Jag provar igen !!! Fel på VW Polo 2002

mach1-70
måndag 23:12 · 77 Inlägg

Jag provar igen att kolla om nån har haft samma fel/strul på en VW Polo med 1,4 BBY motor!

Fick bilen av tidigare ägare pga att ingen verkstad får iordning på problemet med bilen,och hon har lagt ner väldigt mkt pengar på allt som dom trodde skulle lösa felen! ( motorlampa tänds oftast,men slocknar ibland,och i samband med det tänds EPC lampan och motorn rycker till men går ok,men efter ungefär 4 mils körning kan efter att alla lampor varit tända går det inte gasa, men efter omstart i farten funkar allt ok!

Felkoder finns på felaktigt tryck i insuget,så följande är gjort:

Bytt MAP-sensor ( 2ggr )
Bytt EGR-ventil ( efter byte ,inprogrammerat ändläge)
Bytt spjällhus   (-------------------------::--------------------------)

Jag hade tur att bilen klarade besiktningen,men kan inte lita på den iom den blir "omöjlig" helt plötsligt!!

Använder bilen dagligen själv,men kan inte låta nån annan i familjen köra bilen med dessa problem tyvärr,och jag hittade på ett forum att nån hade ett
liknande fel,men det var för ett par år sen,så det kan jag inte tro att jag får svar ifrån!

Tacksam för tips

Mvh Thomas

Jesper328 Diagnostekniker
tisdag 12:18 · 2 453 Inlägg

Hur lyder felkoderna?

Vad har du för insugstryck vid stillastående motor, och vid tomgång?
Ändras detta om du ruskar runt på kablaget?

Några konstiga värden när bilen ej svarar på gas?
Helt hundra på att du inte har ett insugsläckage?
En bov man ofta glömmer är bromsservon, prova att nypa den slangen och se om det blir skillnad på gången och insugstrycket.

Är egr ventilen billigt skräp eller en kvalitetspryl?

Senast redigerat av Jesper328 (tisdag 12:18)

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
tisdag 13:12 · 13 845 Inlägg

Jesper328 skrev:
Hur lyder felkoderna?

Vad har du för insugstryck vid stillastående motor, och vid tomgång?
Ändras detta om du ruskar runt på kablaget?

Några konstiga värden när bilen ej svarar på gas?
Helt hundra på att du inte har ett insugsläckage?
En bov man ofta glömmer är bromsservon, prova att nypa den slangen och se om det blir skillnad på gången och insugstrycket.

Är egr ventilen billigt skräp eller en kvalitetspryl?

finns många dåliga egr på marknaden..   köpte en ny till min a2 med samma motor och det gick inte ens att få bilen att acepteraden vid inprogrameringen.. så åkt till skroten och köpte en beg..


men min bil är lite konstigt fortfarande på samma ställe under samma körning slutar gasen att fungera alltid samma ställe smile
inte någon annan stans heller lite halv skoj.

sen om man stabbar gaspedalen och varvar ur den så blir det hjulgran och den varnar för knacksensorn    skärp motorer det där smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
master_lars
tisdag 18:06 · 1 181 Inlägg

Koppla in en OBD-läsare så får du ut exakt vad som är fel på bilen. Troligen drar den tjuvluft någonstans, varpå vakuumslangar kan vara bra att se över.

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 900i "Gratisbilen eller Florentinern" (1988)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Jesper328 Diagnostekniker
för 15 timmar sedan · 2 453 Inlägg

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Hur lyder felkoderna?

Vad har du för insugstryck vid stillastående motor, och vid tomgång?
Ändras detta om du ruskar runt på kablaget?

Några konstiga värden när bilen ej svarar på gas?
Helt hundra på att du inte har ett insugsläckage?
En bov man ofta glömmer är bromsservon, prova att nypa den slangen och se om det blir skillnad på gången och insugstrycket.

Är egr ventilen billigt skräp eller en kvalitetspryl?

finns många dåliga egr på marknaden..   köpte en ny till min a2 med samma motor och det gick inte ens att få bilen att acepteraden vid inprogrameringen.. så åkt till skroten och köpte en beg..


men min bil är lite konstigt fortfarande på samma ställe under samma körning slutar gasen att fungera alltid samma ställe smile
inte någon annan stans heller lite halv skoj.

sen om man stabbar gaspedalen och varvar ur den så blir det hjulgran och den varnar för knacksensorn    skärp motorer det där smile

Ja, jag gjorde en BBY som gick som en påse skit åt en kompis.
Blev EGR byte och så gick den bra i ett par månader, sen så började den att hugga till och tända motorlampa.
Efter ett hugg så går den bra tills att motorlampan släcks och sen så hugger den till efter ett par mil igen. lol

Som sagt, skräpmotorer.
Bara att ha med sig en felkdosläsare och radera allt innan besiktning. lol

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
för 12 timmar sedan · 13 845 Inlägg

Jesper328 skrev:

Growe skrev:

Jesper328 skrev:
Hur lyder felkoderna?

Vad har du för insugstryck vid stillastående motor, och vid tomgång?
Ändras detta om du ruskar runt på kablaget?

Några konstiga värden när bilen ej svarar på gas?
Helt hundra på att du inte har ett insugsläckage?
En bov man ofta glömmer är bromsservon, prova att nypa den slangen och se om det blir skillnad på gången och insugstrycket.

Är egr ventilen billigt skräp eller en kvalitetspryl?

finns många dåliga egr på marknaden..   köpte en ny till min a2 med samma motor och det gick inte ens att få bilen att acepteraden vid inprogrameringen.. så åkt till skroten och köpte en beg..


men min bil är lite konstigt fortfarande på samma ställe under samma körning slutar gasen att fungera alltid samma ställe smile
inte någon annan stans heller lite halv skoj.

sen om man stabbar gaspedalen och varvar ur den så blir det hjulgran och den varnar för knacksensorn    skärp motorer det där smile

Ja, jag gjorde en BBY som gick som en påse skit åt en kompis.
Blev EGR byte och så gick den bra i ett par månader, sen så började den att hugga till och tända motorlampa.
Efter ett hugg så går den bra tills att motorlampan släcks och sen så hugger den till efter ett par mil igen. lol

Som sagt, skräpmotorer.
Bara att ha med sig en felkdosläsare och radera allt innan besiktning. lol

bra med en obd11 den har allt man behöver alltid med i fickan när man åker vag..   

ganska besviken på min a2..  har ju tidigare kört 8v small block motorerna och dom fungerar prima tål hur mycket misshandel som helst utan att klaga..  dödade en tändkabel när jag åkte från jobbet.. noll problem att köra 3cyl hem.. märktes knappt..     bby har ju väldiga konstigheter för sig..  jag tror mitt spjäll är problemet på min eftersom den får spunk när man stabbar gasen.. går ryckit oxå.. jag har ju noll tålamod så börjar det rycka så ställer jag skiten på varvstoppet för att få den att fatta..   men då finns det inte en varningslampa som inte tänds haha smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang