2136
Sök

Har jag gjort bort mig nu ang Bilbatteri?

801 Inlägg
16 juli 2008
#21
gör så att du plockar väck polerna på batteret och kollar om dem är ärgade, är dem det så dra av dem med en stålborste. sen tar du bort taggbrickan som jag uppfattade att du hade på jorden, bättre ju störra jord-yta det är. testa sen igen.

Försöker iaf
12 817 Inlägg
16 juli 2008
#22
Alltså, nu var det en hel del olika svar här.
Har sysslat med bil ljud ett tag nu och har lärt mig en del.
MEN, kan du inte ta hjälp av DB race killen som kollat kabeldragningen då?

Först vill jag klargöra en sak. När bilen står på tomgång ska en frisk generator och batteri ladda 14-14.5 V.
Med lite belastning såsom helljus, kylarfläkt (vid elektronisk), AC och en lite kraftigare stereo vid lite högre volym är det helt normalt att det blinkar lite och  spänningen sjunker till 13.5V - 13V

Allt under det är onormalt (Även om det ska vara 12V grejjer)
Så, när du har mätt, så ser du ju vad som händer med spänningen.

SEN måste jag säga att det spelar ingen roll hur bra steg, basar, kondensator, kablar osv du har om inte inte har en vettig huvudenhet.

Kolla även (om du inte gjort det) hur anslutningen till Remoten ser ut. Testa göra en brygga mellan remote och 12V + på steget och se om problemet kvarstår. Försvinner problemet så har du strul med remoten.

Hur ser din säkrings hållare ut? alltså skarvarna där?
Hurdan koppling har du till batteripolen? Spelar ingen roll om du har 16` kabel ifall du har en kabelsko som kanske är på 8.


Oftast beror dessa problem på, precis som det är sagt - på dålig Jord.
Men eftersom du (och din kompis) kikat på det, så utesluter jag det.

Lite tankar bara..

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (16 juli 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 761 Inlägg
16 juli 2008
#23
te_wik skrev:
Först vill jag klargöra en sak. När bilen står på tomgång ska en frisk generator och batteri ladda 14-14.5 V.
Med lite belastning såsom helljus, kylarfläkt (vid elektronisk), AC och en lite kraftigare stereo vid lite högre volym är det helt normalt att det blinkar lite och  spänningen sjunker till 13.5V - 13V
Jo, en frisk generator ska rimligtvis kunna ge en sån laddspänning under förutsättning att kablarna har bra kontakt och att batteriet är i bra skick+fulladdat.

Med belastning så sjunker spänningen en del, men om man tex belastar med kanske 70-75% av generatorns maximala ström så ska inte spänningen sjunka ner under 13,5V om motorvarven är 1500-2000 varv. Bäst är att ha en tångamperemeter ansluten samtidigt som man mäter polspänningen, då ser man hur mycket man belastar systemet med.

Helst bör man också försöka ha "vanliga" strömförbrukare igång, då blir det enklare att mäta eftersom strömmen blir jämn. Med en stereo igång så ser man förstås hur spänningen varierar, men det blir en säkrare mätning om man har en jämn strömförbrukning som kan ökas när man mäter smile.

1 400 Inlägg
16 juli 2008
#24
Kan det inte vara så enkelt som att basen är för lågt avstämd.?
För vid för låg avstämning så har den en tidens till att försvinna .

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Mollllgan
16 juli 2008
Trådstartare
#25
stereon jag har är en sony xplod CDX-GT710 på 4 X 52 watt

Den är väll omöjligt för klen för det lilla skit jag har???

Mvh

414 Inlägg
16 juli 2008
#26
vart bor du nån stans . finns säkert nån hjälpsam användare här på garaget som bor nära dig som kan hjälpa och kolla på det .

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

Mollllgan
16 juli 2008
Trådstartare
#27
micke7406 skrev:
Kan det inte vara så enkelt som att basen är för lågt avstämd.?
För vid för låg avstämning så har den en tidens till att försvinna .
Vad är det???

Mollllgan
16 juli 2008
Trådstartare
#28
Nexius skrev:
vart bor du nån stans . finns säkert nån hjälpsam användare här på garaget som bor nära dig som kan hjälpa och kolla på det .
Bor i Vislanda ligger mellan älmhult och Växjö i Småland.

Mvh

21 761 Inlägg
16 juli 2008
#29
Ut och mät i bilen nu, vi vill veta vad du kommer fram till wink.

Mollllgan
16 juli 2008
Trådstartare
#30
Drönirettab skrev:
Ut och mät i bilen nu, vi vill veta vad du kommer fram till wink.
Hahahah okej.. bara det att jag inte har en sån mätare men min sambo ska ner te kompisarna o käka o skit så jag kör hem te hennes farsa så ska han mäta skiten.

Kommer skriva ner allt som visas och skriva in det här.

Mvh

1 353 Inlägg
16 juli 2008
#31
ja bor i växjö. om du vill ha hjälp ring mig 073-5122112 så försöker ja åka ut till dig nån dag.. eller så kan vi möta upp typ i alvesta o kolla läget.
man kan säga så här.
om du har en strömsladd från batteri som e hel. jord som sitter ordentligt!! o e hel. remote som e hel så ska de inte va några problem. om steget ändå slår ifrån.. kolla på din lampa som lyser grönt när steget är igång.. den ska slå över till rött ljus om den går in i protect läge. annars kolla du högtalarsladdarna så de inte går emot varann eller liknande.. slår den fortfarande ifrån så säger ja som ja alltid gör när de krånglar me elektronik i bilen. JORDEN!!!! såååå viktig man glömmer lätt detta...
MVH
Cristian Barbu


f.d. Robospine
208 Inlägg
16 juli 2008
#32
_S40_ skrev:
Hahahah okej.. bara det att jag inte har en sån mätare men min sambo ska ner te kompisarna o käka o skit så jag kör hem te hennes farsa så ska han mäta skiten.

Kommer skriva ner allt som visas och skriva in det här.

Mvh
Till alla som bygger ljud i bilen (eller mekar överhuvudtaget för den delen) rekomenderar jag att skaffa en multimeter, de billigaste varianterna duger gott till detta.

Ett par exempel på var man kan hitta dem och vad de kan kosta:
Micro 119:-
Clas Ohlson 99:-
Biltema 79,90:-

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

202 Inlägg
16 juli 2008
#33
_S40_ skrev:
Tjenna..

Drar rundan snabbt.. Har satt i lite ljud i bilen osv osv men basen har en tendens o försvinna
ibland under ca ½ sekund.

Så tipsen jag fick ang detta var att jag skulle kolla jord osv.. Har gjort följande.

Bytt alla kablar 16 mm jord sammt 16 mm strömkabel. Nya kablar till baslåda osv osv.
Flyttat jorden och nu slipat fram en ren yta metall sammt satt en sk "Taggbricka"

Bytt alltihop inkl säkringsdosa i motorum o hela skiten enbart mds allt vad gäller kablar..

Ha skulle efter detta testa ljudet o nog fa- blir det samma sak ljudet försvinner.
Okej tänkte jag. KOm då på att jag fått reks av en kille på Gorg att jag skulle byta batteriet.

Körde ner och skulle ha mig ett fin fint batteri.. Då sa killen i butiken till mig..

"Varför ska du byta batteriet när det gammal fungerar kalas?

-Jag´: Jo för jag är noobie på billjud och min bas har en tendens att försvinna
och jag måste därför ha ett nytt batteri.

Han bara skaka på huvudet o sa till mig att jag skulle inte köpa ngt nytt batteri då det var = kasta pengarna i sjön..

Så nu sitter jag här o funderar gör det nån nytta o byta batteriet eller????

Mvh
Vad var det för butik du skulle köpa batteriet i?

Mollllgan
17 juli 2008
Trådstartare
#34
Crille88 skrev:
ja bor i växjö. om du vill ha hjälp ring mig 073-5122112 så försöker ja åka ut till dig nån dag.. eller så kan vi möta upp typ i alvesta o kolla läget.
man kan säga så här.
om du har en strömsladd från batteri som e hel. jord som sitter ordentligt!! o e hel. remote som e hel så ska de inte va några problem. om steget ändå slår ifrån.. kolla på din lampa som lyser grönt när steget är igång.. den ska slå över till rött ljus om den går in i protect läge. annars kolla du högtalarsladdarna så de inte går emot varann eller liknande.. slår den fortfarande ifrån så säger ja som ja alltid gör när de krånglar me elektronik i bilen. JORDEN!!!! såååå viktig man glömmer lätt detta...
MVH
Cristian Barbu
Fint som faen att du kommer imon o hjälper mig me skiten=)
Alla kablar går nu kors & tvärs i bilen=)
Men men får väll ta o kika på det imon=)

Mvh

Mollllgan
17 juli 2008
Trådstartare
#35
Nisse-h skrev:
_S40_ skrev:
Tjenna..

Drar rundan snabbt.. Har satt i lite ljud i bilen osv osv men basen har en tendens o försvinna
ibland under ca ½ sekund.

Så tipsen jag fick ang detta var att jag skulle kolla jord osv.. Har gjort följande.

Bytt alla kablar 16 mm jord sammt 16 mm strömkabel. Nya kablar till baslåda osv osv.
Flyttat jorden och nu slipat fram en ren yta metall sammt satt en sk "Taggbricka"

Bytt alltihop inkl säkringsdosa i motorum o hela skiten enbart mds allt vad gäller kablar..

Ha skulle efter detta testa ljudet o nog fa- blir det samma sak ljudet försvinner.
Okej tänkte jag. KOm då på att jag fått reks av en kille på Gorg att jag skulle byta batteriet.

Körde ner och skulle ha mig ett fin fint batteri.. Då sa killen i butiken till mig..

"Varför ska du byta batteriet när det gammal fungerar kalas?

-Jag´: Jo för jag är noobie på billjud och min bas har en tendens att försvinna
och jag måste därför ha ett nytt batteri.

Han bara skaka på huvudet o sa till mig att jag skulle inte köpa ngt nytt batteri då det var = kasta pengarna i sjön..

Så nu sitter jag här o funderar gör det nån nytta o byta batteriet eller????

Mvh
Vad var det för butik du skulle köpa batteriet i?
Det var på Mekonmen.


Ha det fint

Mollllgan
17 juli 2008
Trådstartare
#36
Varit ute och mätt med svärfar. Dock så gav hans mätare fel utslag och vi skickade den i graven.
Men sen testade vi en annan dock inte den modell med digitala displayn och ratten utan detta var som en liten pinne bara som enbart visade jämna tal. 6,12,14 osv osv.

Strömmen bak isteget visade 14 när bilen var på med halvjus ganska normal ljudnivå.
Sen kan det vara 14,2 14,3 14,4 14,5 osv men 14 iaf.

Men nu inatt så har jag varit chaufför och kom på efter ett ex antal inbrommsningar att steget dör när jag trycker på brommsen??? Vet låter fan så märkligt men så e fallet. Dock inte varje gång jag nrommsar utan ibland både vid mjukare inbrommsning sammt hårdare skummt eller?? Hmmm jo.
Men men så ligger det till nu iaf.

Imorgon kommer "Crille88" och hjälper mig med skiten ska kolla igenom allt o se vad det kan vara.. Kommer fixa rapport ASAP.

Ha det fint

Mvh

1 353 Inlägg
17 juli 2008
#37
kan väl ta o göra en liten update. varit ute o kikat på grejorna.. dratt om lite sladdar. mixtrat lite me jorden sedan provspelat i ca 20 min utan avbrott eller krångel.

hoppas de fortsätter så o lycka till

bara o ringa annars
/Crille


Mollllgan
18 juli 2008
Trådstartare
#38
Crille88 skrev:
kan väl ta o göra en liten update. varit ute o kikat på grejorna.. dratt om lite sladdar. mixtrat lite me jorden sedan provspelat i ca 20 min utan avbrott eller krångel.

hoppas de fortsätter så o lycka till

bara o ringa annars
/Crille
Här har vi Mannen som lyckades med vad jag trodde skulle vara omöjligt.
Basen spelar perfa nu och inga döda toner=) Tack som fan rent ut sagt Crille88

Det enda kvarstående problem jag har är bilbarnstolen=) Hahahha men den fixar jag nog fasen.

Ännu en gång Tack alla för all info osv osv.

Stort tack till Crille88

Mvh

Mollllgan
18 juli 2008
Trådstartare
#40
Crille88 skrev:
smickrande. wink
Körde 12 mil inatt och den slocknade inte en gång=)

Men som sagt I´ll be in touch=)

Mvh


Sök