3795
Sök

Ventilknack och läsa av vad färddatorn vill! audi s4 2.2 TQ -92

123 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#1
Jaha, helt plötsligt så har min färddator hängt sig och visar bara sträck typ. Vart kan jag hitta felet?

Men nu till det vikigare, den börjar pipa när jag gasar upp från start. PIIIP PIIIIP PIIIIIP, sen slutar den. Kan ju inte se ngt pga att den visar bara sträck. Vad kan den vilja?

Sen har jag fått ventilknackningar trorjag. Tänkte inte på det och råkade tanka i en halv tank med 95. Fick då ventilknack (som jag tror att det är) efter några dagar. När det var 10l kvar så drog jag i 30l 98as bensin, och då slutade det. Men nu, 5 mil senare, så är dom tillbaka.

Vad kan det vara? Billigast att fixa?

Någon som vet?


337 Inlägg
1 juli 2008
#2
själv har jag haft en s6-95 men brorsan hade en likadan bil som du och körde på 95 utan problem, men det känns inte som att lyftarna pajar om du tankar 95 ist fö 98?? däremot så kanske du har tappat oljetryck el likn. är det knack eller tick?

Färddatorn har jag däremot inte hört talas om det problemet..
Senast redigerat av Mitsuhini (1 juli 2008)


4 586 Inlägg
1 juli 2008
#3
kan vara lyftarna som hänger sej lite provat med invändig motortvätt samt en fin olja?


123 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#4
Vart sitter oljepluggen? Kollade lite snabbt, fann en plug, där oljepluggen brukar vara. Men det såg nästan ut som att det var till diffen. Finns ju en hasplåt i plast som man kanske ska lyfta ner å titta..


"The Stig"
390 Inlägg
1 juli 2008
#5
Du har lite för lite olja i din bil.Audi är ju kända för att knacka.Det billigaste sättet är att överfylla dom,då slutar det.Så kör jag i min.Har fått samma fel som du att det piper i början och jag tror att det är till oljetrycket.Sen när man startar försvinner det.

Och elen i dessa Audisar är ju inta så bra.Mina mätare lever sina egna liv.
Senast redigerat av 323fSportT (1 juli 2008)

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

123 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#6
323fSportT skrev:
Du har lite för lite olja i din bil.Audi är ju kända för att knacka.Det billigaste sättet är att överfylla dom,då slutar det.Så kör jag i min.Har fått samma fel som du att det piper i början och jag tror att det är till oljetrycket.Sen när man startar försvinner det.

Och elen i dessa Audisar är ju inta så bra.Mina mätare lever sina egna liv.

Okej, får prova he i lite olja då. Men den började knacka bara tvärt.. Slutar knacket om man fyller på olja säger du ? :S

Vart på oljestickan ska oljenivån vara då ?


123 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#7
Hällde i 1L olja nu, får se om det blir bättre.

Nu ser jag på färddatorn att det är för vattentempmätarn han varnar. Blinkar "vattentempmätar" symbol bara. Fyllde på vatten så nu verkar den gilla läget.


Kan man fylla på med oljan så mycket som det går eller? Ska ju vara 4.5 liter. Men någon svarade att det är bara fylla tills det är fullt.

Vad tycker ni om det?
Senast redigerat av RomyMontana (1 juli 2008)


Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
1 juli 2008
#8
RomyMontana skrev:
Hällde i 1L olja nu, får se om det blir bättre.

Nu ser jag på färddatorn att det är för vattentempmätarn han varnar. Blinkar "vattentempmätar" symbol bara. Fyllde på vatten så nu verkar den gilla läget.


Kan man fylla på med oljan så mycket som det går eller? Ska ju vara 4.5 liter. Men någon svarade att det är bara fylla tills det är fullt.

Vad tycker ni om det?

Fullt finns i många bemärkelser, Fullt tills det rinner över och fullt så att det ser bra ut på stickan.
Fullt tills det rinner över är INTE att rekomendera, då behöver du nog inte besväras över ventilkanck längre. Så fyll på lite i taget, kontrollera oljestickan mellan varje gång. Oljan ska nå upp till MAX sträcket eller alt fylla hela det "rutiga fältet". Om man ska över fylla för att få bort knacket har jag ingen erfarenhet från, men om man nu vill det överfyll inte förmycket!

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

4 586 Inlägg
2 juli 2008
#9
RomyMontana skrev:
Vart sitter oljepluggen? Kollade lite snabbt, fann en plug, där oljepluggen brukar vara. Men det såg nästan ut som att det var till diffen. Finns ju en hasplåt i plast som man kanske ska lyfta ner å titta..

Pluggen sitter under hasplasten gör såhär byt olja så fort du kan och kör med en kvalitetsolja så då ska motorn bli tyst. Du kan säkert få fylla på lite olja ibland med då en turbo bil kan dra lite olja


"The Stig"
390 Inlägg
2 juli 2008
#10
Slå i så att du kommer en liten bit ovanför max på stickan.1-2mm räcker.Är ett gammalt knep som fungerar.
Senast redigerat av 323fSportT (2 juli 2008)

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

4 586 Inlägg
2 juli 2008
#11
323fSportT skrev:
Slå i så att du kommer en liten bit ovanför max på stickan.1-2mm räcker.Är ett gammalt knep som fungerar.

oljan ska stå imellan min och max så fyll ej över byt olja istället ifall inte detta hjälper så låt en verkstad lyssna på motorn och säga sitt



Sök