3391
Sök

Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...

241 995 Visningar
Projektet avslutat 29 september 2014
645 Inlägg
11 augusti 2007
#201
Alecci skrev:
Fälgarna är ännu inte återfunna. Jag har fått en uppsättning fälgar i kompensation som bör levereras på måndag/tisdag. Efter att jag monterat dem ska jag definitivt plåta bilen lite!

Fälgarna i länken som du postade är inte från en R34 GT-R. R34:ans fälgar har sex exkrar, dem på Imprezan har endast fem och ser dessutom lite små ut (ska vara 18"). Tack ändå för tipset!

Aerodynamik skrev:
R34 GT-R fälgar har sex ekrar hmm

Ah, tyckte väl att de va nåt som saknades. Happ, tråkigt att ni inte hittat fälgarna än. hmm


2 014 Inlägg
14 augusti 2007
Trådstartare
#202
Idag har ännu en liten rolig historia utspelat sig...

Fick ett telefonsamtal idag på morgonen klockan 08:15, och det var ju jätte skojigt med tanke på att man jobbade till cirka 02:15 inatt. Det är Jetpack, som vill informera om att de har en leverans till mig (eller rättare sagt mitt företag), och undrar var det ligger någonstans. Jag delar med mig av den önskade informationen, och tillägger att verkstaden troligtvis inte är bemannad denna tid på dagen, utan godset ska istället levereras till grannföretaget som ligger vägg i vägg. Denna metod brukar vi använda vid leveranser då ingen finns på plats i verkstaden.

Jag frågar lite snabbt vad det är för gods, eftersom fälgarna skulle levererats av TNT, och får till svar att det är fem stycken däck! Eh, hoppas det är fälgar också sade jag i viss nyvaken irritation. Svaret jag får är nej, det är enbart fem kolli med gummiringar. Gah!

Trots att det för mig är mitt i natten så tvingar man upp sig ur sängen (ska ju jobba natt idag med), och ringer upp transportföretaget. Där verkar man veta ungefär lika lite som budföraren från Jetpack. Man säger mig att det enligt papprena varit fem kolli från början, och att jag bör släpa mitt sorgliga arsle till verkstaden för att kontrollera godset i egen hög person.

Slänger i mig ett glas Ice Coffee, och muttrar för mig själv att om jag/mitt företag/försäkringsbolaget blivit blåst på den här affären, så ska jag banne mig sälja den förbaskade riskokaren och aldrig se åt en bil igen i annat än transportsyfte. Man börjar bli nådigt trött på allt strul!

Sagt och gjort, jag vacklar nerför trappan och börjar fundera på hur mycket det skulle kosta mig att ta mig till UK för att lära säljaren ett och annat om vad hut och helig svensk vrede innebär.

Vansinnet känner inga gränser när man vrider om nyckeln i bruksbilen och motorlampan samt ABS-lampan får för sig att inte slockna som de brukar. Rasande som man är vid det här laget, lovar man sig själv att äta upp biljäveln och skita ut den på en igelkott så att vederbörande bryter benet om bruksbilen också sviker mig.

Med torr strupe, glödande ögon och rinnande näsa (och det beror inte på någon bakfylla), kör man de cirkus tre milen till verkstaden. Hos grannföretaget står en pall med vad som ser ut som, just det... Fem stycken däck. Ett av dem är helt paketerat, resterande har enbart lite kartong över centrumen och en massa tejp virade några varv runt om.

En handlingens man som man är, lånar man en palldragare och släpar in pallen med godset till den egna verkstaden. Naturligtvis lägger man märke till att det inte är mycket vikt man dansar omkring med. Under det att jag svär hämnd på säljaren och hans barn i fjärde generation börjar man packa upp godset för att slutligt fastställa det otänkbara.

Döm om min förvåning när de fem kollin visar sig bestå av en fälg, ett löst däck samt tre fälgar med däck monterade. Mystiskt... De väger ju fasen ingenting. Övergår till att syna dem lite noggrannare, efter att jag lugnat ner mig några kilogram och viskat en halvhjärtad ursäkt till säljaren i något slags fåfängt hopp om att han hör den lika väl som han antagligen inte hörde mina tidigare förbannelser.

Alltsammans är jäkligt skitigt (i bemärkelsen smutsigt). De tre av fälgarna som har däck monterade ser förutom smutsen ut att vara i riktigt gott skick, inte ett märke någonstans. Den sista fälgen (den utan däck) har tre stycken mindre kantstötningar, en av dem har orsakat en liten bula inåt, och dessutom saknar den centerkåpan. Det sistnämnda hade säljaren informerat mig om, så det spelade mindre roll.

Med förnöjelse lägger jag också märke till att fälgarna är i storleken 18"x10" och med ET 20. Fullkomligt lysande! Jag hade hoppats på 10" bredd och vettigt ET för att kunna fylla ut hjulhusen ordentligt, men misstänkt att fälgarna antagligen inte skulle vara mer än 9" eller som mest 9,5" breda.

Nu vart man ju tvungen att provmontera fälgarna också! Sagt och gjort, en tredjedels knoge senare (klämde handen i verktygsskåpet i min iver), sitter två av hjulen monterade på bilens högersida. Tyvärr är bilen fortfarande väl hög på grund av avsaknad av motor och växellåda, men intrycket ger en bra bild av hur det kommer se ut när det blir färdigt. Mycket bra, enligt min egen ödmjuka åsikt!

I raseriet som plågade mig under morgonen glömde man naturligtvis kameran... Vad annars, med minne som en dement bläckfisk?! Nåja, på fredag ska vi låta professionella undersöka den sista (skadade) fälgen och montera på däcket. Sedan bär det av till verkstaden med kameran i högsta hugg!

Har än så länge bara lite bilder på mobiltelefonen, men lyckas inte föra över dem till datorn, utan njutningen av bilens nya uppenbarelse tillkommer för tillfället enbart mig själv. Inför fotograferingen på fredag funderar jag på att låta brorsan ta på sig svenska arméns stridspackning och gömma sig under motorhuven i motorrummet för att få ner höjden lite...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

948 Inlägg
14 augusti 2007
#203
tur i oturen eller vad säger man tongue
men hoppas du får hjälp med motorn så du får den i smile
och sen masssa bilder smile
Senast redigerat av TobbeTT (14 augusti 2007)

2 014 Inlägg
17 augusti 2007
Trådstartare
#204
Då har vi äntligen släpat oss upp till garaget... Vi börjar med en liten bild av de nya grejerna som kommit sedan den förra bilden på komponenter. Tyvärr saknas kamaxlar och kamdrev här eftersom toppen är bortlämnad.

http://farm2.static.flickr.com/1308/1149897158_a81d723a7d.jpg

Sedan en bild framifrån med de nya fälgarna...

http://farm2.static.flickr.com/1424/1149897066_25400cb4f9.jpg

Sedan en bild bakifrån med samma motiv...

http://farm2.static.flickr.com/1189/1149897084_e1cde1985b.jpg

Tyvärr är både bil och fälgar jäkligt skitiga, men det är symptom som kan uppstå efter längre garagevistelse än vad som är hälsosamt.

Senare i helgen eller nästa vecka ska jag göra bruk av mina ofantliga kunskaper i PS för att ge bilen en sänkning och roligare bakgrund, så det blir lättare att föreställa sig hur den kommer att se ut...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

4 571 Inlägg
17 augusti 2007
#205
Trevlig läsning som vanligt wink

Ser riktigt bra ut med fälgarna sedan när motor osv kommer i kommer det sitta som en käftsmäll big_smile


2 014 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
#206
ÄNTLIGEN har mina nya ventilstyrningar i fosforbrons ankommit! Dessa små pinaler, som är de sista komponenter som krävs för att montera ihop motorn, kommer redan under dagen att med hjälp av fantasiskapad raketfart företa sin färd till verkstaden som har tagit min topp under behandling.

Om nu bara shimsen räcker till, så kommer toppen troligtvis att vara färdig redan nästa vecka, och då jäklar kommer det sättas fart i verkstaden att börja montera ihop motorn.

Lite andra nya delar är också på väg från Japan, men denna gång rör det sig om lite originaldelar som missats vid tidigare beställningar, exempelvis remmar och AC-fläkt.

Börjar också bli sugen på att installera halvbur i bilen, men vi får se om detta blir någonting vi kanske tar itu med under vintern... Har lite andra delar som än så länge prioriteras för att utseendet en gång för alla ska bli perfekt (enligt min smak).

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

948 Inlägg
21 september 2007
#207
hur går det fått start på finbilen? smile

2 014 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
#208
Det verkar som om många är sugna på att få veta vad som händer med bilen...

Inte mycket alls, är den bistra sanningen. Toppen har ju varit inlämnad ett tag för bearbetning, men snubben som arbetar med den har legat sjuk ett tag och var tillbaka på jobbet först denna vecka. Jag snackade med honom idag, och han beräknade då att vara färdig med toppen till torsdag eller fredag nästa vecka. Som plåster på såren så verkar det som om portningen blir utförligare och bättre gjord än vad jag betalar för...

I övrigt var jag en dag uppe med en polare i verkstaden i syfte att åtminstone montera koppling och växellåda på motorn, för att förbereda sig så gott det går för toppens återkomst. I dagsläget kommer jag inte mycket längre utan toppen. När vi kommit upp till verkstaden upptäcker jag till min förargelse och besvikelse att jag glömt R34-nycklarna i min andra bruksbil, som stod inlåst på verkstad för byte av bromsar. Så vart det alltså med den saken...

Annars står jag lite grand i valet och kvalet om hur jag ska gå vidare med projektet. Det har blivit dags att göra lite mer inköp, men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska köpa för något, och med nyköpt villa så har jag knappast obegränsat med pengar... Kanske folket här kan vägleda mig lite i mitt val? Alternativen är enligt följande:

1. Nismo LED Taillights
2. Ganador Carbon Rearview Mirrors + C's Shortshift Kit
3. Top Secret Carbon Boot Lid
4. Nismo Side Skirts + Nismo Rear Skirts

Planen är att allt detta ska sitta på bilen tills jag ämnar premiärvisa den på Elmia i vår, men livet har ju lärt en att hur saker och ting än blir, så inte fan blir de som man planerat. Därför känns det som om man behöver prioritera lite... De två sistnämnda alternativen ligger egentligen lite över budgeten i dagsläget, även om de skulle göra störst skillnad på bilens utseende (och sen när hade jag förnuft nog att bry mig om vad det kostar)...

Har även funderingar på att strunta i kolfiberbakluckan och istället klä originalet i äkta kolfiber istället. Ett klart prisvärt alternativ, då jag ändå hade tänkt lackera kolfiberbakluckan delvis, och man sparar en jäkla massa slantar eftersom frakten från Japan till Sverige kostar lika mycket som själva produkten.

Så kom igen nu och hjälp mig bestämma mig!

Annars är det snart ytterligare lite godis i form av väghållningskomponenter på väg åt mitt håll också... Men den nyheten väntar vi lite med så länge.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

342 Inlägg
28 september 2007
#209
Ja vi är många som sitter i hem och stugor och följer detta smile  Det ska bli riktigt kul att få se allt när det är klart smile

Once you go Skyline, you´ll never go back!

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
28 september 2007
#210
Satsa på NISMO saker till din bil, då kommer den bli hyperfin.  Men skippa kolfiber, det börjar bli uttjatat.

Lev livet, det kan ta slut fort

2 014 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
#211
Som sagt, planen är ju att allt ska på. Men vilket av det ska jag köpa NU?! Själv är jag nog mest inne på kolfiberbackspeglarna och växlingskitet för tillfället.

Jag följer inte trender när jag bygger min bil. Jag har haft en plan för dess utseende sedan jag skaffade den, och den tänker jag fullfölja så gott det går. Och där ingår en hel del kolfiber... Jag tror nog att folk kommer gilla slutresultatet i vilket fall. big_smile

Ska se om jag inte senare kanske kan posta lite bilder på de två bilar jag använder som inspiration till bygget.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
#212
Här är lite bilder på de två bilar som inspirerat mig angående exteriören på bilen:

Först har vi Mine's R34 GT-R V-Spec N1... Enligt mig världens allra snyggaste och grymmaste bil. Mycket av motorkonceptet är också hämtat från denna bil.
http://farm2.static.flickr.com/1008/1453529479_b38a1b603d.jpg

Sedan en medlemsbil från det brittiska Skyline-forumet... Lägg märke till bak- och sidokjolarna från Nismo som är klädda i kolfiber.
http://farm2.static.flickr.com/1365/1453529465_dc53ffc5c1.jpg

Ännu en bild från en annan vinkel... Dessa kjolar lirar väldigt snyggt ihop med frontsplittern i kolfiber (en likadan som jag har).
http://farm2.static.flickr.com/1185/1453529469_0bc9b97c02.jpg

Utöver detta funderar jag ju även på att lacka bilen vit...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

7 120 Inlägg
28 september 2007
#213
Alecci skrev:
Här är lite bilder på de två bilar som inspirerat mig angående exteriören på bilen:

Först har vi Mine's R34 GT-R V-Spec N1... Enligt mig världens allra snyggaste och grymmaste bil. Mycket av motorkonceptet är också hämtat från denna bil.
http://farm2.static.flickr.com/1008/145 … 1b603d.jpg

Sedan en medlemsbil från det brittiska Skyline-forumet... Lägg märke till bak- och sidokjolarna från Nismo som är klädda i kolfiber.
http://farm2.static.flickr.com/1365/145 … ffc5c1.jpg

Ännu en bild från en annan vinkel... Dessa kjolar lirar väldigt snyggt ihop med frontsplittern i kolfiber (en likadan som jag har).
http://farm2.static.flickr.com/1185/145 … b97c02.jpg

Utöver detta funderar jag ju även på att lacka bilen vit...

Jo, smak har du ! big_smile

97 Inlägg
28 september 2007
#214
Förbaskat rolig tråd att läsa. Alecci; lycka till med alla planer så hoppas jag få se bilen till Elmia 2008!


2 014 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
#215
Är inte bilen färdig till Elmia så lägger jag ner bilintresset och säljer skiten... På något sätt ska den synas vid det tillfället, om inte inne på mässan så i alla fall på cruisingen och/eller streetracet.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

dARKiE
5 031 Inlägg
1 oktober 2007
#216
Lacka vitt låter toppen älskar vita bilar, speciellt när dem ser ut som den sista bilden du postade! Lycka till med motorn och hoppas du lyckas till elmia nu med!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

2 014 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#217
Idag var man uppe i verkstaden och härjade lite smått.

Har nu satt på fälgarna på andra sidan bilen samt hängt upp det mysiga titanavgassystemet under bilen. Kamera hade jag med mig, men glömde i vanlig ordning att ta någon bild.

Utöver det så har montering av koppling/växellåda påbörjats, men kom inte så långt med svänghjulet på grund av att det inte gick att dra bultarna eftersom vi saknade något att spärra svänghjulet med. Fortsättning kanske följer på onsdag.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#218
Jävlar i min låda, nu ska det allt börja hända grejer!

Har idag varit och hämtat min topp, och till skillnad från klädesvärldens dito i bemärkelsen bikini, så ser den jäkligt maskulin ut. Den har stått under bearbetning av en nytillkommen sponsor: Bo Ridström Racing AB i Mullsjö. De nya kamaxlarna har shimsats in och ventilspel har blivit uppmätt, och förutom detta har toppen fått sig en ordentlig raceportning!

Det ska bli mycket intressant att starta upp bilen och provköra, och känna den nya karaktären i motorn.

Till helgen ska det följaktligen - äntligen - tas itu med att börja montera ihop motorn. En annan positiv nyhet är att jag lyckats fixa hjälp med mekandet, vilket är mycket välbehövligt. I fortsättningen kommer jag att ha professionell mekaniker/motorbyggare som hjälp tills dess bilen sitter ihop. Möjligtvis kommer ytterligare en mekaniker att delvis hjälpa till med bilen.

Gissningvis behöver det inte ta alls lång tid att få bilen färdig för uppstart, när man nu får kompetent hjälp. Jag vet andra Skyline-ägare här i landet som åstadkommit allt som återstår för min del endast genom en helgs riktigt effektivt arbete. Å andra sidan bör man kanske i detta läge vara någorlunda realistisk, men jag tvivlar inte längre på min deadline att köra uppstart senast i januari och att ha bilen körfärdig (med undantag av mappning) innan februari månad är slut.

Bättre sent än aldrig brukar det ju heta...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

948 Inlägg
20 november 2007
#219
fan va gött smile
och aldrig fel med riktig hjälp..
fälgarna som blev stulna(mad ) du har inte fått nått reda på där

2 014 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#220
Inget nytt om de stulna fälgarna... Men det lär antagligen märkas om de dyker upp.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex


Sök