2398
Sök

Skojar du? sterio och särskrivningar.

8 883 Inlägg
14 juli 2008
Ska man nu klaga på särskrivningar och hur folk stavar så borde trådskaparen lära sig det först eller?
Vad är meningen med tråden? Ja folk skriver lite som dom "pratar" inget fel i det, går säkert att luska ut vad dom vill wink
Senast redigerat av Hamilton (14 juli 2008)

Fotograf på tierpidag.se

8 Inlägg
14 juli 2008
Freddeponken skrev:
Hej det har ju aldrig funnits en tråd om särskrivningar och diverse skrivfel så då tänkte jag starta en.

Först och främst blir jag irriterad över folk man pratar med säger skojar du efter man sagt något!
T.e.x Jag=oj vilket fet bil som åkte föbi...personen man pratar med=skojar du den var riktigt fet. Nej jag skojar inte jag tyckte bilen var fet, den meningen har verkligen fått en ny innebörd. Så nu säger jag att jag inte skojar om någon säger skojar du till mig.

Sen har vi ordet sterio. Vad är en sterio? Jag sökte ordet sterio på blocket och fick fram hela 700st mojänger som kallas för det. Är det stereo dom menar kanske, jag vet inte?

Och till sist vill jag nämna särskrivningar. är det verkligen så svårt att hålla ihop vissa ord eller? Dyslexi kan jag köpa men alla kan ju inte ha det eller?

Så nu kommer jag få massa ettor på min bil och få massa mothugg här men skitsamma för detta stör mig verkligen.

Nej jag är inte perfekt och kan inte skriva helt korrekt men va fan något snappa man ju upp i skolan!

Till dom som kommer skriva att jag är en idiot så kan jag bara säga sorry för att ni tog åt er!

Mvh Fredrik

Skojar du?

Du vill inte köpa en sterio föresten?

It´s showtime

3 295 Inlägg
14 juli 2008
Kort hårig sjuk sköterska? wink

Stör mig faktiskt nåt oerhört mycket på alla dessa förkortningar och felstavningar, kan till och med vara så oförskämd att jag säger till folk som jag står och pratar med... big_smile
Senast redigerat av Slave_joe (14 juli 2008)

77 Inlägg
14 juli 2008
är på Freddeponkens sida

Dunka plåt och leva jävel :D

1 062 Inlägg
14 juli 2008
MercaPOWER  men vem fasen har sagt att alla trådar måste inehålla en fråga? Nej, och särskillt inte OffTopic.

Kan bara håll med skaparen om att vissas stavning är extremt dålig och ofta se man tom att de inte ens läst igenom sitt inlägg innan de postat det. Helt uppenbara fel för en 7:åring!

M.V.H.

819 Inlägg
14 juli 2008
Står på freddeponkens sida jag med. Men det jag stör mig mest på är att vissa slarvar nästan med flit. Alltså skriver ett par rader och skiter i att läsa igenom det och ändra då dom råkat trycka fel.
Nae ordentliga inlägg ska det vara!

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
14 juli 2008
va e de me er då? i c u med min sterio ;D

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

4 001 Inlägg
14 juli 2008
måste hålla med Freddeponken, visst alla kan göra fel men ifall man korrekturläser sin text innan man postar så upptäcker man oftast de stora felen, men idag har det blivit accepterat att skita i punkter och kommatecken, särskrivningar m.m

sen måste årets dummaste ord i ett forum vara: "WORD", hur många som helst som bara går in i en tråd och skriver "WORD", fattar inte meningen med det, det finns bra svenska ord! Använd dom!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

FreddeK
14 juli 2008
Trådstartare
kolvas skrev:
måste hålla med Freddeponken, visst alla kan göra fel men ifall man korrekturläser sin text innan man postar så upptäcker man oftast de stora felen, men idag har det blivit accepterat att skita i punkter och kommatecken, särskrivningar m.m

sen måste årets dummaste ord i ett forum vara: "WORD", hur många som helst som bara går in i en tråd och skriver "WORD", fattar inte meningen med det, det finns bra svenska ord! Använd dom!

Japp håller med där med. Folk klagar på invandrare att dom skriver dåligt men hur lätt är det att förstå hur man ska skriva när inte ens svenskar kan det.

5 198 Inlägg
14 juli 2008
kolvas skrev:

Numer så skiver folk som dom pratar, ser enligt min mening för jävligt ut,klart skriva fel kan alla göra, men det verkar som om alla gör det jämt.

194 Inlägg
14 juli 2008
Kan inte annat än hålla med.
Och det har gått väldigt snabbt utför, känns som nästa generation knappt kommer kunna stava.

Speciellt särskrivningar stör mig, förstår inte hur man kan särskriva, om man bara läser ordet för sig själv så vet man ju om det ska särskrivas eller inte.

Jag blir imponerad varje gång jag ser korrekt svenska när jag pratar med någon på msn. smile

4 554 Inlägg
14 juli 2008
AndreasPlars skrev:
MercaPOWER  men vem fasen har sagt att alla trådar måste inehålla en fråga? Nej, och särskillt inte OffTopic.

Kan bara håll med skaparen om att vissas stavning är extremt dålig och ofta se man tom att de inte ens läst igenom sitt inlägg innan de postat det. Helt uppenbara fel för en 7:åring!

M.V.H.

om en tråd innehåller något att diskutera så passar den in i forumet, berättelser och "jaha?" trådar passar bättre in i bloggen tycker iaf jag

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
14 juli 2008
Kan ju tillägga att iaf jag (och iofs ganska stor del av befolkningen) tar inte en person som skriver dåligt lika seriöst som en person som skriver 100% korrekt svenska.

Men om man ska börja klaga på vissa specifika saker, så stör jag mig grymt mycket på folk som skriver "data" istället för "dator". Data är information av olika slag, t ex det som ligger på din hårddisk. Dator är det som hårddisken sitter i. Så om nån frågar mig vad jag har för data, så kan jag säga att jag säga att jag har windows vista, diverse bildfiler, filmer, musik och spel. Inte specsen på min dator, för det var ju inte det som dom frågade om. ;)
En till sak jag stör mig grymt mycket på ordet "vart". T ex om nån säger "Jag vart skitarg". Det man skriver är "Jag BLEV skitarg". Vart är en förkortning på "var åt", alltså om någon ska nånstans så frågar man "Vart ska du?". Där blev "vart" använt på rätt sätt istället.

Men som sagt, folk som skriver dåligt blir inte tagna lika seriöst. Jag säger inte att jag ser ner på folk som skriver dåligt, utan det är nån slags automatik. Visst, det finns dyslektiker, men det ser man inte om dom inte själva säger det.

En till sak, små bokstäver i början av meningar hör till chattar imo. Ni förlorar ingen tid överhuvutaget på att trycka ner shift i början av meningen. ;)

Whine whine!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
14 juli 2008
Smedhult skrev:
Slave_joe skrev:
skräpning? tongue

lite bråttom när ja skrev smile

Men då skulle du ha läst igenom ditt inlägg innan du postade det, och rättat till din felskrivning. wink
Senast redigerat av _Glenne_ (14 juli 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

3 113 Inlägg
14 juli 2008
Svenskan har ju fått så många slangord så nästan ingen bryr sig längre. Bara om andra fattar vad man menar är det lugnt.

Har alltid haft otur med mina svensklärare... Ena (från 7'an till 9'an) kunde knappt sätta ut substantiv, adjektiv o verb i sina meningar som hon skrev på whiteboarden.. Fullt svensk tant och hade absolut inget att lära ut än det vi redan visste. Uppenbarligen så är det ingen vet hur hon blev lärare..

Svenskläraren under gymnasiet börjar det med att vi alla i klassen fick vänta i runt 10minuter utanför dörren tills hon dök upp och gick bara förbi oss i korridoren. t.o.m hälsa på några enstaka personer.

Semper Fi

7 100 Inlägg
14 juli 2008
värdelös tråd...roll
sluta hacka på folk,dom kanske har problem med skrivningar mm!
orka bry sig liksom....

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

194 Inlägg
14 juli 2008
bmx skrev:
värdelös tråd...roll
sluta hacka på folk,dom kanske har problem med skrivningar mm!
orka bry sig liksom....

Så du menar att "helt plötsligt" har minst 30% av sveriges befolkning fått problem med "skrivningar mm"?
Och klart man bryr sig lite när det skrivna språket håller på förfalla totalt.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
14 juli 2008
kolvas skrev:

Ja, word är ju så jävla störande.. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
14 juli 2008
Slave_joe skrev:
skräpning? tongue

lol VASST!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart