Som väntat har helgen inneburit en hel del jobb i garaget, och för en gångs skull har vissa framsteg gjorts. Vi börjar med lördagen.
Mekarhjälpen infann sig enligt löfte i form av Janne Lennartsson, till vardags professionell motorbyggare hos min sponsor Bo Ridström Racing AB. Det första vi gjorde var att åtgärda problemet med svänghjulet. Med sina mekarkunskaper som vida överstiger mina egna, fann Janne snabbt på råd och problemet löstes inom några få minuter.
Så kommer då äntligen lite bilder av den modifierade toppen...
Den innehåller numera lite godis i form av uppgraderade kamaxlar, större lyftare, hårdare ventilfjädrar, bättre ventilstyrningar och justerbara kamhjul, alltsammans av märket Tomei. Nya ventiltätningar har också monterats, ventilspelet har mätts upp, toppen har planats och portats ordentligt.
Här är Janne Lennartsson i full färd med att montera toppen.Toppen är på plats och kamremmen har monterats efter mycket noggrann kontroll att motorn är nollad per instruktion i verkstadshandboken.Här har även de nya remhjulen från GReddy monterats. Motorn börjar faktiskt se lite smått porrig ut.En liten bild från sidan. Det framgår inte av bilden, men där sitter även nya motorfästen signerade Nismo.Och så tar vi andra sidan. Montering av insugssidans detaljer har påbörjats. Lägg märke till mina tafatta och i förtid avbrutna projekt med polering.Slutligen en bild på den mycket smutsiga bilen, som står undangömd i ett hörn i verkstaden där den väntar på att motorn ska transplanteras tillbaka.Arbetet med motorn fortsatte även på söndagen, men eftersom jag glömde kameran på en fest under lördagskvällen blev det inga bilder tagna. Idag var jag ensam om arbetet på motorn då Janne fick rycka in på ett annat arbete, till hans heder bör nämnas att han hörde av sig titt som tätt för att kontrollera att framsteg gjordes i hans frånvaro.
Dagens arbete bestod i montering av spjällhus, insugsplenum, coilpacks och ventilkåpor samt en del detaljer som sitter under insuget, exempelvis ACC-ventil, etc. Planen är att arbetet ska fortskrida under morgondagen, och då ska vi se till att ordna lite fler bilder.
I dagsläget siktar vi på att motor och växellåda ska vara monterade i bilen senast kommande söndag (2 december), och förhoppningsvis kan vi kanske prova att starta upp maskinen innan jag den 13 december drar på semester till Gran Canaria i en vecka.