4184
Sök

Bilägare ansvarig vid fortkörning?? (fartkameror)

Muttley
13 juli 2008
trocade skrev:
Om personen som lånat bilen kört 31km/h över då, ska då ägaren bli av med körkortet med?

tja kan man inte ange vem som kört ens bil så ska man ju heller inte låna ut den? de är nog ett bra sätt att få folk att låna ut de till fartdårar som håller så fort faktiskt just vid en kamera.

194 Inlägg
13 juli 2008
Om någon gör en kopia av ens skyltar då och sätter på en likadan bil... det blir nog fint vid ägaransvar, lite som vid biltullarna då.

Muttley
13 juli 2008
trocade skrev:
Om någon gör en kopia av ens skyltar då och sätter på en likadan bil... det blir nog fint vid ägaransvar, lite som vid biltullarna då.

då tar ägaren som äger detta reg nr en bild på sitt chassinr och skickar in och wips så hade de bevis mot det.

Direktör
305 Inlägg
14 juli 2008
Nej den har inte trätt i kraft...... kommer nog ta ett bra tag till innan den kommer om den nu kommer att genomföras, så du kan ändast bli bötfäld om du kan identifiera föraren, och om du lånar ut bilen till någon som åker dit på en kamera så komer polisen skicka hen en uppmaning till dig att redogöra vem som har kört bilen.......

Speed limit are only for pussy

ProWanker
211 Inlägg
14 juli 2008
trocade skrev:
Om personen som lånat bilen kört 31km/h över då, ska då ägaren bli av med körkortet med?

Kan man bli av med kortet om man kör fort förbi en kamera?

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^

194 Inlägg
14 juli 2008
tkd_rille skrev:
trocade skrev:

då tar ägaren som äger detta reg nr en bild på sitt chassinr och skickar in och wips så hade de bevis mot det.

Betänk följande scenario Kalle har en röd volvo med reg nummer abc 123, en annan snubbe vid namn Pelle har också en röd volvo, han fixar kopior av Kalle's regskyltar och sätter på sin bil, sen kör Pelle i 180 förbi en kamera på en 70 väg.

Vad polisen då har är en bild på en röd volvo med reg nummer abc 123, precis som VV säger, detta använder dom då som bevis mot  Kalle, som åker dit för vårdslöshet i trafik, blir av med sitt körkort och får dryga böter, för även om han kan uppvisa ett chassinummer på sin bil, så syns inte det på bilden som fartkameran tog. Nu kan nog Kalle bestrida det här i rätten med hjälp av vittnen som kan säga att han inte var på platsen vid den tidpunkten, men om han inte har vittnen som kan styrka hans uppgifter?

Det är väl ett helt möjligt scenario?

Hur funkar det i andra länder med ägaransvar, någon som har koll på det?

Muttley
14 juli 2008
trocade skrev:
tkd_rille skrev:
trocade skrev:

Betänk följande scenario Kalle har en röd volvo med reg nummer abc 123, en annan snubbe vid namn Pelle har också en röd volvo, han fixar kopior av Kalle's regskyltar och sätter på sin bil, sen kör Pelle i 180 förbi en kamera på en 70 väg.

Vad polisen då har är en bild på en röd volvo med reg nummer abc 123, precis som VV säger, detta använder dom då som bevis mot  Kalle, som åker dit för vårdslöshet i trafik, blir av med sitt körkort och får dryga böter, för även om han kan uppvisa ett chassinummer på sin bil, så syns inte det på bilden som fartkameran tog. Nu kan nog Kalle bestrida det här i rätten med hjälp av vittnen som kan säga att han inte var på platsen vid den tidpunkten, men om han inte har vittnen som kan styrka hans uppgifter?

och detta händer väldigt ofta?
    inte för jag tror de kommer hända men något må man göra för att folk ska erkänna vem som kör bilarna för fort vid kameror. de finns där av någon anledning vilket alla vet.

andra länder har jag inte en aning om.

1 661 Inlägg
14 juli 2008
tkd_rille skrev:
trocade skrev:
tkd_rille skrev:

inte för jag tror de kommer hända men något må man göra för att folk ska erkänna vem som kör bilarna för fort vid kameror. de finns där av någon anledning vilket alla vet.

Herregud, det funkar inte med ägaransvar. Klart att snuten måste bevisa vem som har gjort brottet.
Låter som att du vill ha fler kameror med? Okej i tät trafik, men på motorvägarna ska det vara fri hastighet och inget annat.

406 Inlägg
14 juli 2008
Hardjim skrev:
tkd_rille skrev:
trocade skrev:

Herregud, det funkar inte med ägaransvar. Klart att snuten måste bevisa vem som har gjort brottet.
Låter som att du vill ha fler kameror med? Okej i tät trafik, men på motorvägarna ska det vara fri hastighet och inget annat.

Word!

:DPlattan i mattan:D

Muttley
14 juli 2008
Hardjim skrev:

de funkar ju antagligen inte som de gör idag heller, kamerorna räddar ju faktiskt liv vilket vägverket har statistik ifrån.
men ska folk få köra för fort förbi en kamera? finns antagligen någon fara på just de vägar där de finns, de ställena jag vet om här nere är de mycket olyckor på de vägarna där kameror sitter.

och nej ingen fri hastighet på motorvägarna vi har tack, då svenska folket inte kan köra bil så värst bra, men 120-130 är lagom hastighet på en motorväg där de är dubbelfiligt med mitträckena. 

fattar inte varför man ska köra 200 blås hela tiden kostar ju bara mer än vad man tjänar på de hela ändå.

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
14 juli 2008
tkd_rille skrev:
TCG skrev:
tkd_rille skrev:
skitsamma tycker jag, är de din bil som kör förbi kameran så ska antingen ägaren betala om han inte vill säga vem som körde, eller så måste man ange vem som körde.

på de viset så lånar man heller inte ut sin bil till idioter som inte kan hålla hastighet förbi en kamera, klarar man sig inte de få sekunderna så kan man cykla smile

Man tröttnar lätt på folk som bromsar ner under hastighetsgränsen vid kamerorna. Halva anledningen att skylten åker av och man kör om dessa bromsklossar i trafiken.

så du menar att du inte kan ligga i 90 på 90 väg ? eller 85 ? vet du hur många sekunder du förlorar om du håller 85 km/h i EN mil,? runt 20 sekunder.

nepp skulle varit lag på att alla som blir fast på en bild vid en kamera SKA betala, ägaren om han inte vill erkänna vem som körde, de är ett bra straff tycker jag. för faktiskt så sitter de varningskyltar inför varje kamera så missar man den så är man blind.

Jag ligger 10km/h över hastighetsgränsen enligt mätaren, om någon då bromsar ner till 5-10km/h _under_ hastighetsgränsen så blir det självfallet ett irritationsmoment.
Vill minnas i trafikskolan att man inte onödigtvis får hålla omotiverat låg hastighet, skulle med glädje bötfälla de som kör för långsamt då de uppmuntrar till onödiga omkörningar.
Jag är tämligen övertygad om att jag har såpass uppgraderad väghållning, däck, bromsar m.m. för att hantera de 100-120km/h enligt hastighetsmätaren jag vill köra på 90väg.

Naturligtvis kan man inte bötfälla ägaren till ett fordon. Det är föraren som gör sig skyldig till ett brott, inte ägaren. Du tycker säkert de skulle sluta redigera bort passagerare också och bötfälla dem också, de kan ju ses som medbrottslingar enligt dig?

Thorssa
14 juli 2008
tkd_rille skrev:
Hardjim skrev:

de funkar ju antagligen inte som de gör idag heller, kamerorna räddar ju faktiskt liv vilket vägverket har statistik ifrån.
men ska folk få köra för fort förbi en kamera? finns antagligen någon fara på just de vägar där de finns, de ställena jag vet om här nere är de mycket olyckor på de vägarna där kameror sitter.

och nej ingen fri hastighet på motorvägarna vi har tack, då svenska folket inte kan köra bil så värst bra, men 120-130 är lagom hastighet på en motorväg där de är dubbelfiligt med mitträckena. 

fattar inte varför man ska köra 200 blås hela tiden kostar ju bara mer än vad man tjänar på de hela ändå.

Visa gärna den statistiken! Såvitt jag vet är det precis tvärtom, de sätter upp fler kameror men det dör inte färre människor!

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
14 juli 2008
tkd_rille skrev:
Hardjim skrev:

Många av de som kör fort och är inblandade i olyckor även är alkoholpåverkade. Men vi fortsätter att skylla på hastigheten, den är ju lätt att övervaka/bötfälla...

Att köra fort handlar inte om att spara pengar, det handlar om att många av oss som har bilintresse tycker det är roligt att köra snabbt.
Har man uppgraderat bilen på många sätt så är det väldigt odramatiskt att köra lite snabbare än tillåtet. Hårda coilovers är lite stötigt att köra 70km/h med men bekvämt att köra 140+.

Sök