TurbOla skrev:
Skulle också misstänka att det är dags för kolvringsbyte.
Det sitter 3 kolvringar per kolv, bara dom går på ca 1500kr på volvo till alla kolvarna.
Glöm inte att cylindrarna måste honas också. Görs förvisso med fördel med billiga grejer från Biltema.
Men ska du byta ringar tillkommer även (minst):
Flytande packning 374,50 kr hos Volvo
Sotningssats 1200 kr
Cylinderpackning (topplockspackning) 500 kr
Topplocksbultar 450 kr
Plus diverse o-ringar, packboxar mm.
Summa summarum minst 4500 + 2000 för diverse småplock, oförutsedda händelser och verktyg
Ofta vill man dock renovera mer när man ändå håller på, dvs nya lager, ÖD kolvar mm mm. Då springer slutnotan lätt iväg mot trakterna runt 20k hållet.
Har du dessutom riktig otur är fodrena så slitna att det inte ens går att borra (eller måste borras), men vi kan ju hoppas på att du slipper det om det nu skulle springa iväg så långt
kolvas skrev:
Nu ska jag vara Besserwisser, det sitter 2 kolvringar & 1 oljering som i sig kan bestå av 3 lösa ringar
Skulle förvisso vilja påstå att oljeringen också är EN kolvring. Dessutom består de av två delar i dessa motorer
(Bara för att vara besserwisser
)