3310
Sök

Köra utan Körkort?

Ölbryggare
339 Inlägg
29 januari 2006
GrebyAxel skrev:
Sen om en persn med körkort sitter å kör i typ 150 så åker alla i bilens körkort om det är fler än 2 i bilen som har körkort mer än förarn. Va nån som sa det. Vet ej om de e sant, men de kan va

Oj oj oj, låter som en sån där min grannes morsas kusin tvillingsyrras morbror har en granne som faktiskt jobbar på tv4 å kan allt om bilar och hans fikakompis säger att det är så...
Nämen skämt å sido..så funkar det inte i Sverige..

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
29 januari 2006
Pepe skrev:
Markus_C skrev:
Jo vist men vill de bara så är det nog inte så svårt att pressa förare och passagerare på lite info om deras förhållande till varandra. Och sen en sak som lär spela stor roll. Är nog om personen som kör är över 18. låt oss säga att ni är klasskamrater och båda är under 18 hur trovärdig är det då att du inte viste? Skulle det nu under färden hända något så att det blir en utredning så kommer kamrater till er båda att förhöras så som föräldrar mm och då lär sanningen ändå komma fram.

Fast även om man är under 18 och klasskompisar så är det väl inget som bekräftar nåt. Man kan väl börja om gymnasiet ett antal gånger om man känner för det osv. Dessutom tvivlar jag starkt på att man tar inte andra vittnen än dom som var med. Men man vet väl aldrig..Min advokat ansåg iaf att jag inte tog en speciellt stor risk rättsligt om jag åkte med en klasskompis utan körkort då vi gick i gymnasiet, pga den svåra bevisbördan.

Däremot ska man verkligen tänka efter ett antal gånger före, mest med tanke på förarens kunskaper och mognad. För blir man skadad kommer man aldrig att förlåta sig själv för att ha varit så ovarsam med livet.

Tänker inte hålla på och älta men du lär få svårt att motbevisa. Ord står mot ord och då kan man fråga sig vems ord som väger tyngs med tanke på att din historia är väldigt svag och inte särskilt trovärdig. Skulle själv aldrig sätta mig i en bil vars förare saknar körkort. Och skulle det komma fram i efterhand så kan jag garantera att personen inte skulle våga göra om det. När man kör med folk i bilen så har man ett enormt ansvar att bära på. Skulle inte själv vilja kliva ut som förare ur en kvaddad bil i avsaknad utav körkort. Med en livlös kompis kvar i bilen. Bara tanken på att konfunderas med den personens anhöriga för mig att bli tårögd. Sen handlar inte allt om en själv som person vist om man skadar sig men tänk på dem som står dig nära det drabbar dem också minst lika mycket.

Såld på Italienare
579 Inlägg
29 januari 2006
GrebyAxel skrev:
Sen om en persn med körkort sitter å kör i typ 150 så åker alla i bilens körkort om det är fler än 2 i bilen som har körkort mer än förarn. Va nån som sa det. Vet ej om de e sant, men de kan va

Detta stämmer verkligen inte. Farsan är målad så han har koll på sånt smile

Såld på Italienare
579 Inlägg
29 januari 2006
Markus_C skrev:
Jo vist men vill de bara så är det nog inte så svårt att pressa förare och passagerare på lite info om deras förhållande till varandra. Och sen en sak som lär spela stor roll. Är nog om personen som kör är över 18. låt oss säga att ni är klasskamrater och båda är under 18 hur trovärdig är det då att du inte viste? Skulle det nu under färden hända något så att det blir en utredning så kommer kamrater till er båda att förhöras så som föräldrar mm och då lär sanningen ändå komma fram.

Vad ska dem göra? Bevisa att du visste utan bevis? Bara att blåneka så kan dem inte göra något.
Kolla alla våldtäkter där ute.. (Extremt dålig liknelse.. jag vet..)
"ne jag gjorde ingenting.." -Sexuellt utnyttjande istället för våldtäkt.

Ska dem förhöra föräldrarna ifall man själv är över 18?.. tjenare..

98 Inlägg
29 januari 2006
Det enda man kan åka dit på är att man inte förhindrat att en minderårig kört bil.. Men och andra sidan dom kan inte bevisa.. nekar du och drar värsta historian kan dom inte bevisa motsatsen = sluta oroa sig.. Men om man åker dit på det, så har jag ingen aning om vad straffet är..

433 Inlägg
29 januari 2006
Skaffa en kompis med körkort och låt han/hon köra nykter i lagliga hastigheter med laglig bil så har ni absolut inget att oroa er för. That´s it!

21 761 Inlägg
29 januari 2006
Kunde inte ha sagt det bättre själv.

694 Inlägg
29 januari 2006
Hmm nej grov olovlig körning är inte så jävla rockigt att åka på..

Såld på Italienare
579 Inlägg
29 januari 2006
okkar, blir iofs bara dagsböter.

433 Inlägg
29 januari 2006
Men egentligen att köra en besiktad och laglig bil utan körkort vore väl mildare än att puttra A-traktor i 90blås? För bilen har du väl bara olovlig körning, och i traktor är det väl olovlig körnig och någe mer? + att du måste besikta om epan..kör du med bil så är de tju bara att brumma vidare om man har körkort?!

Kanonsnubbe
168 Inlägg
29 januari 2006
Varför skall man köra utan körkort? Har man inget körkort skall man eller inte köra på vägarna!
Vill inte möta massa dårar som inte har körkort på vägarna.

SSS -12
3 217 Inlägg
29 januari 2006
toXXy skrev:
Varför skall man köra utan körkort? Har man inget körkort skall man eller inte köra på vägarna!
Vill inte möta massa dårar som inte har körkort på vägarna.

Precis, finns där något att snacka om... Antingen har föraren körkort eller så ger han fan i bilen! Så enkelt är det...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

638 Inlägg
30 januari 2006
Spelar det nån roll om man åker med folk utan körkort?  Nackskott på dom som gör det och vet om det för fan. Olagligt och bara åt helvete fel.

Kommer väl nånting här snart!

Ölbryggare
339 Inlägg
30 januari 2006
Jag verkar visst ensam om att tycka att körkortet inte säger så mycket om säkerheten. Men det är klart, det är ju sån otrolig kontroll på det där så dom som har körkort sköter sig väl. Alla andra som kör som dårar saknar det förmodligen...

Och förknippa inte detta med att jag tycker det är helt ok att köra utan körkort, jag menar bara att det känns som det kvittar för det hänger ändå på vad det är för person som kör. Det vore bättre med nån typ av kontroll så man blev tvungen att hålla sig uppdaterad, även om det känns surt så är jag helt säker på att det skulle vara ett positivt inslag i trafikbilden..

1 453 Inlägg
30 januari 2006
Burken skrev:
sveddan skrev:
Burken skrev:
"medhjälp till fortkörning" medhjälp tll olovlig körning heter det...

hehe

..och vad skrev jag?

vetifaen brukar inte läsa inlägg om ja ser att personen har en saab............

Hög nivå på diskussionen här.
Mvh

Evolution Garage
394 Inlägg
30 januari 2006
Har man inte körkort, så visst så kanske man kan vara en bra förare.... men i 99% av fallen så är det INTE så. Ingen trafikvana, okunskap om trafikregler m.m.

Tycker att det borde vara lika högt straff på dom som har körkort, och är dumma nog att sätta sig i bilen med nån som inte har, som dom som kör utan att ha det.

Har man inte körkort, så ska man inte köra på allmänna vägar, en sån enkel regel borde väl vem som helst förstå tycker man.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Såld på Italienare
579 Inlägg
30 januari 2006
Ifall man sätter sig i en buss där chaffisen inte har kort ska man bli av med kortet då?
wink

1 453 Inlägg
30 januari 2006
barrre skrev:
Har man inte körkort, så visst så kanske man kan vara en bra förare.... men i 99% av fallen så är det INTE så. Ingen trafikvana, okunskap om trafikregler m.m.

Tycker att det borde vara lika högt straff på dom som har körkort, och är dumma nog att sätta sig i bilen med nån som inte har, som dom som kör utan att ha det.

Har man inte körkort, så ska man inte köra på allmänna vägar, en sån enkel regel borde väl vem som helst förstå tycker man.

Anledningen till varför det inte är olagligt att åka med som passagerare är just därför att det är väldigt svårt för en domstol att påvisa att vederbörande känner till om föraren har körkort. Om du exempelvis satte dig i en taxi hem från krogen som blev stoppad av polisen och detta ledde till att DU blev bestraffad, hur skulle det kännas?

Ölbryggare
339 Inlägg
30 januari 2006
barrre skrev:
"Tycker att det borde vara lika högt straff på dom som har körkort, och är dumma nog att sätta sig i bilen med nån som inte har, som dom som kör utan att ha det."

Det är det också enligt lagens mening, det svåra är att kunna bevisa det. Men den som har körkort och sätter sig i en bil med en förare som saknar körkort är förmodligen ganska medveten om att det ändå är under säkra förhållanden. Det tror jag, tänk på hur många som övningskör privat. Det är inte samma situation, men den liknar det vi pratar om väldigt mycktet tycker jag.

Pankan
39 Inlägg
30 januari 2006
men en sak är sludig tycker jag.. det är lindrigare att åka lätt mc utan körkort än att åka trimmad moppe! ha ha ha, de e ju klart.. moppen är ju inte besiktigad men ändå.. smile

Allt lr inget..
Rak-apparater är bra, om man använder hyvel efteråt..

Sök