Då var det kanske dags med en liten uppdatering av den här tråden... Suget har varit riktigt dåligt på sistone.
Skulle åkt ner till Jens den 3 maj för ett nytt försök, men det blev inte av eftersom jag lyckades kvadda fronten lite lätt. Körde bilen utför en liten förkastning på cirka 30-40 cm i asfalten nere på Schenker här i stan (jobbet) när jag skulle lägga tillbaka ett glömt tankkort i lastbilen. Bilen landade på fronten med följd att frontstötfångare, mellanspoiler och frontsplitter gick smått åt helsike.
Fronten monterades isär med T-H's hjälp för att fixa till den inför nästa försök. Vid besiktningen i Tranås upptäcktes en svag reflex i mitten av övre delen av ljusbilden, som också åtgärdades. En tillgänglig tid i Trollhättan gjorde att endast den spräckta frontstötfångaren monterades tillbaka och bilen kördes följaktligen till Trollhättan.
På något mystiskt sätt var ljusbilden inte längre rak när bilen rullades in hos SBP i Trollhättan, trots att insatserna enbart kan monteras på ett sätt. Resultatet var därmed bestämt på förhand. Bilen parkerades nu hemma hos Jens för att han skulle bygga om lyktorna efter eget huvud och registrera bilen när tillfälle gavs, medan jag och T-H skulle jobba vidare på fronten.
Tiden gick och ingen lösning på problemet kom i dagen. Körning till balen åt blivande studenter stressade på allt, och fronten hämtades hos Jens en vecka innan balkörningen. Under denna tid gjorde Jens ett nytt försök och lånade då fronten från Varros bil, vilket jag är mycket tacksam gentemot Varro för. Fronten lämnades sedan in hos en lackerare som trots pressat tidsschema tog sig an arbetet.
En kille på ett annat forum tipsade mig om att kolla med köparen av Armans bil om man inte kunde låna strålkastare från denna bil. Jag tog följaktligen kontakt med TOK från forumet på skyline.se, som ställde upp med att låna ut sina lyktor till en främling och dessutom ägnade en eftermiddag/kväll tillsammans med mig åt att montera loss hans lyktor. Alla heder till den killen, kan inte tacka honom nog. Lyktorna hämtades torsdagen 1 juni.
Fronten hämtades hos lackeraren på lördagen 3 juni, och tillsammans med de vita Nismo-blinkersen till front och sidor som anlänt per post under fredagen rejsade jag och farsan ner till Stenungsund på söndagen för att montera dit min nylackerade front, slagga över till måndagen och registrera bilen då. Balkörningen skulle äga rum på måndag eftermiddag.
Då hände det otroliga... Bilen godkändes äntligen på registrerings- och kontrollbesiktning! Men där tog det stopp... Ett pappersfel upptäcktes i form av att besiktningsingenjören vid första försöket i Västberga kryssat för "import för annat ändamål" istället för "import för eget bruk". Därmed föreligger krav på E-märkning av alla lyktor, lampor och strålkastare.
Man har sagt mig från både SBP och VV att om jag bara lyckas få till stånd en ändring i pappren så kommer bilen att automatiskt godkännas, utan att den ens behöver inställas på en besiktningsstation för en ny besiktning. Däremot har vi ännu inte kommit på något sätt att ändra detta, förutom att överklaga hos Vägverket. Eftersom dessa ärenden tar minst 6 veckor undersöks för tillfället andra möjligheter.
En ordentlig förkylning och inflammation i svalget gör dock livet surt för de sura, så jag har stora problem med att tala och att ringa runt till VV's och SBP's instanser och snacka med dem är ren och skär smärta.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex