2749
Sök

Någon här som gör egen musik?

224 Inlägg
11 december 2009
Android skrev:
Har inte testat Ableton, men på vilka sätt skiljer det sig från Cubase? Säg inte bara att "det är mer snabbjobbat", utan utveckla lite. smile

Personligen har jag märkt att det är extremt svårt att byta miljö när man väl kommit in i en. Jag har använt Cubase i över 10 år, har försökt sätta mig in i FL och Reason, men det är helt omöjligt.

Till OP'n, jag skulle ändå ge FL en till chans, och ansträng dig lite att sätta dig in i det. Har polare som jobbar i FL och jag tycker ändå det verkar rätt kompetent numera. Du kan ju även plugga in VST instrument i det och det ser jag som mer eller mindre en nödvändighet. wink

Att tex jobba med wav filer Ableton är den helt grymm och att jobba i dina vst instrument eller de inbyggda
är jäkligt enkelt och man får en bra översyn på sina automatiseringar.
Ableton är från början igentligen tänkt för live bruk men sedan efter version 4-5 så riktade in sig även på studioanvänding, idag är de uppe i version 8.
Ableton är ganska populärt idag i studiosammanhang för både djs och producenter.
men de stora är ju fortfarande Protools, Cubase och om man kör mycket mac så är logic ganska vanligt på den fronten.
Senast redigerat av MST4 (11 december 2009)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

224 Inlägg
15 december 2009
Kan rekommenderar att köpa nya studio tidningen där finns alla kända DAW program med och vilket man ska välja om man inte har något idag. smile

892 Inlägg
15 december 2009
MST4 skrev:
Android skrev:
Har inte testat Ableton, men på vilka sätt skiljer det sig från Cubase? Säg inte bara att "det är mer snabbjobbat", utan utveckla lite. smile

Personligen har jag märkt att det är extremt svårt att byta miljö när man väl kommit in i en. Jag har använt Cubase i över 10 år, har försökt sätta mig in i FL och Reason, men det är helt omöjligt.

Till OP'n, jag skulle ändå ge FL en till chans, och ansträng dig lite att sätta dig in i det. Har polare som jobbar i FL och jag tycker ändå det verkar rätt kompetent numera. Du kan ju även plugga in VST instrument i det och det ser jag som mer eller mindre en nödvändighet. wink

Att tex jobba med wav filer Ableton är den helt grymm och att jobba i dina vst instrument eller de inbyggda
Ableton är från början igentligen tänkt för live bruk men sedan efter version 4-5 så riktade in sig även på studioanvänding, idag är de uppe i version 8.
Ableton är ganska populärt idag i studiosammanhang för både djs och producenter.
men de stora är ju fortfarande Protools, Cubase och om man kör mycket mac så är logic ganska vanligt på den fronten.

Har testat Ableton Live 8 nu några dagar, och helvete va nice det är! Jag gillar det verkligen.
Jag tycker arrangement editorn är aningen klumpig jämfört med Cubase, samt om man för hand vill editera en key edit, men att snabbt få ner ideer så är det helt underbart.

Har som sagt använt Cubase i över 10 år (kan faktiskt vara över 15 år nu när jag tänker efter...) och har aldrig hittat något som jag gillar bättre, men Ableton kan faktiskt slå ut det gamla Cubase.
Man får tacka för tipset! smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

224 Inlägg
15 december 2009
Android skrev:
MST4 skrev:
Android skrev:

Har testat Ableton Live 8 nu några dagar, och helvete va nice det är! Jag gillar det verkligen.
Jag tycker arrangement editorn är aningen klumpig jämfört med Cubase, samt om man för hand vill editera en key edit, men att snabbt få ner ideer så är det helt underbart.

Har som sagt använt Cubase i över 10 år (kan faktiskt vara över 15 år nu när jag tänker efter...) och har aldrig hittat något som jag gillar bättre, men Ableton kan faktiskt slå ut det gamla Cubase.
Man får tacka för tipset! smile

Varså god  smile ett bra tips jag kan ge är att kolla in Airbases Tutorials han har gjort några grymma så man förstår lite till hur man kan jobba med det.
http://www.youtube.com/watch?v=Zefepp5GTjc

892 Inlägg
16 december 2009
MST4 skrev:
Android skrev:
MST4 skrev:
bla

bla

Varså god  smile ett bra tips jag kan ge är att kolla in Airbases Tutorials han har gjort några grymma så man förstår lite till hur man kan jobba med det.
http://www.youtube.com/watch?v=Zefepp5GTjc

Har faktiskt redan sett dem, men mycket i Ableton verkar falla på plats rätt fort. Det är oftast jag kör fast på smådetaljer t ex hur man aktiverar recording quantize osv (vilket jag vet nu smile), och det går oftast rätt snabbt att googla rätt på.

Det finns några saker jag är lite störd på med Ableton, vissa småsaker, andra lite större problem, men rent generellt måste jag säga att jag nog gillar själva konceptet bättre än Cubase. Med lite tid att mogna så kan det nog bli helt perfekt, men därmed inte sagt att det är dåligt nu. Det var längesedan man hade såhär kul i Cubase. wink

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
16 december 2009
Jag och mitt band gör all musik själva. Allt ifrån inspelning, till produktion, mixning o.s.v. Och det är inte bara att spela instrumenten, utan vi har även programmerat alla synthslingor och så själva.

www.planetsalign.net

Använder:

- Logic (för inspelning/mixning).
- Reason (för programmering, ReWire, backtrack o.s.v).

224 Inlägg
16 december 2009
Hexenhammer skrev:
Jag och mitt band gör all musik själva. Allt ifrån inspelning, till produktion, mixning o.s.v. Och det är inte bara att spela instrumenten, utan vi har även programmerat alla synthslingor och så själva.

www.planetsalign.net

Använder:

- Logic (för inspelning/mixning).
- Reason (för programmering, ReWire, backtrack o.s.v).

Precis mycket hänger i mixning ställa in eq och compressor, instrumenten rätt så man får det till att låta bra.
Satt själv många timmar framför datorn när jag fick min 808 och hur jag skulle lägga den i mixen.

1 874 Inlägg
18 december 2009
Roundcube skrev:
har också grejat med fruity, men la ner det ganska snart, inte så insatt i det, men finns ett annat program som heter Cubase. kan inget om det men det finns iaf.

Fast Cubase är ju inte optimalt på något sätt vad gäller att "skapa" musik i datorn, även om det går. Det är ju byggt för att vara ett inspelnings/mixnings-program först och främst. Ska man "skapa" musik i datorn så rekommenderar jag hellre Reason eller Fruity Loops direkt.

1 874 Inlägg
18 december 2009
Digital_Kicker skrev:
Cubase, FruityLoops, Rajfmeister, Soundforge (Vegas). Och så har jag ett annat program som jag ej har något namn på tyvärr, hehe låter skumt. Allt började med Ejay för 7år sen. Och sen har det övergått till lite mer tyngre grejer smile

Säger samma sak här som i ett annat inlägg. Varken Cubase eller Soundforge är ju "skapa-musik-program" av den bemärkelsen att dom är gjorda för att skapa musik i datorn. Cubase är ju generellt ett rent inspelnings/mixningsprogram och Soundforge använder man för att klippa, ändra kvalitet och lägga effekter på enstaka klipp. wink

892 Inlägg
18 december 2009
Hexenhammer skrev:
Digital_Kicker skrev:
Cubase, FruityLoops, Rajfmeister, Soundforge (Vegas). Och så har jag ett annat program som jag ej har något namn på tyvärr, hehe låter skumt. Allt började med Ejay för 7år sen. Och sen har det övergått till lite mer tyngre grejer smile

Säger samma sak här som i ett annat inlägg. Varken Cubase eller Soundforge är ju "skapa-musik-program" av den bemärkelsen att dom är gjorda för att skapa musik i datorn. Cubase är ju generellt ett rent inspelnings/mixningsprogram och Soundforge använder man för att klippa, ändra kvalitet och lägga effekter på enstaka klipp. wink

Håller inte med för 2 ören...

Även om Cubase är riktigt duktigt på att hantera ljudklipp, så fixar det även MIDI extremt bra. Jag antar från ditt uttalande att du kanske inte har jobbat så mycket med MIDI i Cubase förr, men oavsett om man kör med hårdvarusynthar eller VST så fixar det alla tänkbara möjliga kontroller och effekter.

Men du kan inte jämställa Cubase med Soundforge! Cubase kanske inte är skrivet för att "göra musik i dator", men det är skrivet för att "göra musik", punkt. Soundforge är ett ljudredigeringsprogram. Bara för att Cubase klarar det lika bra så är det inte lika smalt som Soundforge.
Jag hävdar att alla program som är lite mer seriösa måste hantera audio och midi samtidigt utan problem, bl a Cubase och Ableton. Jag har aldrig kört Logic, men det skulle förvåna mig om man inte kan "göra musik på datorn" med det.

Som sagt, jag har gjort musik på datorn, både med hårdvaru- och mjukvarusynthar i 15 år, och större delen av tiden har jag kört Cubase, och du kan lita på att det inte bara går, Cubase gör det riktigt bra!

Jag har testat både Fruityloops och Reason, men jag förstår inte varför de skulle vara mer korrekta för att skapa musik på datorn framför Cubase.

Cubase fanboi /out wink

Min projekt tråd

1 570 Inlägg
18 december 2009
Cubase på Atari ST använde ju alla studios på 1980-90talet , det är ju ur-midisequencern. smile Dock föredrar jag Logic.

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
10 januari 2010
Måste bara säga, riktigt skönt sound du hade klurat ihop i youtube klippet där MST4!! Gilla d som fan big_smile Vilken VSTi använder du till det? eller är det ett ljud från den synthen du spela på?

Iallafall, Intressant att det är fler som använder Ableton Live (testat det i ett dygn nu), har själv suttit med FL innan, visserligen bara någon månad, vilket gav en rätt bra grund osv. Dock kändes det som att något fattades.

FL känns enligt min mening lite tunnt, man måste vara såpass mycke bättre på FL för att det ska låta proffsigt än motsvarande kompetens som krävs inom Ableton Live 8. Vet inte om det är så för alla, men så upplever jag det iallafall.

Något som jag gillar skarpt med Ableton live är möjligheterna man får med "Compressor" effekterna som finns. Sidechains och allt möjligt gör det till ett lätt verktyg att få pulserande sound i förhållande till valfritt ljud.

Enda sättet jag hittade att få pulserande ljud (tex strings i bakgrunden) i fl var att sätta en automation på dess volymoch rita ut en pulsering. Därefter lägga flera bredvid varandra i playlisten. Detta gav inte samma exakthet om man tex ville att ljudet skulle styras av ett helt annat ljud som nödvändigtvis inte behöver ha en så konstant pulsering.

Om man bortser från alla effekter så verkar ableton inte totalt olikt FL... nu är ju detta de enda två jag testat så antagligen är väl de flesta programmen såhär.

Kanske svårt att förstå hur jag menar xD
Snackar dock gärna om det här över msn, kanske utbyter lite wav-filer, växlar tips eller bara samtalar rent allmänt om ableton live. Adda gärna, Lap_trancer(snabel-a)hotmail.com

Ableton Live

224 Inlägg
10 januari 2010
Qwaffe skrev:
Måste bara säga, riktigt skönt sound du hade klurat ihop i youtube klippet där MST4!! Gilla d som fan big_smile Vilken VSTi använder du till det? eller är det ett ljud från den synthen du spela på?

Iallafall, Intressant att det är fler som använder Ableton Live (testat det i ett dygn nu), har själv suttit med FL innan, visserligen bara någon månad, vilket gav en rätt bra grund osv. Dock kändes det som att något fattades.

FL känns enligt min mening lite tunnt, man måste vara såpass mycke bättre på FL för att det ska låta proffsigt än motsvarande kompetens som krävs inom Ableton Live 8. Vet inte om det är så för alla, men så upplever jag det iallafall.

Något som jag gillar skarpt med Ableton live är möjligheterna man får med "Compressor" effekterna som finns. Sidechains och allt möjligt gör det till ett lätt verktyg att få pulserande sound i förhållande till valfritt ljud.

Enda sättet jag hittade att få pulserande ljud (tex strings i bakgrunden) i fl var att sätta en automation på dess volymoch rita ut en pulsering. Därefter lägga flera bredvid varandra i playlisten. Detta gav inte samma exakthet om man tex ville att ljudet skulle styras av ett helt annat ljud som nödvändigtvis inte behöver ha en så konstant pulsering.

Om man bortser från alla effekter så verkar ableton inte totalt olikt FL... nu är ju detta de enda två jag testat så antagligen är väl de flesta programmen såhär.

Snackar dock gärna om det här över msn, kanske utbyter lite wav-filer, växlar tips eller bara samtalar rent allmänt om ableton live. Adda gärna, Lap_trancer(snabel-a)hotmail.com

Tack så mycket.  Jag använder oftast Sylenth1 från lennar digital gillar den pga att den är lätt att lära och den har sitt lilla eget sound. tror jag använde 5 st sylenth1 i det klippet, andra bra är V-Station, Z3ta, Gladiator, som är mycket goa syntar.  har tittat lite på omnisphere oxå men inte fått tummen ur att testa den ännu har set endel videos på den och den ska vara riktigt grym oxå.

mvh Martin

892 Inlägg
10 januari 2010
MST4 skrev:
Qwaffe skrev:

Tack så mycket.  Jag använder oftast Sylenth1 från lennar digital gillar den pga att den är lätt att lära och den har sitt lilla eget sound. tror jag använde 5 st sylenth1 i det klippet, andra bra är V-Station, Z3ta, Gladiator, som är mycket goa syntar.  har tittat lite på omnisphere oxå men inte fått tummen ur att testa den ännu har set endel videos på den och den ska vara riktigt grym oxå.

mvh Martin

MST4: Tjo, jag hade ju missat låten du gjort! Riktigt nice sound! smile Om du inte testat den förut kan jag även rekommendera Nexus och Vanguard, riktigt nice synthar!

Qwaffe: Menar du pulserande så som en sidechain compressor (airbase tutorial) eller menar du ett sånt här upphackat ljud man ofta hör på trance pads? Om du menar det senare så brukar många synthar ha nått liknande inbyggt, annars kan du söka efter effekter som heter något med gapper, trance gate, midi gate osv.
En annan ide jag just fick är ju att slänga på någon insert effekt där du kan styra amplitud (eller filter, borde funka) med en lfo och se till så lfo'n syncar till din bpm. smile
Som sagt nu var jag osäker på vad du menade, men om du inte fick svar så fråga gärna mera. smile

Min projekt tråd

224 Inlägg
10 januari 2010
Android skrev:
MST4 skrev:
Qwaffe skrev:

mvh Martin

MST4: Tjo, jag hade ju missat låten du gjort! Riktigt nice sound! smile Om du inte testat den förut kan jag även rekommendera Nexus och Vanguard, riktigt nice synthar!

Tackar smile
Jo glömde nämna dem smile Vanguard använder jag en hel del med.

Licenssvetsare
927 Inlägg
10 januari 2010
Gör lite musik i Logic Studio med en kompis under namnet Adro smile

http://www.youtube.com/user/Graverne#p/u
Senast redigerat av dcay (10 januari 2010)

2 271 Inlägg
10 januari 2010
Började med Cubase v1 med Atari 1040 för väldigt många år sen.smile

Kör fortfarande Cubase idag, dock Cubase 5 Pro.
Att det skulle va svårt att hantera midi eller skapa i  Cubase är rent bs!
Steinberg va en av de första som gjorde en mjukvarusequenser och sköter det hur bra som även idag.

Jag spelar in och mixar allt i Cubase, dock lämnas mastern alltid iväg till en ren mastringsstudio.
t.ex http://www.tailormaid.se/ som mastrade skivan i spotify länken. Bra kille som var en stor
del av Cutting room förr i tiden.

Ex.
www.myspace.com/linguamusic

http://open.spotify.com/album/5kG8n23MKeGyflOuuuhAmu

224 Inlägg
10 januari 2010
lingua skrev:
Att det skulle va svårt att hantera midi eller skapa i  Cubase är rent bs!
Steinberg va en av de första som gjorde en mjukvarusequenser och sköter det hur bra som även idag.

Att Cubase är svårt att hantera midi i tror jag inte någon har sagt, har man väl lärt sig hur ett DAW program hanteras så brukar man fatta det ganska snabbt, Stenberg är ju en av de större innom studios, efter Protools, satt själv mycket i Cubase en gång i tiden och håller med det är inget svårt med cubase om man väl har pillat i några timmar smile

1 482 Inlägg
10 januari 2010
Jag kör Cubase/reason och Fruity loops

Fruity loops har jag annvänt i ca 10 år.
Cubase började jag lite med i skolan för 6år sen ungefär.
Reason liknar Cubase mer än Fruity loops.

Av dom 3 så är Reason den mest kraftfulla synthizern av dom 3. Extremt mycket VST instrument.
Cubase är mest komplicerat men det låter mest profesionellt när man håller på.
Personligen tycker jag det är svårt att få kvalitet känsla på låtar i Fruity loops.
Dock går detta då min syster använder Fruity loops och är med i Theracords Label.

Jag gör endast Hardcore/Uk Hardcore och Hardstyle. Så jag går efter mina erfarenheter.

Fast Oavsett vad man använder så är det plugginsen som är nyckeln, VSTi

BLT Service
Theracords Music Label

Sök