3449
Sök

"hög" bränsleförbrukning saab 9000 2.3 T -97

15 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#1
Hat fått min fars "gamla" bil som tidigare haft en "trasig" turbo, men den är lagad nu. Har istället blivit utsatt för chech engine lampan och högre soppa förbrukning. Vilket besiktningen inte kommer gilla.
Den drack tidigare 0.8-0.9/mil och nu 1.3-1.7/mil. Har varken betong fot eller ngt liknande när jag kör, trots att jag vill. Har besiktning den 29 juli, så lite sent ute känns det som, men har till november på mig om det inte skulle fixa sig innan. Har även släckt check engine lampan med hjälp av att nolla boxen. Men den lyser igen efter 5 km ungefär. Har även bytt magnetventilen, men den va det inte heller. även fast jag löste ett annat problem med den. Det luktar även oförbränd bensin ibland om bilen.

Så vill veta varför den dricker mer än vanligt.
Någon som har några tips? har hört lamdasonden? eller är det turbons laddtryck?
Kanske någon slang som hoppat lös, så den tappar tryck, vilket medför mer bränsle.

2 164 Inlägg
17 juli 2008
#2
Blinkar CE lampan så kan man läsa av koden på de sättet.
annars åk in till en verkstad som har en Tech2 läsare och läs av felkoderna och gå från de.
du har elfel av nått slag som måste åtgärdas. Kan vara lamdasonden men jag har svårt att tro den ska ge sånna fel värden.

MVH

F


21 Inlägg
17 juli 2008
#3
Stiger bränsleförbrukningen plötsligt så tyder det på en trasig lamdasond.


2 164 Inlägg
17 juli 2008
#4
Jag skulle även kolla över så att du inte har problem med att nått annat har hänt i motorn också.
Gör ett komp test och försök lyssna efter om du hör nått knackande ljud från motorn.
Kom på att hög förbrukning kan vara en tendens på att nått annat än bara fel i styr systemet som är fel.
Lagren i motorn kan de vara med som är orsaken.

MVH

F


21 Inlägg
17 juli 2008
#5
Menar du att lagren skulle vara så tröga att den dubblar förbrukningen?

Nä kolla lamdasonden. När den börjar ge sig så skickar den en svagare signal till ecun, då tänker ecun att ajdå här går det tunnt och så ökar den bränslemängden för att kompensera.


15 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
#6
ice_akilles skrev:
Ok, låter vettigt det ni säger, har lurat lite i dessa banor oxå, men vågar inte bara ta några beslut så där... Har ett miss ljud när man ligger mellan 1400-1700 varv ungefär, men har inte kollat under om det är någon skärm eller avgasrörs upphängning som spökar...

kan tillägga att den drack 0.85 ungefär när turbon va trasig och drack olja istället som en kalv, men har spökat sen jag bytte, samt känns som jag förlorat tryck i turbon i accelerationen, som mkt väl kan vara att det är för mkt soppa i omlopp..

Men när turbon va trasig hade jag fullt tryck... så lambda-sonden kan ha fått en smäll vid bytet...

15 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
#7
Har vart och kollat läget på bilen med en tech2 Apparat, så gav följande utslag:
Gjorde även en koll själv med "blink testet", då CE lampan lyser.

Tempgivare, Insugningsrör (som jag har bytt)
Adaption ( som kan bero på Lambdasond)
lambdareglering (max värde luft/ bränsle för mager)

Så tempgivaren är bytt, men vad lambdaegleringen betyder har jag lite svårt med.
Kan det betyda att det är trasig? eller kan det sitta del ngn annan stans?

Den dricker trots allt 1.5/mil.

1 497 Inlägg
24 juli 2008
#8
När du byter lambdasond.
Var noga att få tag på en med exakt samma nummer!
Har själv nyligen haft de problemen på min bil..

Grävmaskinist
216 Inlägg
24 juli 2008
#9
det är en saab, de ska va fel på den wink

Nä men skämt och sido har du provat och nolla datorn, lossa - polen på batteriet 5-15 min och sätt tillbaka och prova. Vet inte om de fungera men du kan ju prova iallf wink


Saaboholic
3 129 Inlägg
24 juli 2008
#10
Gör tech 2 sökning, kolla lambdan gå även igenom små saker som att byta tändstift, tändkablar, bränsle filter osv tongue

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 062 Inlägg
24 juli 2008
#11
Lambdan har säkert tagit stryk av all olja turbon gjort ifrån sig. Verkar myskiskt likt lambdafel!

M.V.H.


15 Inlägg
25 juli 2008
Trådstartare
#12
Ok, Tycker att det är ett väldigt underligt fel, men ett byta av lambdasonden blir det med stor sannolikhet.
Har släckt CE lampan ett antal ggr så det spelar ingen roll, för er som skrev det, men oljan är bytt nyligen, visserligen va det från halvsyntet till helsyntet, vilket jag inte trodde man kunde göra... men har  manikern sagt det så kan man tydligen.


Sök