4008
Sök

missnöjd med sport luftfilter på TDI!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
27 december 2011
#61
F-Tar skrev:
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:
Jaha så pass. Då måste man först ha tag i den som kan modda boxen med =p de gå ju å ordna. Sen laddtrycksmätare går ju å köpa å koppla in lite snyggt! Samma me avgastemp. Ic går att hitta rätt lätt också. Jag har pumpdusemotorn, tro du de funkar på den?

Laddtrycket har jag ingen aning om själv, vettetusan vart ja kan få reda på de. Har ju inte stenkoll på dessa saker med turbo osv. Nää usch de vill ja ju inte ska hända.

Sedan.. Finns de några nackdelar med att gå igenom detta? Tack för svaret btw smile

De finns en här omkring som bygger boxar för en tusenlapp som även skickar dom.
Tror att du har typ 0,5-0,7 bar orginal, sen är det bara o sätta i mätaren när du har boxen och skruva på mer o mer diesel, då får du mer o mer laddtryck. Men runt 1,5bar borde den klara utan problem:)
Det negativa kan väl vara att om du drar släp i sånt så gasar man ju lite mer, och då blir det lätt så att tryckvakten i boxen slår till så fort du rör gasen. O de skjuter på ganska bra då, och drar ju endel soppa. Det blir lite jobbigt att åka så kan jag lova, men det sitter en strömbrytare på boxen, så de är bara stänga av om man ska dra, eller kanske till i med om man ska åka långt eller bara pendla och vill spara lite soppa pengar:)

Okej okej! Om jag gör det du just beskrev.. måste jag ha ic och de grejerna, som du svarade på förra inlägget jag gjorde? Avgastemp, laddtrycksmätare osv?

Släp kör jag inte så ofta så tongue Förresten.. jag läste en tråd här på garaget om hur man kan reglera soppan in till motorn, man kopplar in på pin 2 & 3 osv osv. Liknande som du beskrev. Fast då var de någon som kommenterat att det funkar inte att göra så på pumpduse motorerna, stämmer de tro du?

Du kan ju börja med boxen och laddtrycksmätaren, och ladda lite lagom. Och sedan uppgradera vart efter om du vill ha mer:) ja det är precis vad man gör med boxen, kopplar på den på kabel nr2 o nr3 i kontakt stycket och lurar värme sensorn i pumpen att den ska ha mer soppa.
Jag har faktiskt ingen aning, är jätte dålig på v.a.g motorer. Nu kommer jag ju självklart inte på vad diesel pumpen heter på Bmw dieslarna, men jag vet att den pumpen sitter på b.la v.a.g under 90- talet.
Så vi behöver ha reda på vad du har för diesel pump:) synd att du bor långt bort annars hade vi ju bara kunnat testa med min box.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
27 december 2011
#62
Som det står i den andra tråden du skrev i, Bosch VP37 ska pumpen heta.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 335 Inlägg
27 december 2011
#63
Alright, så då behöver jag inte modda boxen, utan jag tar bara pin 2 och 3 i kontaktstycket som går in i motorn efter chippet? Sitter de inte typ vp44 på bmw dieslarna kanske.

Jaa, jag får googla lite, kolla vare e för pump ja har smile Jo de va synd..

B5 #001

1 335 Inlägg
27 december 2011
#64
marwin_of_sweden skrev:
Som det står i den andra tråden du skrev i, Bosch VP37 ska pumpen heta.

Är det den pumpen som sitter i min?

B5 #001

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
27 december 2011
#65
F-Tar skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Som det står i den andra tråden du skrev i, Bosch VP37 ska pumpen heta.

Är det den pumpen som sitter i min?

Vet inte, men de är den som sitter i Bmw dieslarna.
Nja modda nån box ska du inte behöva göra.
Du behöver bara köpa själva trim boxen o koppla in:)
De är kontakten till diesel pumpen, den brukar va ganska när pumpen.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 335 Inlägg
27 december 2011
#66
Men trimbox har jag ju tongue Det jag behöver isf är väl en ställbar ohm-potentiometer och en laddtrycksmätare. Sen då jag vill gasa lite extra slå ja på brytarn till potentiometern, och om jag bara vill köra med chippningen (trimboxen) slår jag bara av brytarn. Det är vad jag har förstått iaf smile Jag börjar bli riktigt sugen på att köpa hem lite grejer å dra å meka big_smile

B5 #001

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
27 december 2011
#67
F-Tar skrev:
Men trimbox har jag ju tongue Det jag behöver isf är väl en ställbar ohm-potentiometer och en laddtrycksmätare. Sen då jag vill gasa lite extra slå ja på brytarn till potentiometern, och om jag bara vill köra med chippningen (trimboxen) slår jag bara av brytarn. Det är vad jag har förstått iaf smile Jag börjar bli riktigt sugen på att köpa hem lite grejer å dra å meka big_smile

Jo men en ställbar ohm potentiometer brukar man göra i en liten låda, alltså en box. Men då har du ingen tryckvakt eller nåt som gör att du kan höja effekten betydligt mer än bara med ett ställbart ohm motstånd.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 335 Inlägg
27 december 2011
#68
I see! Men funkar min att modda på de viset du hade gjort?

B5 #001

1 335 Inlägg
27 december 2011
#69
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Som det står i den andra tråden du skrev i, Bosch VP37 ska pumpen heta.

Är det den pumpen som sitter i min?

Vet inte, men de är den som sitter i Bmw dieslarna.
Nja modda nån box ska du inte behöva göra.
Du behöver bara köpa själva trim boxen o koppla in:)
De är kontakten till diesel pumpen, den brukar va ganska när pumpen.

Men då egentligen behöver ja inte alls byta ut min box som sitter i nu? Det jag behöver är yttligare en box fast till pumpen? tongue

B5 #001

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
28 december 2011
#70
F-Tar skrev:
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:

Är det den pumpen som sitter i min?

Vet inte, men de är den som sitter i Bmw dieslarna.
Nja modda nån box ska du inte behöva göra.
Du behöver bara köpa själva trim boxen o koppla in:)
De är kontakten till diesel pumpen, den brukar va ganska när pumpen.

Men då egentligen behöver ja inte alls byta ut min box som sitter i nu? Det jag behöver är yttligare en box fast till pumpen? tongue

Precis:) den du har kanske till o med inte gör någon nytta längre då, men de märks ju:)
Men du bör ju ta reda på om de är VP37 pumpen du har först.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 december 2011
#71
efter som du har KCR box så bör det räcka med att montera större avgassytem.


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
28 december 2011
#72
Funkiee skrev:
efter som du har KCR box så bör det räcka med att montera större avgassytem.

De är ingen kcr box han har. Och med en kcr box du du bara ställa på en bråkdel av vad man kan göra med en egenbyggd box med tryckvakt i.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 335 Inlägg
28 december 2011
#73
Ja precis, ja låter nog chippet va i vilketsom. De känns väl som den gå bättre än fast man monterat boxen för pumpen, haha =p Ja ska kolla upp pump osv. Beställt laddtrycks mätare nu iaf smile men hur fixade du din box till pumpen? Eller vart

B5 #001

Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 december 2011
#74
då är det ju bara köra evry mod, funkar jätte bra! smile är inte svårt o fixa heller


1 335 Inlägg
28 december 2011
#75
Funkiee skrev:
då är det ju bara köra evry mod, funkar jätte bra! smile är inte svårt o fixa heller

Det är de enda vi skrivit om typ =p var kan man köpa de nånstans?

B5 #001

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
28 december 2011
#76
F-Tar skrev:
Funkiee skrev:
då är det ju bara köra evry mod, funkar jätte bra! smile är inte svårt o fixa heller

Det är de enda vi skrivit om typ =p var kan man köpa de nånstans?

Ett "vanligt" evry mod kan du nog till o med bygga själv. Men vill du ha en evry mod "box" med tryckvakt i så du kan skicka på ännu mer bränsle vid laddtryck så finns de en kille som bygger dom på beställning och skickar. Tror han tar en tusenlapp.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 335 Inlägg
28 december 2011
#77
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:
Funkiee skrev:
då är det ju bara köra evry mod, funkar jätte bra! smile är inte svårt o fixa heller

Det är de enda vi skrivit om typ =p var kan man köpa de nånstans?

Ett "vanligt" evry mod kan du nog till o med bygga själv. Men vill du ha en evry mod "box" med tryckvakt i så du kan skicka på ännu mer bränsle vid laddtryck så finns de en kille som bygger dom på beställning och skickar. Tror han tar en tusenlapp.

Jo ja vill ju göra de riktigt wink som du hade. Me tryckvakt. Men måste veta pump. Vad va de du sa som kanske inte skulle palla med? Så man inte skjuter sönder nåt =p

B5 #001

Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 december 2011
#78
1000kr för sånt, i helvete att man betalar det!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232048

Finns bild på hur du ska koppla för o få det o funka, sen får man pula med en tryckvackt istället för brytare, egentligen inte så svårt det heller!


1 335 Inlägg
28 december 2011
#79
Funkiee skrev:
1000kr för sånt, i helvete att man betalar det!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=232048

Finns bild på hur du ska koppla för o få det o funka, sen får man pula med en tryckvackt istället för brytare, egentligen inte så svårt det heller!

Varför skulle man inte vilja de?

B5 #001

Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 december 2011
#80
1000 när man kan görat själv även om man har tummen mitt i handen.. det är det inte värt när delarna kostar typ 150kr o sen tryckvakt om man vill ha de!



Sök