Söndagen den 13 januari 2008:Idag var det dags igen... Åkte till garaget i syfte att ta itu med att hissa upp bilen igen och ge mig på arbetet med mellanaxeln och kardanaxeln, men fick se när jag kom dit att den andra hyresgästen ännu inte flyttat på sin bil. Fuck it! Orka hissa upp bilen bara för att sänka ned den sen igen innan man kan bege sig hemåt för dagen.
Puttade i alla fall bilen bakåt lite för att få lite arbetsutrymme framme vid motorrummet. Ett platt däck gjorde bilen rent ut sagt för jäkla tung att rulla och min dåliga kondition smärtsamt tydlig. Som tur var så var jag ensam i garaget...
En liten bild på fredagens arbete. Nya stålomspunna slangar och omdraget system för vakuum till styrservon. Lägg även märke till de nedre skruvhålen på plenumet...Därför tog jag istället itu med det trevliga arbetet att montera mitt nya plenum. Den lilla packningen som GReddy av vänlighet skickat med visade sig vara för lång och omöjligt att få att sitta kvar! Klippte av en bit av packningen och använde sedan flytande packning som "lim" för att få lorten att sitta kvar. När det torkat var det bara att ge sig på monteringen av den andra halvan.
Som jag påpekade i titeln till den övre bilden, så var de nedre skruvhålen på plenumet inte att leka med... Alla möjliga (och omöjliga) arbetsställningar och verktygskombinationer prövades, utan större framgång. Gång på gång tappades verktyg, bultar och brickor. Omilda kinesiska svordomar psserade gång på gång mina läppar genom hopbitna tänder...
Tålamod, som flickan sa när hon försökte för tredje gången och bananen visade sig vara för mjuk! Detta måste ha varit dagens undermedvetna ledord, för döm om min förvåning när jag slutligen lyckades i mitt uppsåt. Framgången kom dock till ett pris, då något slags muskelsträckning i ryggen fått för sig att förespråka att jag istället borde tillbringat denna dag i soffan framför TV'n eller nåt.
Plenumet på plats! Den övre kylarslangen är numera ersatt av ett fint rör från Greddy med tillhörande silikonslangar.Hungrig, trött, förbannad och lidande av ryggvärk beslöt jag att begränsa resterande del av dagens arbetsuppgifter till att fixa kylarslangarna. Slangklämman till den övre var trasig sedan tidigare, och det hade konstarats att det var mer eller mindre lögn att få bort den. Skam den som ger sig, verktygsvagnens största mejsel fick nämnda slangklämma på bättre tankar.
Vid detta tillfälle protesterade ryggen så pass att jag var tvungen att avbryta arbetet. Det är ju en dag imorgon också, sägs det... Och då väntar en 11-12 timmars arbetsdag i lastbilen med tillhörande arbetsuppgifter i förarsätet.
Klart slut för denna gång.