2284
Sök

Garagets första Skyline R34 GT-R

Projektet får en nystart...

242 010 Visningar
Projektet avslutat 29 september 2014
Skyrex
153 Inlägg
29 januari 2008
#281
vulture skrev:
Jag ser fram emot en rapport efter helgen och GÄRNA med film så man får lyssna lite... Är det sånt där ljud så håren på armarna reser sig och står rakt ut?! tongue

Puss / E  smile

Det kan jag redan garantera då den uppsättningen av modifikationer toppat med ett titanavgas från downpipe och bakåt blir svulsten över i:et wink

Trimmad RB26Dett låter ubergrymt med öppna andningsvägar och titan som leder detta ger den ultimata klangen. Rädd för att jag själv blir tvungen att skaffa ett titanavgas i framtiden om avundsjukan träder in roll

Skyline R 33 GT-R -95 V-spec
Ford Ranger -09 Pick-up Citroen C1 -08
KTM 660SMC -03 MAN TGA XXL 480 -06
Maxxtuning.se

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
29 januari 2008
#282
*dreglar i tangentbordet och ser ännu mer fram emot helgen... *

smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

2 014 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#283
Jaha, idag har det väl varit en halvbra dag i garaget, typ... Har gått en del framåt, har klantat till det lite för mig själv och upptäckt ett hinder.

Jag återkommer senare under kvällen med mer utförlig rapport samt lite bilder. Den här gången kommer det synas riktigt väl att det gått framåt i alla fall.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#284
Onsdagen 30 januari 2008:

I lördags var jag och hämtade mina nylackerade motorkåpor. Det första ingreppet för dagen var alltså att montera dessa på motorn. Det blir enbart tillfälligt än så länge, eftersom motorn än en gång ska justeras och kamnockarna ska smörjas om. Däremot hindrar de smuts från att komma in i toppen och cylindrarna, och det är ett beaktansvärt framsteg rent mentalt sett, då motorn numera "känns" mycket mer färdig.

Motorkåporna nylackerade i karossens färg. Emblemet från den gamla motorn ska fästas dit och ett oljelock från GReddy kommer göra det sällskap.
http://farm3.static.flickr.com/2349/2230747709_95bb729fc6.jpg

Därefter gav jag mig på att påbörja monteringen av de nyanlända wastegateklockorna. Det var nu dagens första helvete visade sig. När jag vaknade denna morgon var jag gravt förkyld (läs handikappad), och detta parades nu med spränghuvudvärk när man lutade sig ner i motorrummet. Svordomarna haglade tätt som snöflingor när jag skulle försöka få bort låssprinten på armen till wastegateklockan på det främre aggregatet. Till slut lyckades jag få den lille fan på plats.

På grund av detta blev jag så optimistisk att jag av bara farten satte igång med att få tryckrören på plats, även dem tillfälligt då jag senare ska byta ut alla bultar, brickor och packningar mot nya dito. Arbetet i sig gick förvånansvärt smidigt!

Resultatet av arbetet med tryckrören talar verkligen för sig självt! Nu börjar det banne mig likna en motor igen...
http://farm3.static.flickr.com/2172/2231543136_36eca4b629.jpg

Det var här det började bli tråkigt. Det började med att upptäckte att jag dels glömt montera den bakre wastegateklockan, och dels att jag skulle bli tvungen att plocka bort alla vatten- och oljeslangar för att kunna slutföra arbetet. Nog för att tryckrören bara monterats temporärt, men jag tröttnade snabbt på tanken att påbörja arbetet med den bakre wastegateklockan. Det antecknades följaktligen på dagsordningen för nästa arbetstillfälle i garaget.

Här nere ska jag montera en wastegateklocka och leka med anslutningar för olja och vatten. Röret som syns på bilden ska också poleras för att matcha resten av tryckrörskitet.
http://farm3.static.flickr.com/2231/2231543482_857dfdfb48.jpg

För att ytterligare förpesta min dag gjorde jag därefter två tråkiga upptäckter. Den första innebar att jag lyckades konstatera att GReddy skickat mig fel version av tryckrörskit. Jag skulle ha den version som är avsedd för LMM i original storlek, men fick istället den versionen som är anpassad för Z32-LMM. Den andra tråkiga upptäckten var att det kommer bli otroligt svårt, om inte omöjligt, att få dit mina luftfilter från Apexi.

Jaja, på grund av allt detta samt huvudvärken pallade jag helt enkelt inte med mer idag, så jag gav tappt här och begav mig hemåt för att knapra piller. Nästa gång blir fredag, och då jäklar ska det hända grejer...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Alecci's fästmö
708 Inlägg
30 januari 2008
#285
det ser mycket bra ut älskling;) synd bara att de blev några tabbar där sad men de fixar du säkert bara du vilar upp dig så den där förkylningen ge med sig :*  fast de lyssnar du väl ändå inte på tongue haha

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.

Noiseprojekt
30 januari 2008
#286
Ser bra ut det där Alecci!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
31 januari 2008
#287
Kalassnyggt! Det kommer kännas mycket lättare och roligare när förkylningen släpper taget, sånt kan sänka det mest strålande humör! smile

Krya på dig! smile Jag lääääännngtar efter en uppstartsfilm med gottigt ljud! smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
31 januari 2008
#288
Som vanligt blir det ju bra. Det är ju även bra att testmontera delar så du har koll och vet hur svårt de är, jobba på bara!

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

2 014 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
#289
Onsdagen 6 februari 2008:

Det har varit lite så där med arbetet i garaget på sistone, beroende på sjukdom och diverse andra omständigheter. Idag tog jag dock mig själv i nackskinnet och släpade iväg mitt sorgliga arsle till verkstaden i syfte att göra lite nytta.

Tanken var att plocka bort de delar av tryckrören som behöver avlägsnas för att slutföra allt arbete på de sidan av motorn en gång för alla. Det arbetet bestod bland annat i att återansluta slangar för olja och vatten till turboaggregaten, ansluta rör och slangar för vakuum samt montera WG-klockan på det bakre turboaggregatet.

Som ni kan se på den sista bilden från föregående uppdatering så var det sistnämnda ingen uppgift av lättare sort. Innan dagens arbete i garaget var jag stolt över att ha uppfunnit så pass många nya svordomar eller variationer på redan existerande "fula ord". Det var inget mot idag, kan jag säga...

Arbetet gick bra tills jag skulle plocka bort låssprinten från det bakre aggregatets WG-arm. Den sitter väl egentligen inte så hårt, men den är något rent djävulskt svåråtkomlig i en situation som denna. Ingen lämplig tång fanns tillgänglig, så jag använde mig av två små mejslar... Antar att ni kan förstå den ilska och frustration som uppstår till följd av att gång på gång spetsa sina fingrar med dessa vassa små mejslar.

Äntligen den bakre WG-klockan på plats, efter ett troligt Guiness-rekord i svordomar koncentrerade per tidsperiod av kortare typ.
http://farm3.static.flickr.com/2396/2246383915_fc2a52150c.jpg

Med blodet kokandes av vrede gav man sig på att återansluta slangarna på det bakre aggregatet. Efter spottande och fräsande som bäst kan liknas med en ilsken katt som fått sötstark senap hälld på hemorojderna lyckades jag få på den främre anslutningen (oljetillförsel).

Sedan spenderade jag en timme på att försöka få dit den bakre anslutningen (vattenretur), men det var förbannad lögn för att använda ett milt uttryck. Jag försökte med allt! Jag provade diverse arbetsställningar som fick mig att se ut som såväl akrobat som uppvresad porrstjärna, utan större framgång. Jag försvor mig åt både Djävulen och Gud, jag lovade att aldrig mer utöva könsumgänge, och mycket mer därtill. Det ville helt enkelt inte lyckas! Till slut rann sinnet på mig, och jag slet tag i ett vakuumrör och drog till så det kröknade med besked och skar upp lillfingret ganska rejält.

Därmed insåg jag att det var dags att lägga ner arbetet för dagen innan jag tog sönder något på allvar.

Får väl se hur det går på fredag, då jag och den där slangen ska ta en manlig diskussion om vem som egentligen bestämmer i mitt motorrum. Önska mig lycka till.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
6 februari 2008
#290
Varmt lycka till vännen! smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

hmmmm
1 094 Inlägg
6 februari 2008
#291
ja inte ser det kul ut att skruva där. jag åker snart på ungefär samma skit när motorn ska i stagean igen. hämtas på söndag. så blir massa små pill för att få dit alla slangar o rör o allt tongue lycka till med bygget

mvh

Björn


948 Inlägg
26 februari 2008
#292
hänt nått? uppstart eller så?

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
26 februari 2008
#293
Vi är fler som tänker på dig och din bil... smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

2 014 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
#294
Dags för en liten uppdatering antar jag...

Fredagen 29 februari 2008:

Som jag tidigare skrivit så har arbetet i garaget på sistone varit lite sporadiskt. Efter besked i tisdags att bilen tilldelats en utställningsplats på Bilsport Performance & Custom Motorshow 2008 så har dock motivation och beslutsamhet återinfunnit sig med besked.

Lite arbete vad avser tryckrör utfördes på bilen i onsdags, då jag bland annat konstaterade vilka silikonslangar som fattas och lade beställningar på dessa.

Här saknas en bit silikonslang mellan IC och turboaggregat.
http://farm4.static.flickr.com/3165/2306077992_1803488caa.jpg

Idag fortsatte arbetet med tryckrören, och dagens aktiviteter påbörjades vid plenumet där två stycken rörbitar sattes på plats.

Grova rör som leder från IC till plenum, 100 mm för att vara exakt.
http://farm3.static.flickr.com/2045/2305279843_36d09b7fba.jpg

Därefter påbörjades lite arbete med att montera ihop själva motorn igen. Vi plockade tidigare bort alla kåpor samt kamremmen för att återigen nollställa motorn lite mer exakt med hjälp av indikatorklocka, man kan ju inte vara nog säker. Därefter rengjordes ventilkåporna noggrannt på insidan och skvalpskydd monterades också enligt konstens alla regler.

Kåporna återigen på plats, efter ytterligare en nollställning av motorn.
http://farm4.static.flickr.com/3119/2306082094_3ec668d63a.jpg

Därnäst togs itu med att montera vevremskiva samt andra remhjul och remmar. Äntligen är själva motorn slutligen komplett ihopsatt i alla fall! Dagen avslutades med att reda ut den sista vakuumanslutningens bägge ändar samt att planera tillverkning av balanseringsrör i aluminium mellan tryckrören framför turboaggregaten.

Lite fler grejer sitter nu på sin rätta plats.
http://farm3.static.flickr.com/2298/2305280457_11f7ec19c8.jpg

I veckan har dessutom lite fler grejer till bilen beställts. Bland annat platinumtändstift från GReddy och 12" elfläktar till kylaren. Börjar också bli riktigt sugen på att beställa hem mina sido- och bakkjolar från Nismo, nästan så att man funderar på att plocka ut lite semesterdagar i kontanter...

Det var allt för denna gång. Nu återstår inte mycket mer än bränslesystemet innan det är dags för uppstart av fanskapet...

Var tvungen att fånga bilens sexiga arsle på bild också.
http://farm3.static.flickr.com/2093/2305283755_542d2a8d7a.jpg

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
#295
Idag har man suttit och utarbetat ett dekalset som ska på bilen inför mässan. Nedanstående bild visar resultatet, och även om bilden är ganska liten och mörk så tror jag att ni ser vartåt jag syftar. Jag är mycket medveten om att dekalsetet är väligt likt det som Mine's använder, och detta är just meningen.

http://farm4.static.flickr.com/3179/2311693981_e1bbde65d3_o.jpg

Fler dekaler ska på bilen (bland annat ska ju sponsorerna representeras), och det är inte enbart sidan som kommer att prydas med dekaler. Detta är dock de i särsklass största dekalerna, och jag kan garantera att bilen inte kommer att smetas full med dekaler, utan det ska vara stilrent, snyggt och gärna lite racinginspirerat.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
7 mars 2008
#296
Motorrummet ser jättefint ut, men det är baske mig inte onödigt mycket plats över där... tongue

Ska bli jättekul att se bilen live på Elmia, och så hoppas jag uppstarten går bra nu också! smile

Full fart, vännen!

Kram / E smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

2 014 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
#297
Fredagen 7 mars 2008:

Idag så var det då dags igen... Och denna dag började inte bra alls. Faktum är att i stort sett hela dagen har varit ett helvete. Det började med att jag på grund av ett telefonsamtal glömde bort att morgonkaffet var skållhett (vilket ledde till kokt käft) och fortsatte med dött batteri i bruksbilen men framförallt utebliven leverans av delar som skulle mekas med i helgen.

Jaja, man drog sig upp till garaget i alla fall. Dagen inleddes med att montera en silikonslang mellan Y-röret och intercoolern. Det var fan något av det jäkligaste jag hittills gett mig på med bilen. Jag tänker inte gå in på detaljer då ord ändå inte räcker för att beskriva hur pass mycket det jävlades. Det löstes till sist med hjälp av skruvstäd och glidmedel...

Här har vi den silikonslang som fått utmärkelsen "Besvärligaste bilkomponent år 2008"...
http://farm3.static.flickr.com/2089/2316427313_52e09220a6.jpg

Tanken var att sedan montera motsvarande slangbit på andra sidan intercoolern, men den var en av de två delar som inte levererats som förväntat idag. hmm

Därför tänkte jag ge mig på att montera de nya 12" elfläktarna på min kylare, så att den senare skulle kunna återmonteras i motorrummet. Det visade sig dock att det inte följde med några "buntband" av speciell sort som behövs för ändamålet... Tji fick man där också, alltså. Om någon vet var man får tag på dylika tingestar får ni gärna tala om det!

Ej monterade fläktar i sällskap med ej monterad kylare.
http://farm3.static.flickr.com/2387/2316427029_f068879c60.jpg

Vidare då till bränslesystemet. Hade tänkt slutföra arbetet med det nu i helgen, men den andra delen som ej levererats enligt förhoppningar var mitt Y-block. Därmed gick även den biten åt fanders... Jag såg i alla fall till att montera min BTR från Sard samt mäta upp alla slangar som kommer behövas. Så snart jag får hem Y-blocket så blir det till att ordna tillverkning av dem samt anslutningar.

BTR monterad, bränslesystem ej fixat.
http://farm3.static.flickr.com/2053/2316426629_5576ba3159.jpg

I ren resignation tog jag itu med att modifiera dragningen av mina vattenslangar till turboaggregaten lite, men skillnaden mot tidigare är så liten att det inte var någon större idé att slösa kamerans batterier på att ta bilder av det.

Därefter gick jag vidare till arbetet med att montera mina nya luftintag till fronten från Mine's. Detta arbete involverade klippa och tejpa, skära, borra samt såga. Resultat enligt bilder nedan.

Luftintagens placering markerad och utskurna... Känns lite att sätta kniven i en sprillans ny front.
http://farm4.static.flickr.com/3279/2317236606_28190f7184.jpg

Ena luftintaget fixat.
http://farm3.static.flickr.com/2387/2316427911_5f41b3781d.jpg

Bägge två på plats. Tyvärr lite osymmetriskt, men det går att justera senare.
http://farm3.static.flickr.com/2326/2317237240_405675b09d.jpg

På grund av förestående brandinspektion i verkstaden ligger städning på schemat inför morgondagen, och jag passade därför på att montera dit fronten samt motorhuven. Tydligen var man tvungen att avlägsna krockbalken för att få dit fronten med de nya luftintagen på plats.

Något som gått någorlunda som det ska idag: Luftintagen från Mine's monterade.
http://farm3.static.flickr.com/2050/2317239074_974d364386.jpg

Imorgon planeras, förutom ovan nämnda städning, installation av bränslepump samt nya försök att montera mellanaxel och kardanaxel samt möjligtvis även lite elektroniska grejer som EBC och turbotimer.

And another one bites the dusta'...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

3 Inlägg
9 mars 2008
#298
Hoppas du hinner färdigt med bilen till Elmia! Måste få se den på riktigt nu när man har dreglat över den i ett halvår:P

2 014 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#299
Onsdagen 12 mars 2008:

Då var det dags igen. Planen för dagen var att min vana till trots gå upp tidigt (jobbar ju kväll/natt) och göra ett riktigt kraftryck. Som sig bör så gick den fina planen totalt åt fanders. Jag vart tvungen att övernatta i Stockholm å jobbets vägnar, så man var inte hemma förrän kl 15:00 idag. Vid det laget hade jag knappt käkat alls sedan i måndags förmiddag, så krubb och vätska var ordentlig prioritet.

Påbörjade dagen med att låta tillverka mitt bränslesystem. Gick alldeles utmärkt även om det tog lite tid.

Problemen uppstod när allt skulle monteras. Av tidigare lathet och/eller dumhet så hade jag monterat BTR med en felvänd bult. Att ens lossa lorten är jobbigt när man är två, då fanskapet sitter längst upp på/i fjäderbenstornet (skallen i motorrummet, muttern i hjulhuset)... Det var sju resor värre när man var ensam, normalkorta armar med normalkonstruerade leder som man har.

Större delen av bränslesystemet monterat.
http://farm3.static.flickr.com/2120/2329970804_8d529176e5.jpg

Den felvända bulten resulterade i att det var smått omöjligt att få Y-korset på plats, så det var bara att sätta igång. Inte det svåraste, krångligaste eller trångaste arbete på långa vägar, men jäklar vilket surt och jobbigt arbete som resulterade i rekord i sträckta nackmuskler.

Problemen slutade inte där... Anslutningen på FR som ska gå till FPR var cirka 0,2mm för stor! Vid det här laget hade tiden sprungit iväg på grund av det första problemet, och sömnbristen tyckte det var lämpligt att göra sig starkt påmind.

Detta är ett tillfälligt bränslesystem för att snabbt få bilen körbar. Det kommer att byggas mer seriöst inför mappningen senare i vår.
http://farm4.static.flickr.com/3008/2329146675_a1972ebb30.jpg

Tanken för dagen var att få åtminstone bränslesystemet helt färdigt, men för att åstadkomma det återstår nu tre punkter: montering av bränslepump, byte av spridarkontakter samt fixa ny anslutning på FR (mot FPR). Annars är inte uppstarten långt borta... Det är inte omöjligt att få den till stånd redan i helgen, som planerat, men dagens krassa arbetsinsats har ju klart minskat chanserna. Funderar på att ta tjänstledigt från jobbet på fredag...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
15 mars 2008
#300
... och nu är jag här och kikar igen... smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!


Sök