3228
Sök

Hög oljeförbrukning, 850 GLE.

23 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej, har i tidigare trådar funderat på motorbyte på min 850. Men kom på andra tankar då komptestet visade siffror mellan 10-10.5 på alla 5 cylindrar.

Nu till mitt problem, bilen blåryker vid höga varv 4000 och uppåt oftast på låga växlar. Vet att man inte ska varva en motor så mycket som gått närmare 30 000 mil men vill bara göra det eftersom jag vill ta reda på om problemet upphört. Efter ca 10 mils körning så måste man ta upp ett stift (det närmast kamremmen) och rengöra för det har blivit sotigt och oljigt med färsk olja. Alla andra stift ser bra ut, detta problem uppstår då efter ca 10-15 mils körning. Symptomet är att bilen börjar gå på 4 cylindrar, det som blir oljigt då är såklart den som slutar gå.

Har rengjort allt i stort sett allt!

Olja kom upp i röret som går från luftburken och in i motorn, till luftspjället så att säga. Den pressar upp olja genom vevhusventilationen som jag förstått det. Är oerhört okunnig på motorer, så det vore bra om någon kunde ge ett tips på varför det blir som det blir.

En som jag känner som är lite bättre än mig på motorer har fått skruva i bilen, och säger att det med 99.9 % säkerhet INTE är oljetätningarna eftersom kompvärdet då inte borde vara så bra, och att olja inte skulle komma upp på det stället där den gör, dvs röret som går in till luftburken från motorn, ligger lite olja där längst ner i botten på det röret.


Förslag?

3 235 Inlägg
1 juli 2008
#2
Slitna ventilstyrningar verkar det som.

Har du rengjort vevhusventilationen?


23 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#3
engolf skrev:
Slitna ventilstyrningar verkar det som.

Har du rengjort vevhusventilationen?

Vevhusventilationen SKA rengöras, ville bara höra med er här på forumet först vad ni tror att det kan vara.


Ventilstyrningar = Sitter vart, har vilken nytta, kostar mycket pengar att fixa?

23 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#4
Ingen?

4 001 Inlägg
1 juli 2008
#5
eftersom det bara är på 1 cylinder så kan det vara dålig oljering på den kolven.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
1 juli 2008
#6
Naddet skrev:
engolf skrev:
Slitna ventilstyrningar verkar det som.

Har du rengjort vevhusventilationen?

Vevhusventilationen SKA rengöras, ville bara höra med er här på forumet först vad ni tror att det kan vara.


Ventilstyrningar = Sitter vart, har vilken nytta, kostar mycket pengar att fixa?

Gör rent vevhusventilationen först, det är nog inte den eftersom bara en cylinder blir oljig, men det skadar aldrig efter 30 000 mil tongue

Ventilstyrningar, eller ventiltätningarna är helt enkelt ventilernas tätning (tätar mot skaftet). Kostar 23.- styck på Mekonomen och åtgår 20 st. Gör du jobbet själv (lite krångligt med absolut inte omöjligt) så är det enda utgiften, ska du lämna bort det så går det väl på mellan 1-2 lappar.

Oljeskrapsringen på den drabbade cylindern kan det mycket väl vara som är slut (alltså inte oljeringen eftersom oljeskrapsringen, den i mitten, skrapar bort oljan från cylinderväggen). Men det är både ganska mycket jobb och ganska dyrt att byta kolvring(ar) så jag skulle utesluta alla andra alternativ först!

Mvh

151 Inlägg
1 juli 2008
#7
jag hade ett nästan likadant problem. Det var flamfällan som var igensatt. bara att plocka ur och tvätta med jättevarmt vatten och diskmedel. spola rent låt torka och montera


Reservdansk
6 271 Inlägg
1 juli 2008
#8
Skulle också misstänka att det är dags för kolvringsbyte.

Det sitter 3 kolvringar per kolv, bara dom går på ca 1500kr på volvo till alla kolvarna. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
1 juli 2008
#9
TurbOla skrev:
Skulle också misstänka att det är dags för kolvringsbyte.

Det sitter 3 kolvringar per kolv, bara dom går på ca 1500kr på volvo till alla kolvarna. smile

Nu ska jag vara Besserwisser, det sitter 2 kolvringar & 1 oljering som i sig kan bestå av 3 lösa ringar big_smile

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
1 juli 2008
#10
TurbOla skrev:
Skulle också misstänka att det är dags för kolvringsbyte.

Det sitter 3 kolvringar per kolv, bara dom går på ca 1500kr på volvo till alla kolvarna. smile

Glöm inte att cylindrarna måste honas också. Görs förvisso med fördel med billiga grejer från Biltema.
Men ska du byta ringar tillkommer även (minst):
Flytande packning 374,50 kr hos Volvo
Sotningssats 1200 kr
Cylinderpackning (topplockspackning) 500 kr
Topplocksbultar 450 kr
Plus diverse o-ringar, packboxar mm.
Summa summarum minst 4500 + 2000 för diverse småplock, oförutsedda händelser och verktyg smile

Ofta vill man dock renovera mer när man ändå håller på, dvs nya lager, ÖD kolvar mm mm. Då springer slutnotan lätt iväg mot trakterna runt 20k hållet.
Har du dessutom riktig otur är fodrena så slitna att det inte ens går att borra (eller måste borras), men vi kan ju hoppas på att du slipper det om det nu skulle springa iväg så långt tongue


kolvas skrev:
Nu ska jag vara Besserwisser, det sitter 2 kolvringar & 1 oljering som i sig kan bestå av 3 lösa ringar

Skulle förvisso vilja påstå att oljeringen också är EN kolvring. Dessutom består de av två delar i dessa motorer wink (Bara för att vara besserwisser smile)

23 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#11
Ok, nu ska vi lugna ner oss här lite, va. smile

Med tanke på att kompen visar 10.5 på alla cylindrar så kan jag inte se att motorn skulle vara slut på, har rengjort flamfällan som någon sa och monterat tillbaka. Körde ett par mil och nu ligger olja i botten av det röret igen, där vevhusventilationen mynnar ut så att säga, i botten där mot luftspjället till motorn. Ja ni förstår. Den blåryker bara vid "hård" körning, varv över 4000 på 1'ans och 2'ans växel. Kan det inte vara så enkelt att den trycker upp olja via vevhusventilationen när motorn varvas så hårt eftersom det är ett konstant sug i det röret, och vid gaspådrag så gör centrifugalkraften att oljan pressas bort på cylindern närmast kamremmen, dvs det stift som sätter igen hela tiden. Kanske låter invecklat, men är det en möjlighet?

Ringde på bilbolaget idag och hörde med dem, de sa att det kunde ligga överbliven olja kvar i motorn som är själva satan att få bort, men bara att köra ett par hundra mil och se om det försvinner & sluta sätta igen stiftet. Har dock hört att alla motorer blåryker vid höga varv, men det måste väl ändå vara skitsnack. Jag menar, min är ju som rena ångloket vid höga varv, och förmodligen mummsar den i sig litervis med olja till frukost sad Det konstiga är att stiftet sätter igen först vid 10-12 mils körning.


Detta är 140 hk motorn vi pratar om nu, en GLE med andra ord. Inte glt som vissa verkar tro smile
Senast redigerat av Naddet (2 juli 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 juli 2008
#12
kolvas skrev:
TurbOla skrev:
Skulle också misstänka att det är dags för kolvringsbyte.

Det sitter 3 kolvringar per kolv, bara dom går på ca 1500kr på volvo till alla kolvarna. smile

Nu ska jag vara Besserwisser, det sitter 2 kolvringar & 1 oljering som i sig kan bestå av 3 lösa ringar big_smile

Rebus:

Kolv + oljering - olje = ?

wink big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
2 juli 2008
#13
Naddet skrev:
Ok, nu ska vi lugna ner oss här lite, va. smile

Med tanke på att kompen visar 10.5 på alla cylindrar så kan jag inte se att motorn skulle vara slut på, har rengjort flamfällan som någon sa och monterat tillbaka. Körde ett par mil och nu ligger olja i botten av det röret igen, där vevhusventilationen mynnar ut så att säga, i botten där mot luftspjället till motorn. Ja ni förstår. Den blåryker bara vid "hård" körning, varv över 4000 på 1'ans och 2'ans växel. Kan det inte vara så enkelt att den trycker upp olja via vevhusventilationen när motorn varvas så hårt eftersom det är ett konstant sug i det röret, och vid gaspådrag så gör centrifugalkraften att oljan pressas bort på cylindern närmast kamremmen, dvs det stift som sätter igen hela tiden. Kanske låter invecklat, men är det en möjlighet?

Ringde på bilbolaget idag och hörde med dem, de sa att det kunde ligga överbliven olja kvar i motorn som är själva satan att få bort, men bara att köra ett par hundra mil och se om det försvinner & sluta sätta igen stiftet. Har dock hört att alla motorer blåryker vid höga varv, men det måste väl ändå vara skitsnack. Jag menar, min är ju som rena ångloket vid höga varv, och förmodligen mummsar den i sig litervis med olja till frukost sad Det konstiga är att stiftet sätter igen först vid 10-12 mils körning.


Detta är 140 hk motorn vi pratar om nu, en GLE med andra ord. Inte glt som vissa verkar tro smile

Gammal olja som tryckt upp i insuget kan vara jävligt att få bort men det brukar gå ganska snabbt.

Alla motorer blåryker inte vid höga varv & ska inte göra det heller.

TurbOla: jag är dålig på rebusar:D

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

22 Inlägg
2 juli 2008
#14
brukar vara vevhusventilationen på volvos femmor... har bytt ett par såna. grejerna kostar inte för mycket pengar med arbetet gör för man måste ha bort hela insuget.


23 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#15
TE-trading skrev:
brukar vara vevhusventilationen på volvos femmor... har bytt ett par såna. grejerna kostar inte för mycket pengar med arbetet gör för man måste ha bort hela insuget.

Det jag inbillar mig är att vid ju högre varvtal ju mer olja sugs upp ur vevhusventilationen och olja ansammlas där den mynnar ut. Sedan så täpper det igen stiftet närmast kamremmen efter en ca 10 mils körning.

För vid låga varv så blyryker den inte eller går "dåligt" som är problemet då stiftet satt igen. Som sagt, är detta en möjlighet att det är så som jag skrev? Och vad gör man åt det?

22 Inlägg
3 juli 2008
#16
tror det med stiftet har med att göra att olja kommer in i insuget och därför blir det oljerester på stiftet. Det enda jag kan tänka är fel med din motor är vevhusventilationen, har du varit och frågat på någon volvo verkstad eller något? Kunde varit roligt och se vad dom säger...

MVH//Niklas


Reservdansk
6 271 Inlägg
3 juli 2008
#17
Din lokala Volvo-verkstad säger: Ajajaj, detta blir dyrt. smile

Så gör dom alltid. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

23 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
#18
TurbOla skrev:
Din lokala Volvo-verkstad säger: Ajajaj, detta blir dyrt. smile

Så gör dom alltid. smile

Det beror ju helt på vad man menar med dyrt, kollade på autoexperten och där skulle det landa på 6000 i delar, inte så farligt enligt mig. Då är inte kolvar inräkande, det är väl det enda. Kolvringar, oljeringar, vevlagersats, ramlagersats, ventiler, hel topprenovering alla packningar osv osv är väl det som är räknat på då. Funderar faktiskt på att utföra det, smakar det så kostar det.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
4 juli 2008
#19
börja med att ta bort oljefällan och sen skaffa en ny sån kolla hålet ner i blocket att det inte är tokstopp där  inte direkt ovanligt att det är så

polarns 10v 2.5 850 beter sig på samma sätt  inget har hjälpt för honom hittils

Kör fort så hinner inget hända...

23 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
#20
Growe skrev:
börja med att ta bort oljefällan och sen skaffa en ny sån kolla hålet ner i blocket att det inte är tokstopp där  inte direkt ovanligt att det är så

polarns 10v 2.5 850 beter sig på samma sätt  inget har hjälpt för honom hittils

Oljefällan? Du menar att jag ska rengöra vevhusventilationen och kolla så att det inte är stopp i slangarna osv?


Sök