2599
Sök

Generator börjar ladda först när man varvat ur motorn.

31 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
#1
Min generator i min båt laddar inte om jag bara startar motorn och kör som vanligt.
Kan köra hur länge som helst och den börjar aldrig ladda !
Först när man står på frilägen och varvar upp motorn till 6-7000rpm så börjar generatorn ladda.
Generatorn är en sluten marin generator spec för båtar så den är inte som på en vanlig bil.
Generatorn är också nyrenoverad och ska inte vara nå problem med den utan att det är säkert jag som glömt något.
kopplade bara in dom kablarna som fanns dragna till generatorn när jag köpte båten så kan hända att det är nått som fattas eller är fel kopplat men den börjar ju ladda och funkar bra men man måste ju stå och varva till ett par tre gången till nästan 7000rpm och ibland längre innan det börjar. Och de är lite drygt när man har rakt rör.. folk undrar nog om jag är knäpp när man tyst glider ur hamnen och sen stannar och börjar tok varva några gånger innan man sedan drar iväg igen tongue

VOLVO 940 Turbo Nissan 200SX S13 Toyota Celica GT4 WRANGLER DC17 Lynx ENDURO 600H.O - SÅLD KTM 520SX - STULEN :(

Kalaskillen
246 Inlägg
26 juli 2008
#2
Kanske är något fel på likriktaren? eller så kanske de är bara så enkelt att den laddar motorn fast de är bara din givare som visar att den inte gör de? ungefär, inte så hemma på båtar.. bara på hojjar och bilar smile

enklast är väl att ta ett mätinstrument och sedan mäta dig fram och kolla om generatorn krämar ut något. kolla både efter och före likriktaren.

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!

31 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
#3
Den laddar inte alls när man bara startar och kör.
Spelar man musik i båten så tar batteriet slut på en liten stund bara men om man varvar upp så det visar på mätaren att den laddar så funkar det hur bra som helst.
det är en volvo motor. B20 och generatorn är väl lika som på en bil antar ja fast den är gnist säker.
Alltså den laddar inte alls förrens man har varvat upp ett par gånger.. har provat hur många gånger som helst och det är alltid lika.
Så fort man stängt av motorn så måste man varva upp för att den ska börja ladda igen annars tar batteriet slut.

VOLVO 940 Turbo Nissan 200SX S13 Toyota Celica GT4 WRANGLER DC17 Lynx ENDURO 600H.O - SÅLD KTM 520SX - STULEN :(

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 juli 2008
#4
Byt laddningsrelät....troligtvis börjar kolen att ge sig i det.
Sitter i bakkant på generatorn med två skruvar, går att byta på en parkeringsplats om det så är....dock är det lite pilligt och man får typ "vika" in den. Utgår från att det är en originalgenerator då.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
26 juli 2008
#5
När generatorn beter sig så där är, då brukar felet kunna vara att den inte får någon förmagnetiseringsström från laddningslampan. Man kan få varva upp motorn till flera tusen varv för att laddningen ska börja.

Lyser laddningslampan när tändningen är påslagen men motorn avslagen?

Mät på generatorns D+ om det finns batterispänning där när tändningen är påslagen, det ska göra det.

31 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
#6
Okej då är det säkert så det är ! ska försöka kolla det ikväll. men hur ska laddningslampan kopplas då, för att det ska bli rätt med förmagnetiseringsströmen ?

VOLVO 940 Turbo Nissan 200SX S13 Toyota Celica GT4 WRANGLER DC17 Lynx ENDURO 600H.O - SÅLD KTM 520SX - STULEN :(

21 761 Inlägg
29 juli 2008
#7
Laddningslampan ska normalt sett vara kopplad till generatorns D+ när generatorn har en inbyggt laddrelä, om det sitter ett externt laddrelä så ska laddlampan vara kopplad till laddreläts D+.

Jag kan dock inget om maringeneratorerna, jag utgår ifrån generatorer till bilar. Fast just detta med hur laddlampan är kopplad borde vara på samma sätt tycker jag. smile
Senast redigerat av Drönirettab (29 juli 2008)


Sök