Vilken bas av dessa är bäst?

Rosu Ready for takeoff
24 juli 2008 · 367 Inlägg

Okej, är dessa bättre än bluepunkten ? Vad är skillnaden på dem isf, vad gör dem bättre?

Tänkte även fråga hur pass mycket man förlorar hörbart i en glasfiberlåda mot en riktig MDF låda?

Senast redigerat av Rosu (24 juli 2008)

Kolla mitt Projekt:
SAAB ng900t - "devil eye project"
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Lonefox Bad music kills good sound
24 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Jag har aldrig hört Blaupunketn så jag kan inte uttala mig om den.

Däremot har jag hört 310:an från DLS och den låter bra.

Angående plastlåda kontra mdf.
Görs lådan rätt så märker man ingen skillnad.
Jag har "bara" 15-16 lager glasfiber i min låda och det räcker gott.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Rosu Ready for takeoff
24 juli 2008 · 367 Inlägg

Okej, då vet jag smile Hur mycket mer går en glasfiberlåda på, med tanke på att man behöver så jävla många lager.. Borde inte det bli typ dubbla priset?

får se, gillar utseendet på blaupunkten mer än dls.. kom gärna med mer förslag

Kolla mitt Projekt:
SAAB ng900t - "devil eye project"
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Lonefox Bad music kills good sound
24 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Beror på lådans storlek och utformning.

Men dyrare blir det, fördelen är att man kan anpassa lådan bra mkt mer utefter vilka utrymmen man har.
Testa att söka på forumet....tror det finns ett antal trådar om plastning.

Hmmm......avgör utseendet hur bra en högtalare är så har jag alltid haft fel högtalare wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Jolle87
24 juli 2008 · 1 585 Inlägg

ska inte lägga mig i eftersom jag inte är speciellt kunnig inom bilstereo, Men är det verkligen lönt att satsa på en bas som leverarar typ 400wrms när steget inte klarar att ge den effekten?? Då kan du ju lika bra köpa en billig med lite läggre effekt och kunna spela basen fult ut eller har jag fel?? Va bara en tanke jag fick.

Lonefox Bad music kills good sound
24 juli 2008 · 7 241 Inlägg

Jolle87 skrev:
ska inte lägga mig i eftersom jag inte är speciellt kunnig inom bilstereo, Men är det verkligen lönt att satsa på en bas som leverarar typ 400wrms när steget inte klarar att ge den effekten?? Då kan du ju lika bra köpa en billig med lite läggre effekt och kunna spela basen fult ut eller har jag fel?? Va bara en tanke jag fick.

Lämnar hans steg runt 300W rms så är det ingen större fara om en bas ligger på 400W rms.....värre är om den ligger på 800W rms som exempel.
Då finns det risk att den knappt spelar. Och när man väl får upp ngn volym så är effekten man matar basen med troligen inte så ren så man riskerar att dista sönder basen istället.

Sedan ger en ngt bättre bas en bättre grund för ev. uppgradering av steg längre fram.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang