14 augusti 2007
Trådstartare
Idag har ännu en liten rolig historia utspelat sig...
Fick ett telefonsamtal idag på morgonen klockan 08:15, och det var ju jätte skojigt med tanke på att man jobbade till cirka 02:15 inatt. Det är Jetpack, som vill informera om att de har en leverans till mig (eller rättare sagt mitt företag), och undrar var det ligger någonstans. Jag delar med mig av den önskade informationen, och tillägger att verkstaden troligtvis inte är bemannad denna tid på dagen, utan godset ska istället levereras till grannföretaget som ligger vägg i vägg. Denna metod brukar vi använda vid leveranser då ingen finns på plats i verkstaden.
Jag frågar lite snabbt vad det är för gods, eftersom fälgarna skulle levererats av TNT, och får till svar att det är fem stycken däck! Eh, hoppas det är fälgar också sade jag i viss nyvaken irritation. Svaret jag får är nej, det är enbart fem kolli med gummiringar. Gah!
Trots att det för mig är mitt i natten så tvingar man upp sig ur sängen (ska ju jobba natt idag med), och ringer upp transportföretaget. Där verkar man veta ungefär lika lite som budföraren från Jetpack. Man säger mig att det enligt papprena varit fem kolli från början, och att jag bör släpa mitt sorgliga arsle till verkstaden för att kontrollera godset i egen hög person.
Slänger i mig ett glas Ice Coffee, och muttrar för mig själv att om jag/mitt företag/försäkringsbolaget blivit blåst på den här affären, så ska jag banne mig sälja den förbaskade riskokaren och aldrig se åt en bil igen i annat än transportsyfte. Man börjar bli nådigt trött på allt strul!
Sagt och gjort, jag vacklar nerför trappan och börjar fundera på hur mycket det skulle kosta mig att ta mig till UK för att lära säljaren ett och annat om vad hut och helig svensk vrede innebär.
Vansinnet känner inga gränser när man vrider om nyckeln i bruksbilen och motorlampan samt ABS-lampan får för sig att inte slockna som de brukar. Rasande som man är vid det här laget, lovar man sig själv att äta upp biljäveln och skita ut den på en igelkott så att vederbörande bryter benet om bruksbilen också sviker mig.
Med torr strupe, glödande ögon och rinnande näsa (och det beror inte på någon bakfylla), kör man de cirkus tre milen till verkstaden. Hos grannföretaget står en pall med vad som ser ut som, just det... Fem stycken däck. Ett av dem är helt paketerat, resterande har enbart lite kartong över centrumen och en massa tejp virade några varv runt om.
En handlingens man som man är, lånar man en palldragare och släpar in pallen med godset till den egna verkstaden. Naturligtvis lägger man märke till att det inte är mycket vikt man dansar omkring med. Under det att jag svär hämnd på säljaren och hans barn i fjärde generation börjar man packa upp godset för att slutligt fastställa det otänkbara.
Döm om min förvåning när de fem kollin visar sig bestå av en fälg, ett löst däck samt tre fälgar med däck monterade. Mystiskt... De väger ju fasen ingenting. Övergår till att syna dem lite noggrannare, efter att jag lugnat ner mig några kilogram och viskat en halvhjärtad ursäkt till säljaren i något slags fåfängt hopp om att han hör den lika väl som han antagligen inte hörde mina tidigare förbannelser.
Alltsammans är jäkligt skitigt (i bemärkelsen smutsigt). De tre av fälgarna som har däck monterade ser förutom smutsen ut att vara i riktigt gott skick, inte ett märke någonstans. Den sista fälgen (den utan däck) har tre stycken mindre kantstötningar, en av dem har orsakat en liten bula inåt, och dessutom saknar den centerkåpan. Det sistnämnda hade säljaren informerat mig om, så det spelade mindre roll.
Med förnöjelse lägger jag också märke till att fälgarna är i storleken 18"x10" och med ET 20. Fullkomligt lysande! Jag hade hoppats på 10" bredd och vettigt ET för att kunna fylla ut hjulhusen ordentligt, men misstänkt att fälgarna antagligen inte skulle vara mer än 9" eller som mest 9,5" breda.
Nu vart man ju tvungen att provmontera fälgarna också! Sagt och gjort, en tredjedels knoge senare (klämde handen i verktygsskåpet i min iver), sitter två av hjulen monterade på bilens högersida. Tyvärr är bilen fortfarande väl hög på grund av avsaknad av motor och växellåda, men intrycket ger en bra bild av hur det kommer se ut när det blir färdigt. Mycket bra, enligt min egen ödmjuka åsikt!
I raseriet som plågade mig under morgonen glömde man naturligtvis kameran... Vad annars, med minne som en dement bläckfisk?! Nåja, på fredag ska vi låta professionella undersöka den sista (skadade) fälgen och montera på däcket. Sedan bär det av till verkstaden med kameran i högsta hugg!
Har än så länge bara lite bilder på mobiltelefonen, men lyckas inte föra över dem till datorn, utan njutningen av bilens nya uppenbarelse tillkommer för tillfället enbart mig själv. Inför fotograferingen på fredag funderar jag på att låta brorsan ta på sig svenska arméns stridspackning och gömma sig under motorhuven i motorrummet för att få ner höjden lite...
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex