2726
Sök

Volvo 740 -88 krångel, en cylinder har "dött"

8 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#1
tro det eller ej, men en volvomotor krånglar wink
Har en Volvo 740GL  -88
och i den sitter det en motor som jag tror skall heta B230F.
Den har bara gått ungefär 25.000

Problemet är att Cylindern som sitter ytterst inte tänder så den går otroligt ojämnt...
Vad är vanliga fel på sånt? drar jag tänd kabeln under drift så är det inte ett dugg skillnad så den tänder aldrig skulle jag ana...
Jag har skruvat bort stiftet och lagt det mot motorn med tändkabeln ansluten och då har jag en fin blå gnista så tror inte det är fel på gnistan.
Läst av felkoderna och enda felkoden är 2 - 2 - 1 (adaptiv lambdasond, mager blandning, delbelastning), och lambdasonden är bytt.  och 1 - 1 - 1   på tändsystemets diagnostik...
provade föresten även köra insprutarna med databoxen och det "knäpper" i alla dom, kan det ändå vara fel på en av dem? för jag tror inte det blir soppa på tändstiftet...

Förslag på saker att kolla och/eller ev. åtgärder?
Senast redigerat av Citius84 (13 juli 2008)

243 Inlägg
13 juli 2008
#2
ta ett komp prov låter som en ventil eller liknade.

8 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#3
ah, har komptestat nu.
cyl.1 = 0
cyl.2 = 0
cyl.3 =11.5 bar 
cyl.4=13 bar

nån som är lite duktig på vad felet troligast ligger i då? big_smile   är det nån packning eller något med kammen?

Mekaniker
472 Inlägg
13 juli 2008
#4
Förmodligen topp-packningen, det är nog ett stort hål mellan ettan och tvåan.

BMW-tok

BTLulle
13 juli 2008
#5
Brända ventiler, riv toppen.

MVH Peter

Entreprenör
1 784 Inlägg
14 juli 2008
#6
Japp...riv toppen ..instämmer med föregående där...ventilerna..sen för övrigt böör de inte skilja mer än 1 kilo.. när de e en högre komp än 10..kg.. så rent allmänt e de nog dags för den...
Senast redigerat av mrbuggy (14 juli 2008)

153 Inlägg
14 juli 2008
#7
innan du river toppen , kolla kamremmen den brukar hoppa över lite kugg.. speciellt om motorn går oredigt !! , tror inte de e fel på ventilerna.

Tuned By Nenne !!


Sök