2026
Sök

Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...

242 008 Visningar
Projektet avslutat 29 september 2014
Alecci's fästmö
708 Inlägg
6 januari 2008
håller med att inte färgkombinationen stämmde riktigt där hahaha men ja kan ta de lila tongue du e ju rätt bra på att fixa å dona big_smile

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.

2 014 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
Nej du, sakta i backarna! Nu ska vi inte bryta isär mina nya coilovers för att du råkade gilla färgen på vissa delar av dem... Någon måtta får det allt vara! Däremot så kan du ju få titta och kanske till och med klämma på dem någon gång sen...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Alecci's fästmö
708 Inlägg
6 januari 2008
Alecci skrev:
Nej du, sakta i backarna! Nu ska vi inte bryta isär mina nya coilovers för att du råkade gilla färgen på vissa delar av dem... Någon måtta får det allt vara! Däremot så kan du ju få titta och kanske till och med klämma på dem någon gång sen...

taskigt värre tongue jo jag kan la klämma på den lite wink men ja tycker ja kan få lite lila saker till min mä;)

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.

4 571 Inlägg
6 januari 2008
Ser lika trångt å jävligt ut som när jag motorswappade mx-3'an wink

Vilka flashiga pallbockar du har !

Drop Shop
926 Inlägg
7 januari 2008
Najs! Det rör på sig.
Passa dig för bruntejpen, den lämnar klister efter sig.
Fråga ermin wink

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
7 januari 2008
Ja det ser jättebra ut. Men FAN vad TRÅNGT!!! Motorrummet i Monzan var nog rätt rymligt vid närmare eftertanke... tongue

Undrar verkligen vem som färgsatte dina coilovers?! Fick designerns döttrar välja varsin färg tro?!

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

2 014 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Lady_Milla:

Japp, jag är en taskig människa, så är det bara... tongue Du får väl lacka om lite grejer till bilen (eller köpa nytt) om du vill ha en massa lila då?! wink

Izual:

Än så länge är motorutrymmet ändå ganska rymligt, utom möjligtvis just nere vid L-bows kanske... Är ju fortfarande lite grejer som saknas. Pallbockarna är lite fräsiga, tyvärr tillhör de mitt företag och inte mig. Betyder dock inte att jag inte kan bruka dem när andan faller på. big_smile

mellowd:

Jodå, det händer lite grejer då och då faktiskt. Ingen är mer förvånad än jag själv över att det går framåt. Ska absolut passa mig för bruntejpen... smile

vulture:

Som jag skrev ovan är det fortfarande ganska gott om plats överlag... Blir värre sen. Dessutom finns det ju andra modeller som är värre (Nissan 300ZX TT exempelvis), där man kan tappa en mutter var man vill i motorrummet och den kommer likt förbannat inte ut på undersidan. lol

Funderar nästan på att skicka en förfrågan till GReddy och fråga om historien bakom den där färgsättningen. Det som förbryllar mig mest är att den kulören av lila oftast används av HKS på deras grejer, GReddy brukar ju köra den blå kulör som mina remhjul har... hmm

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
Fredagen 11 januari 2008:

Igår tillbringades ännu en dag i garaget. Ingen rolig sådan... Troligtvis den mest bortkastade dagen hittills. Dagens arbete var tänkt att bestå i att slutföra allt arbete under bilen så att den kunde ställas ned på golvet igen. Detta innefattade då montering av mellanaxel, främre kardanaxel samt kopplingscylinder och katalysator.

Därutöver var det lite brådskande med dagens arbet eftersom bilen var tvungen att flyttas framåt kvällen för att släppa ut en annan hyresgästs bil som skulle iväg på lackering.

Vi lyckades inte få mellanaxeln på plats eftersom en krängningshämmare sitter i vägen, efter en tids knåpande gav vi helt enkelt upp på grund av dagens tidsbrist. Det verkar som om vi antingen måste lyfta motorn eller montera bort krängningshämmaren. Bägge delar innebär en jäkla massa extra arbete som jag i dagsläget inte är så sugen på.

Vidare till främre kardanaxeln... Vilket jäkla kladd med drivknutsfett alltså! Dessutom väger den lille saten en hel del efter att man legat och försökt hålla den på plats med ena handen medan man försökt få dit bultar med den andra i en halvtimme! Den gamle räven T-H, som var på besök, kom till min hjälp och gjorde ett tappert försök att bistå mig, men till liten nytta. Stort tack till T-H för god vilja!

Därefter var det dags att sätta ner bilen på golvet för att rulla den ur vägen. Det sägs att tiden springer iväg när man har skojigt, och denna dag var inget undantag. Den enda tillfredsställelse man fick denna dag var att jag slutförde arbetet med styrservosystemet, så nu är det fritt fram att montera plenumet nästa gång jag befinner mig i garaget.

Lagen om alltings maximala jävlighet: 1 - Alecci: 0

Commodum Habitus Ex

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
12 januari 2008
Fan här händer det mycket smile
Ser bra ut du, bara att kämpa på och fixa! gillar´t! big_smile
mvh kimpa

2 014 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
Söndagen den 13 januari 2008:

Idag var det dags igen... Åkte till garaget i syfte att ta itu med att hissa upp bilen igen och ge mig på arbetet med mellanaxeln och kardanaxeln, men fick se när jag kom dit att den andra hyresgästen ännu inte flyttat på sin bil. Fuck it! Orka hissa upp bilen bara för att sänka ned den sen igen innan man kan bege sig hemåt för dagen.

Puttade i alla fall bilen bakåt lite för att få lite arbetsutrymme framme vid motorrummet. Ett platt däck gjorde bilen rent ut sagt för jäkla tung att rulla och min dåliga kondition smärtsamt tydlig. Som tur var så var jag ensam i garaget...

En liten bild på fredagens arbete. Nya stålomspunna slangar och omdraget system för vakuum till styrservon. Lägg även märke till de nedre skruvhålen på plenumet...
http://farm3.static.flickr.com/2272/2190013484_11beec899d.jpg

Därför tog jag istället itu med det trevliga arbetet att montera mitt nya plenum. Den lilla packningen som GReddy av vänlighet skickat med visade sig vara för lång och omöjligt att få att sitta kvar! Klippte av en bit av packningen och använde sedan flytande packning som "lim" för att få lorten att sitta kvar. När det torkat var det bara att ge sig på monteringen av den andra halvan.

Som jag påpekade i titeln till den övre bilden, så var de nedre skruvhålen på plenumet inte att leka med... Alla möjliga (och omöjliga) arbetsställningar och verktygskombinationer prövades, utan större framgång. Gång på gång tappades verktyg, bultar och brickor. Omilda kinesiska svordomar psserade gång på gång mina läppar genom hopbitna tänder...

Tålamod, som flickan sa när hon försökte för tredje gången och bananen visade sig vara för mjuk! Detta måste ha varit dagens undermedvetna ledord, för döm om min förvåning när jag slutligen lyckades i mitt uppsåt. Framgången kom dock till ett pris, då något slags muskelsträckning i ryggen fått för sig att förespråka att jag istället borde tillbringat denna dag i soffan framför TV'n eller nåt.

Plenumet på plats! Den övre kylarslangen är numera ersatt av ett fint rör från Greddy med tillhörande silikonslangar.
http://farm3.static.flickr.com/2115/2189227411_401e531b45.jpg

Hungrig, trött, förbannad och lidande av ryggvärk beslöt jag att begränsa resterande del av dagens arbetsuppgifter till att fixa kylarslangarna. Slangklämman till den övre var trasig sedan tidigare, och det hade konstarats att det var mer eller mindre lögn att få bort den. Skam den som ger sig, verktygsvagnens största mejsel fick nämnda slangklämma på bättre tankar.

Vid detta tillfälle protesterade ryggen så pass att jag var tvungen att avbryta arbetet. Det är ju en dag imorgon också, sägs det... Och då väntar en 11-12 timmars arbetsdag i lastbilen med tillhörande arbetsuppgifter i förarsätet.

Klart slut för denna gång.

Commodum Habitus Ex

Drop Shop
926 Inlägg
13 januari 2008
'platt däck'
Såg det igår också, eller ja, det var inte platt. Men väldigt lite luft. Fälgen är bucklig?
Vad har du gjort? Var inte de nya? tongue

2 014 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
mellowd:

Japp, det verkar som om den fälgen har fått sig en kyss. Vet inte om det är anledningen till det platta däcket, eller om det beror på däcket. Det ska lösas till Elmia i vilket fall.

Fälgarna var inte nya, de köptes begagnade av försäkringsbolaget som ersättning för de fälgar som blev stulna.

Commodum Habitus Ex

68 Inlägg
14 januari 2008
jag tycker om din cigarr vid rutan!  smile

//Quist

948 Inlägg
26 januari 2008
hänt något? fått start på den? smile

Skyrex
153 Inlägg
27 januari 2008
Ingen start än , såvida inga mirakel har skett under helgen då jag själv inte kunnat vara i garaget wink

Men nu vill jag fan se ett dräpartag så jag får se din näpna min under uppstarten. Jag har ju lite delar att tillgå om det saknas wink

Ditt sons of a.

Skyline R 33 GT-R -95 V-spec
Ford Ranger -09 Pick-up Citroen C1 -08
KTM 660SMC -03 MAN TGA XXL 480 -06
Maxxtuning.se

2 014 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
Kommer bli mycket mekande nu i helgen... Har ju fått hem lite delar som saknats och Jimmy är ju schysst nog att tillhandahålla resterande grejer jag inte har.

Commodum Habitus Ex

948 Inlägg
28 januari 2008
kul att höra och ni måste ju filma uppstarten och lägga upp här smile

Skyrex
153 Inlägg
28 januari 2008
Jag ska yxa ner honom om inte han filmar under uppstarten. Kanske cigarren i framrutan kommer till nytta med då, antingen i firande syfte eller långt ner i halsen som tröst wink

Skyline R 33 GT-R -95 V-spec
Ford Ranger -09 Pick-up Citroen C1 -08
KTM 660SMC -03 MAN TGA XXL 480 -06
Maxxtuning.se

Gödseldräng
4 529 Inlägg
28 januari 2008
jag bokar en åktur i sommar wink

Skyrex det låter som du är en väldigt snäll och trevlig person winkcool

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
29 januari 2008
Jag ser fram emot en rapport efter helgen och GÄRNA med film så man får lyssna lite... Är det sånt där ljud så håren på armarna reser sig och står rakt ut?! tongue

Puss / E  smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Sök