
Senast redigerat av blacken (1 juli 2008)

blacken
1 juli 2008
Hoegwall skrev:
Haha, jag diggar era svar.. men det får la bli skinnställ, ska bara hitta något bra, har inte kollat runt så mycket än, men nu har jag fått lite länkar och inser att skinställ inte var så farligt som jag trodde ^^
Tackar för det.

för mig hade det räckt med en suzuki sv 650! Men pojken vill ju ha sin drömhoj direkt wink

Ni kan ju alltid blänga på en 1200 Bandit, en "snäll" hoj med mycket "horn" när man vill ha dom..

Muttley
1 juli 2008
blacken skrev:
Moparboy440 skrev:
blacken skrev:

alltså är skinn för amatörerna då big_smile

blacken
1 juli 2008
tkd_rille skrev:
blacken skrev:
Moparboy440 skrev:

alltså är skinn för amatörerna då big_smile

Japp! big_smile

Sök