3529
Sök

D2 Racingsport bromsar?

4 Inlägg
21 juli 2008
Trådstartare
#1
Är det någon som vet hur D2 Racingsport bromsar är i kvalitet?
Eller finns det något märke som är bättre att andvända?

Varför göra det idag när man kan skjuta upp det till imorron.

Statligt anställd
215 Inlägg
21 juli 2008
#2
jag kör med d2 både fram och bak på min bil och jag kan säga att dem funkar riktigt bra. vet att vissa har sagt att packningarna har varit så där. men det är inget som jag har upplevt med mina. det man måste tänka på dock med d2 är att man bör plocka loss oket och göra rent det runt kolvarna någon gång då och då. detta eftersom det inte ritter någon packning runt kolven som det gör på t.ex brembo.

"Subaru is to World Rally Cup what Ferrari is to Formula One."
-Rick Crosson, vice president of marketing for Subaru of America.

Oldschool
299 Inlägg
21 juli 2008
#3
Har hört att dom funkar bra.

1 661 Inlägg
21 juli 2008
#4
Funkar bra och bromsar otroligt bra. smile
https://www1.garaget.org/archive/23/22545/99471/99471-934208.jpg

21 Inlägg
21 juli 2008
#5
Just när det gäller bromsar så finns det ju ganska många vettige kit! Jag skulle nog satsa på något med lite bättre kvallite t ex rotora, stoptec eller brembo. Det skulle ju vara ganska jobbigt om dom slutar funka!


2 Inlägg
22 juli 2008
#6
Dom nya bromskitten från D2 har packningar runt kolvarna så det är bara slå till wink Har själv ett 330 kit på min Impreza.


terazzi
22 juli 2008
#7
The_Kid skrev:
Just när det gäller bromsar så finns det ju ganska många vettige kit! Jag skulle nog satsa på något med lite bättre kvallite t ex rotora, stoptec eller brembo. Det skulle ju vara ganska jobbigt om dom slutar funka!

Håller med dig smile kvalite' ska d va smile

KHRacing
22 juli 2008
#8
terazzi skrev:
The_Kid skrev:
Just när det gäller bromsar så finns det ju ganska många vettige kit! Jag skulle nog satsa på något med lite bättre kvallite t ex rotora, stoptec eller brembo. Det skulle ju vara ganska jobbigt om dom slutar funka!

Håller med dig smile kvalite' ska d va smile

Men... vad är det som säger att dyrare är bättre ???

terazzi
22 juli 2008
#9
Det är kanske inte alla som är dyrare, men tex brembo är dyra men där får man vad man betalar för smile samt det är väl testat med wink så resonerar jag! + att det är ju upp till var och en med samt tycke och smak..
Senast redigerat av terazzi (22 juli 2008)

Tyskstuk.se
630 Inlägg
22 juli 2008
#10
Jag håller med, hellre ett känt och bra märke på bromsar så man vet att det håller den dagen man måste få stopp på bilen! T ex Brembo, Porsche...


4 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
#11
då ska jag titta lite mer på kvalité.

Varför göra det idag när man kan skjuta upp det till imorron.

3 120 Inlägg
24 juli 2008
#12
Ring gärna och prata lite bromsar med Pean Sweden, det de inte kan om bromsar är inte värt att nämna.

Ska du köra mycket bana eller är det mer "show" än "go".
smile


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
24 juli 2008
#13
Pratade lite med Per på pean sweden för några veckor sen när jag beställde belägg och frågade om K-sport (som är samma som D2) och om dom sa han att det mest var för att fylla ut bakom fälgarna och inte direkt några race grejer, många som haft problem med skivor som slagit sig tydligen.

- Time Attack -

41 Inlägg
24 juli 2008
#14
Fann denna tråden och tänkte komma med några inputs gällande detta ämne....

>Är det någon som vet hur D2 Racingsport bromsar är i kvalitet?
>Eller finns det något märke som är bättre att andvända?


Finns bättre och dyrare, och det finns sämre och billigare.
Raidopower.se är generalagent för Ksport i sverige, och Streetperformance är generalagent för D2 i sverige. Samma tillverkare fast till olika pris och i olika färger.
Som alltid får man göra en avvägning pris kontra behov.

>jag kör med d2 både fram och bak på min bil och jag kan säga att dem funkar riktigt bra. vet att vissa >har sagt att packningarna har varit så där. men det är inget som jag har upplevt med mina. det man >måste tänka på dock med d2 är att man bör plocka loss oket och göra rent det runt kolvarna någon >gång då och då. detta eftersom det inte ritter någon packning runt kolven som det gör på t.ex brembo.

I stort sett satmliga racingbromsar saknar dessa "packningar". Packningarna smälter i den extrema värme som bildas. Söker man dock bromsok som ej skall pressas extremt hårt etc så går det givetvis utmärkt att införskaffa bromsok med packningar. Ksport har inte fått några kända reklamationer på kärvande bromsok, och detsamma bör nog gälla även D2.
Och som med allt annat på en bil så skadar det itne att underhålla sina inköpta produkter.

>Just när det gäller bromsar så finns det ju ganska många vettige kit! Jag skulle nog satsa på något med >lite bättre kvallite t ex rotora, stoptec eller brembo. Det skulle ju vara ganska jobbigt om dom slutar >zfunka!

Vad grundar du ditt uttalande på gällande att kvalitén inte skulle vara fullgod på Ksport / D2´s bromskit? Jag har hört talas om några kvalitétsproblem eller bromsar som slutat fungera, och då har jag sålt Ksport i snart 2 år. Borde inte kunderna då hört av sig?

>Pratade lite med Per på pean sweden för några veckor sen när jag beställde belägg och frågade om K->sport (som är samma som D2) och om dom sa han att det mest var för att fylla ut bakom fälgarna och >inte direkt några race grejer, många som haft problem med skivor som slagit sig tydligen.

Säljer Pean D2 / Ksport / XYZ? Eller säljer dom andra fabrikat som de hellre rekommenderar?! wink
"många som haft problem med skivor som slagit sig", varför hör då inte dessa kunder av sig till försäljningsstället?! Skivorna är 32-36mm tjocka beroende på storlek, dvs inget som slår sig i första taget wink

Mvh
Andreas
www.raidopower.se
Ksport Sverige


1 661 Inlägg
24 juli 2008
#15
Känns som mkt smutkastning från folk som har hört nån som sagt bla bla... osv. De som själva kör med bromsarna tycker det funkar bra. Ni som gissar, ge upp??

1 311 Inlägg
25 juli 2008
#16
Själva oken tror jag har bra funktion, det som är "vetenskap" inom bromsdelen är ju skivorna, vilka legeringar som fungerar så skivan inte slår sig, kylning mm.... skulle vara intressant att veta vad som skiljer t.ex rotoras/brembos/ap´s mm skivor med ksport/d2

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

iceman_21
25 juli 2008
#17
D2 grejorna funkar kanon. Inga som helst problem med mina. Men d beror juh på vad du ska göra med bilen?  köra på bana? köra rakt fram? glida på stan? köra le mans?

smile

21 Inlägg
25 juli 2008
#18
Ja jag grundar mitt uttalande på att brembo, stoptec och AP/Stillen har använts inom racing i ganska många år! Vet att min bror körde racing med AP för cirka 20 år sedan. Grejerna är ju lite mer beprövade kan man ju säga! Jag vet också att det var många på det amerikanska 3000gt forumet som fick problem med K-sports coilovers som började läcka.

Men visst dom kanske lyckades bättre med sina bromsar. D2/K-sport har kanske erfarenheter från racingbanan som jag inte känner till.

Det är möjligt att ingen i sverige har fått problem men hur många avdom som tycker att det funkar bra har kört bana på allvar?


41 Inlägg
25 juli 2008
#19
>Ja jag grundar mitt uttalande på att brembo, stoptec och AP/Stillen har använts inom racing i ganska >många år! Vet att min bror körde racing med AP för cirka 20 år sedan. Grejerna är ju lite mer >beprövade kan man ju säga! Jag vet också att det var många på det amerikanska 3000gt forumet som >fick problem med K-sports coilovers som började läcka.
>Men visst dom kanske lyckades bättre med sina bromsar. D2/K-sport har kanske erfarenheter från >racingbanan som jag inte känner till.
>Det är möjligt att ingen i sverige har fått problem men hur många avdom som tycker att det funkar bra >har kört bana på allvar?

Ok, så din bror körde racing med AP för 20 år sedan och pga detta så kan andra märken ej vara bra?! Ksport/D2 har sålts sedan senare delen utav 90-talet, även om försäljningen exploderat de senaste 3-4 åren. Dvs de var relativt okända i sverige tidigare. Kika gärna in på t.ex www.ksport.co.uk samt www.ksportusa.com så skall du se att bromsarna används på många tävlingsbilar i många olika tävlingsklasser.

Att det fanns problem med läckande coilovers tidigare är helt sant, men dessa utvecklas/uppgraderas hela tiden och är i dagsläget inget problem (oljetätningar från NOK som bl.a tillverkar samma delar till t.ex HKS coilovers). Och om du köper utav en auktoriserad distrubutör (t.ex Raidopower / SP) så har du fullgoda garantier, dvs det skulle aldrig fungera att sälja något som inte fungerar eller går sönder för då skulle man få sitta och hantera reklamationer hela dagarna.
Sen så förstår jag inte riktigt vad coilovers har med denna tråd att göra, denna handlade väl om bromsarna?!

Som sagt, självklart finns det bättre bromsar, carbonbromsar för hur mycket pengar som helst etc. Men behöver man carbonbromsar för 50-100.000kr på sin trimmade Volvo S70?! Då kanske man skall ringa Öhlins och specialbeställa racing coilovers för 15000kr/st också när man endå håller på?!

Som att påstå att Toyota Supra är skit bara för att det faktiskt går att köpa Koenisegg som är "värre".

Man skall inte jämföra äpplen med päron, blir inte riktigt rätt.


21 Inlägg
25 juli 2008
#20
Du behöver inte bli så upprörd. Det hade räckt med att berätta lite om D2s erfarenheter från racing. Jag har inte sagt ett ord om carbonbromsar, Stoptecs kit finns från ca: 2000$ vilket gör att dom finns i ungefär samma prisklass som d2. Det är ganska långt ifrån din Koenisegg.



Sök