2842
Sök

Volvo V70 t5 tappar kraft efter nytt sportluftsfilter

58 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#1
Hallå  Fick mitt sportluft filter från bsr idag. (insats filter)
Och det blev juh av att sätta in det direkt. Men när jag provkörde gick det riktigt illa så jag drog minus polen i nån minut å sedan körde motorn på tomgång i 5 minuter med förhoppning att ECU skulle ställa in sig lite bättre å det gjorde den.
Fast jag upplever nu att den tappar mycket kraft efter 4700 varv känns som bilen blir kraftlös inte likadant som med orginal filtret. 
Nån som har nån ide om vad som kan spöka ?
Senast redigerat av Rowe (1 juli 2008)

2 079 Inlägg
1 juli 2008
#2
kan ju kolla här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270 och se om det är nåt du hittar

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

1 587 Inlägg
1 juli 2008
#3
Jadu.. Svårt o säga men ja skulle nog hellre ha dit ett öppet filter istället.. Jag hade ett insats filter från KN till min o de gick inte bra alls då .. Men sen köpte jag ett BMC öppet filter o då gick den jätte fint.. P.S. - Fick ett dump ljud på köpet hehe tongue


211 Inlägg
1 juli 2008
#4
Cheffen hade en s60 2,4t.. efter att han satte i ett sportfilter så gick den slöare... vet dock inte varför.


58 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#5
Hmm ja de verkar vara så, funderar på om den får fel blandning helt enkelt. men de låter juh skumt eftersom den har bra blandning tills den går upp till de varvtalet. kan inte va så att turbons ökade sug gör att inte ecun hänger med ? med org filter så är det väll antagligen väl utprovat. men om trycket har lätt att stiga pga minskat luftmotstånd eller nåt sånt tjaffs. så kanske de gör nån skillnad ?

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
2 juli 2008
#6
Luftburkens luftintag är ju utformat för att hantera ett visst flöde, möjligtvis blir flödet mer instabilt med sportfilter eller helt enkelt klarar den inte att hanter det flödet alls. Motorstyrningen hänger med, däremot finns det vissa spekulationer om hur en LMM reagerar på instabilt luftflöde (turbolense (stavning?!)) men din T5 har även en map sensor så om maf inte klarar att mäta luften kommer din motorlampa tändas.

Jag kör med sportfilter, hade också kännslan att motorn inte hade samma karaktär. Så jag borrade upp ett stort hål i luftburken och satte dit ett extra luft intag. Mycket trevligt turbo och dumpljud fick man på köpet också wink

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

58 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
#7
Hm ja service lampan lyser i 5 minuter varje gång ja startar bilen sen slocknar den fast det har den gjort långt innan jag satte i sport filtret. men de kanske är som du säger dedär med turbulent luft har inte kollat luft permibilitets skillnad på orginal å KN filtret ..  fasten man får juh en högre volym i burken efter filterbytet. så du kan ha väldigt rätt i dedär faktiskt. kanske är värt å testa å köra en hål i burken.


Sök