3459
Sök

Skillnaden mellah en volvo S40 T4 och S40 2.0T

86 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#1
Som topic lyder... vad är skillnaden mellan S40 T4 och 2.0T. T4an har mindre motor men mer hk... hur kommer de sig? annan turbo eller andra spridare? någon som vet?wink

Dansgolvet är till för dom som inte har råd å supa i baren:D

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 juli 2008
#2
2,0T är en lågtrycksturbomotor, medan T4 är en fullblodsturbomotor.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

86 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#3
Okej... är de svårt å göra en lätttrycksturbo till fulltryck?

Dansgolvet är till för dom som inte har råd å supa i baren:D

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 juli 2008
#4
Om 2,0an är större än T4an är det rätt mycket som skiljer.

Typ block, topp, turbo, kanske spridare, programvara...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

86 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
#5
Okej då vet jag de... tack för svaren:D

Dansgolvet är till för dom som inte har råd å supa i baren:D

2 Inlägg
15 juli 2008
#6
Köp min och testa smile

243 Inlägg
16 juli 2008
#7
att göra en lättryck till fulltryck så behövs bara att byta wastegateklocka, så att den laddar mer. men sen kan ju inte jag lova att soppan räcker till om man gör så på s40.

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 juli 2008
#8
Mr_V skrev:
att göra en lättryck till fulltryck så behövs bara att byta wastegateklocka, så att den laddar mer. men sen kan ju inte jag lova att soppan räcker till om man gör så på s40.
Stämmer ej.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 juli 2008
#9
T4 98-00 har 81mm borrning i blocket, 14T turbo och lägre komp (8.0:1?!)  tål 300hk oöppnad men med spridare + LMM från Fas2 dvs 01-04 (annars stopp vid 267hk)  14T turbo med #5 avgashus

t4 01-03 har 83mm borrning, dessa bör man ej köra över 260hk i längden då cylindrarna spricker med tiden. Motorn tål även den ca 300hk om man vågar chansa med de tunna fodren. 14T turbo med #5 avgashus

2.0t  98-00 har 83mm borr. samma sak här, tål 300hk med LMM + spridare från Fas2, men tunna cylinderväggar gör att man bör hejda sig vid 260hk.  (komp 9.0:1) 12T turbo med #5 avgashus

2.0t 01-04 har 83mm borr, dock är dessa motorer försedda med kolvar som ibland ger vika för original effekt.  mao inte på långa vägar tal om mer än steg 3, dvs 230hk.  12T turbo med #5 avgashus
_______________________________________________________________________________________


Skall man trimma vidare över 300hk så behöver man byta vevstakar. Väljer man -00 så har det blocket uppfräst vevhusventilation  (http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/stamps.jpg)  , väljer man 98-99 får man fräsa denna själv.

T4 98 är kännda för att ha dålig styrbox och allmänt varierande kvalitet. T4 -98 steg 3 går ofta lika med T4 -03 original.

Mao, T4 -00 är bästa modellen.


Kan även tillägga att T4 98-00 har 1855cc = 1.9liter   2.0t 98-04+T4 01-03 har 1947cc mao 1.9liter tongue

Ytterlgiare tillägg, skall man över 300hk så renoverar man ändå hela motorn, i samband med detta är kostnaden för ett nytt block av rätt årsm försummbar... mao över 300hk så spelar det ingen roll vad det står för emblem på bakluckan, man stoppar ändå i rätt motor.
Senast redigerat av torpis (29 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
16 juli 2008
#10
MAO MAO wink Bra svar..

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 juli 2008
#11
Tacka vet jag T5 smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 juli 2008
#12
TurbOla skrev:
Tacka vet jag T5 smile
Gäller ju att hitta ett 81mm block där med big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

badboy for life
356 Inlägg
16 juli 2008
#13
en fråga om man ändå ska trimma v40 t4 års mod 03 till ca 300hk och har planer på att lämna in den till autotec så bör dom väl ha så pass mycket kunskap så det inte ska behöva hända några tråkigheter.
Eller efter som dom har ett steg som kostar ca 140.000kr till v40 och då får du om jag inte har fel för mig en bit över 300hk.
torpis skrev:
T4 98-00 har 81mm borrning i blocket, 14T turbo och lägre komp (8.0:1?!)  tål 300hk oöppnad men med spridare + LMM från Fas2 dvs 01-04 (annars stopp vid 267hk)  14T turbo med #5 avgashus

t4 01-03 har 83mm borrning, dessa bör man ej köra över 260hk i längden då cylindrarna spricker med tiden. Motorn tål även den ca 300hk om man vågar chansa med de tunna fodren. 14T turbo med #5 avgashus

2.0t  98-00 har 83mm borr. samma sak här, tål 300hk med LMM + spridare från Fas2, men tunna cylinderväggar gör att man bör hejda sig vid 260hk.  (komp 9.0:1) 12T turbo med #5 avgashus

2.0t 01-04 har 83mm borr, dock är dessa motorer försedda med kolvar som ibland ger vika för original effekt.  mao inte på långa vägar tal om mer än steg 3, dvs 230hk.  12T turbo med #5 avgashus
_______________________________________________________________________________________


Skall man trimma vidare över 300hk så behöver man byta vevstakar. Väljer man -00 så har det blocket uppfräst vevhusventilation, väljer man 98-99 får man fräsa denna själv.

T4 98 är kännda för att ha dålig styrbox och allmänt varierande kvalitet. T4 -98 steg 3 går ofta lika med T4 -03 original.

Mao, T4 -00 är bästa modellen.


Kan även tillägga att T4 98-00 har 1855cc = 1.9liter   2.0t 98-04+T4 01-03 har 1947cc mao 1.9liter tongue

Ytterlgiare tillägg, skall man över 300hk så renoverar man ändå hela motorn, i samband med detta är kostnaden för ett nytt block av rätt årsm försummbar... mao över 300hk så spelar det ingen roll vad det står för emblem på bakluckan.

leva bör man ändå dör man

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 juli 2008
#14
biltemaanstalld skrev:
en fråga om man ändå ska trimma v40 t4 års mod 03 till ca 300hk och har planer på att lämna in den till autotec så bör dom väl ha så pass mycket kunskap så det inte ska behöva hända några tråkigheter.
Jag vet faktiskt inte om de plockar upp den motorn till 300hk längre. Senare T4-modeller har bättre kvalitet på blocken, men det finns sådana som spruckit också.

i längden hade inte jag valt det steget på bilen.

biltemaanstalld skrev:
Eller efter som dom har ett steg som kostar ca 140.000kr till v40 och då får du om jag inte har fel för mig en bit över 300hk.
Då ingår ett "nytt" block från 98-00 som de totalrenoverar.  Du får alltså en helt ny motor i din bil.

Jag har bla gjort så på min bil i sammarbete med Autotech.  Jag valde att bygga motorn själv med delar och tips från Autotech.
Senast redigerat av torpis (16 juli 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

badboy for life
356 Inlägg
16 juli 2008
#15
okej det jag är ute efter är att uppnå 0-200km/t på kortast möjliga tid så om du hade varit mig hur hadde du gått till väga.
Till detta måste jag tillägga att jag inte kan ett skit om motorer.
torpis skrev:
biltemaanstalld skrev:
en fråga om man ändå ska trimma v40 t4 års mod 03 till ca 300hk och har planer på att lämna in den till autotec så bör dom väl ha så pass mycket kunskap så det inte ska behöva hända några tråkigheter.
Jag vet faktiskt inte om de plockar upp den motorn till 300hk längre. Senare T4-modeller har bättre kvalitet på blocken, men det finns sådana som spruckit också.

i längden hade inte jag valt det steget på bilen.

biltemaanstalld skrev:
Eller efter som dom har ett steg som kostar ca 140.000kr till v40 och då får du om jag inte har fel för mig en bit över 300hk.
Då ingår ett "nytt" block från 98-00 som de totalrenoverar.  Du får alltså en helt ny motor i din bil.

Jag har bla gjort så på min bil i sammarbete med Autotech.  Jag valde att bygga motorn själv med delar och tips från Autotech.

leva bör man ändå dör man

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 juli 2008
#16
biltemaanstalld skrev:
okej det jag är ute efter är att uppnå 0-200km/t på kortast möjliga tid så om du hade varit mig hur hadde du gått till väga.
Oj, intressant smile

min bil kör 0-200km/h på 13.4sek på gatdäck.  Ett sådant koncept kanske skulle passa?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

158 Inlägg
10 januari 2013
#17
Tänkte kolla om nån här vet vad skillnaden är ... Har köpt en v40 t4 som motorn va slut på.. så nu har jag plockat ur motorn och skulle  beställa hem en ny motor till den.. men då uppstod problemet när jag kollade på bildelsbasen ! motorn jag har just nu heter ( b4204t5 ) och det finns bara en enda sån i hela sverige som är skrotad tydligen... men däremot finns det en jäävla massa andra te.x ( B4204T3 ) ( B4204T ) är det nån som vet vad skillnaden är och om det skulle passa att stoppa ner en sån motor utan en massa ombyggnaditioner ?


Forummoderator
26 299 Inlägg
10 januari 2013
#18
BozniaN skrev:
Tänkte kolla om nån här vet vad skillnaden är ... Har köpt en v40 t4 som motorn va slut på.. så nu har jag plockat ur motorn och skulle  beställa hem en ny motor till den.. men då uppstod problemet när jag kollade på bildelsbasen ! motorn jag har just nu heter ( b4204t5 ) och det finns bara en enda sån i hela sverige som är skrotad tydligen... men däremot finns det en jäävla massa andra te.x ( B4204T3 ) ( B4204T ) är det nån som vet vad skillnaden är och om det skulle passa att stoppa ner en sån motor utan en massa ombyggnaditioner ?
http://www.zatzy.com/teknik/219211-skil … 0t-t4.html

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök