>Ja jag grundar mitt uttalande på att brembo, stoptec och AP/Stillen har använts inom racing i ganska >många år! Vet att min bror körde racing med AP för cirka 20 år sedan. Grejerna är ju lite mer >beprövade kan man ju säga! Jag vet också att det var många på det amerikanska 3000gt forumet som >fick problem med K-sports coilovers som började läcka.
>Men visst dom kanske lyckades bättre med sina bromsar. D2/K-sport har kanske erfarenheter från >racingbanan som jag inte känner till.
>Det är möjligt att ingen i sverige har fått problem men hur många avdom som tycker att det funkar bra >har kört bana på allvar?
Ok, så din bror körde racing med AP för 20 år sedan och pga detta så kan andra märken ej vara bra?! Ksport/D2 har sålts sedan senare delen utav 90-talet, även om försäljningen exploderat de senaste 3-4 åren. Dvs de var relativt okända i sverige tidigare. Kika gärna in på t.ex
www.ksport.co.uk samt
www.ksportusa.com så skall du se att bromsarna används på många tävlingsbilar i många olika tävlingsklasser.
Att det fanns problem med läckande coilovers tidigare är helt sant, men dessa utvecklas/uppgraderas hela tiden och är i dagsläget inget problem (oljetätningar från NOK som bl.a tillverkar samma delar till t.ex HKS coilovers). Och om du köper utav en auktoriserad distrubutör (t.ex Raidopower / SP) så har du fullgoda garantier, dvs det skulle aldrig fungera att sälja något som inte fungerar eller går sönder för då skulle man få sitta och hantera reklamationer hela dagarna.
Sen så förstår jag inte riktigt vad coilovers har med denna tråd att göra, denna handlade väl om bromsarna?!
Som sagt, självklart finns det bättre bromsar, carbonbromsar för hur mycket pengar som helst etc. Men behöver man carbonbromsar för 50-100.000kr på sin trimmade Volvo S70?! Då kanske man skall ringa Öhlins och specialbeställa racing coilovers för 15000kr/st också när man endå håller på?!
Som att påstå att Toyota Supra är skit bara för att det faktiskt går att köpa Koenisegg som är "värre".
Man skall inte jämföra äpplen med päron, blir inte riktigt rätt.