Fredagen 7 mars 2008:Idag så var det då dags igen... Och denna dag började inte bra alls. Faktum är att i stort sett hela dagen har varit ett helvete. Det började med att jag på grund av ett telefonsamtal glömde bort att morgonkaffet var skållhett (vilket ledde till kokt käft) och fortsatte med dött batteri i bruksbilen men framförallt utebliven leverans av delar som skulle mekas med i helgen.
Jaja, man drog sig upp till garaget i alla fall. Dagen inleddes med att montera en silikonslang mellan Y-röret och intercoolern. Det var fan något av det jäkligaste jag hittills gett mig på med bilen. Jag tänker inte gå in på detaljer då ord ändå inte räcker för att beskriva hur pass mycket det jävlades. Det löstes till sist med hjälp av skruvstäd och glidmedel...
Här har vi den silikonslang som fått utmärkelsen "Besvärligaste bilkomponent år 2008"...Tanken var att sedan montera motsvarande slangbit på andra sidan intercoolern, men den var en av de två delar som inte levererats som förväntat idag.
Därför tänkte jag ge mig på att montera de nya 12" elfläktarna på min kylare, så att den senare skulle kunna återmonteras i motorrummet. Det visade sig dock att det inte följde med några "buntband" av speciell sort som behövs för ändamålet... Tji fick man där också, alltså. Om någon vet var man får tag på dylika tingestar får ni gärna tala om det!
Ej monterade fläktar i sällskap med ej monterad kylare.Vidare då till bränslesystemet. Hade tänkt slutföra arbetet med det nu i helgen, men den andra delen som ej levererats enligt förhoppningar var mitt Y-block. Därmed gick även den biten åt fanders... Jag såg i alla fall till att montera min BTR från Sard samt mäta upp alla slangar som kommer behövas. Så snart jag får hem Y-blocket så blir det till att ordna tillverkning av dem samt anslutningar.
BTR monterad, bränslesystem ej fixat.I ren resignation tog jag itu med att modifiera dragningen av mina vattenslangar till turboaggregaten lite, men skillnaden mot tidigare är så liten att det inte var någon större idé att slösa kamerans batterier på att ta bilder av det.
Därefter gick jag vidare till arbetet med att montera mina nya luftintag till fronten från Mine's. Detta arbete involverade klippa och tejpa, skära, borra samt såga. Resultat enligt bilder nedan.
Luftintagens placering markerad och utskurna... Känns lite att sätta kniven i en sprillans ny front.Ena luftintaget fixat.Bägge två på plats. Tyvärr lite osymmetriskt, men det går att justera senare.På grund av förestående brandinspektion i verkstaden ligger städning på schemat inför morgondagen, och jag passade därför på att montera dit fronten samt motorhuven. Tydligen var man tvungen att avlägsna krockbalken för att få dit fronten med de nya luftintagen på plats.
Något som gått någorlunda som det ska idag: Luftintagen från Mine's monterade.Imorgon planeras, förutom ovan nämnda städning, installation av bränslepump samt nya försök att montera mellanaxel och kardanaxel samt möjligtvis även lite elektroniska grejer som EBC och turbotimer.
And another one bites the dusta'...