3306
Sök

Toppfråga Volvo s70 2,5t 20v -97

12 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Är på jakt efter en ny topp till min s70 och undrar om någon här på forumet vet om det går att använda alla Volvos 20v toppar till 850/s/v70?
Senast redigerat av Herr_Kramp (18 juli 2008)

8 251 Inlägg
18 juli 2008
Det går att ta topp från 850 eller X70. Notera dock att det är skillnad mellan 20V toppar till turbo / icke-turbomotorer.

12 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Så jag måste ha en turbo topp isåfall? Vad är det som skiljer på dem?

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 juli 2008
Herr_Kramp skrev:
Så jag måste ha en turbo topp isåfall? Vad är det som skiljer på dem?

Ventilfjädrar, ventilskaftets storlek, VVT mm.  Enklast är garanterat att välja en topp från samma motor som du har.  Oftast är det inte stora modifikationer som behövs, men likväl så behövs dem.  ex när man monterar en VVT-topp på en bil utan VVT-
Senast redigerat av torpis (18 juli 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

12 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Men är alla turbotoppar samma eller ska ska jag leta efter efter just en 2,5t topp? Förövrigt har jag för mig att det står 3340 1.1 nånting på toppen men kan ha blandat ihop siffrorna då jag inte har toppen hemma.

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 juli 2008
Herr_Kramp skrev:
Men är alla turbotoppar samma eller ska ska jag leta efter efter just en 2,5t topp? Förövrigt har jag för mig att det står 3340 1.1 nånting på toppen men kan ha blandat ihop siffrorna då jag inte har toppen hemma.

läs mitt inlägg igen.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

12 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
Ok då får det bli en topp från samma motor. Men 99- 2,5t motor har väl tändspolar och skulle även den funka isåfall. Har hittat en 97 topp men skulle ändå vara kul att veta. Tack för de snabba svaren:D

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 juli 2008
99-> har tändspolar ja.  då måste du hitta något sätt att plugga hålet där fördelaren suttit, funkar förmodligen med en täckplatta från toppen du har nu.  äldre toppen kan mycket väl ha andra sorters ventiler och annan utformning av kanalerna.  Även tryckare kan skilja mekanisk/hydraulisk.

Jag har mest koll på S/V40 motorerna och där råder det en del sådana skillnader.  En äldre topp med hydraliska tryckare lyfter mindre, mao kanske inte styrboxen lirar till 100 med en nyare topp som har bättre flöde.

enklast är som sagt att ta en topp från likadan motor, annars är det en djungel att hitta rätt i innan du fått klarhet i allt som kan skilja.

12 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
torpis skrev:
99-> har tändspolar ja.  då måste du hitta något sätt att plugga hålet där fördelaren suttit, funkar förmodligen med en täckplatta från toppen du har nu.  äldre toppen kan mycket väl ha andra sorters ventiler och annan utformning av kanalerna.  Även tryckare kan skilja mekanisk/hydraulisk.

Jag har mest koll på S/V40 motorerna och där råder det en del sådana skillnader.  En äldre topp med hydraliska tryckare lyfter mindre, mao kanske inte styrboxen lirar till 100 med en nyare topp som har bättre flöde.

enklast är som sagt att ta en topp från likadan motor, annars är det en djungel att hitta rätt i innan du fått klarhet i allt som kan skilja.

Ska försöka fixa en från samma motor det blir nog billigare i längden med tanke på tid/pengar plus att jag vill gärna få igång bilen så fort möjligt. Tack för hjälpen:D

Sök