3905
Sök

xeon vid besiktning?

Maskin Operatör
130 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#1
vad säger bestiktningen om xeon på hel och halvljus? får man ha det?

Volvo S40 2,0T

3 295 Inlägg
31 juli 2008
#2
nej, bara om det är orginalmonterat. helljuset får du ha det i..
Senast redigerat av Slave_joe (31 juli 2008)


Maskin Operatör
130 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#3
okej så man får inte har det på halvljus alltså..bara om det sitter där orginal..fan så dumt tongue

Volvo S40 2,0T

Prisjägare
238 Inlägg
31 juli 2008
#4
Det är väl hyfsat bra. Om man xenon-konverterar med har kvar originalglaset så kan det bli lite lätt jobbigt för resten av världen (de som möter).

3 295 Inlägg
31 juli 2008
#5
Zahak skrev:
Det är väl hyfsat bra. Om man xenon-konverterar med har kvar originalglaset så kan det bli lite lätt jobbigt för resten av världen (de som möter).

det blir det ju inte alls för man har ju fortfarande kvar ljusriktningen i lyktan eller hur.. wink det sitter ju knappast nån inbyggd ljusriktare i en H1 eller H7.


Thorssa
31 juli 2008
#6
Slave_joe skrev:
Zahak skrev:
Det är väl hyfsat bra. Om man xenon-konverterar med har kvar originalglaset så kan det bli lite lätt jobbigt för resten av världen (de som möter).

det blir det ju inte alls för man har ju fortfarande kvar ljusriktningen i lyktan eller hur.. wink det sitter ju knappast nån inbyggd ljusriktare i en H1 eller H7.

Jodå det blir inte hundra. Eftersom den huvudsakliga ljuspunkten på en halogen- och en xenonlampa ser annorlunda ut kommer inte ljusbilden bli densamma.

3 295 Inlägg
31 juli 2008
#7
Thorssa skrev:
Slave_joe skrev:
Zahak skrev:
Det är väl hyfsat bra. Om man xenon-konverterar med har kvar originalglaset så kan det bli lite lätt jobbigt för resten av världen (de som möter).

det blir det ju inte alls för man har ju fortfarande kvar ljusriktningen i lyktan eller hur.. wink det sitter ju knappast nån inbyggd ljusriktare i en H1 eller H7.

Jodå det blir inte hundra. Eftersom den huvudsakliga ljuspunkten på en halogen- och en xenonlampa ser annorlunda ut kommer inte ljusbilden bli densamma.

då är det jävligt konstigt att det blev exakt samma linje på alla bilar jag har konverterat och det är iallafall 6 stycken bilar av olika modeller...roll


BTLulle
31 juli 2008
#8
Du har kvar samma ljusbild men du har mera ljus i den delen på lycktan där det inte ska vara ljus då man använder xenon, sen har alla bilar med orginal xenon automatisk höjsjustering så dom inte ska blända om man tex lastar tungt.

MVH Peter

Maskin Operatör
130 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
#9
hm ja det vore ju lite konstigt om man skulle få en anorlunda ljusbild det är väl bara det att den blir längre..

Volvo S40 2,0T

BTLulle
1 augusti 2008
#10
Ett halvljus kan aldrig bli längre blir det de så har man något fel, däremot blir det ljusare i den delen som det lyser i. Orsaken till att halvlyset blir längre med xenon är just som jag skrev i tidigare inlägg att den lampan lyser mera i det området som den inte ska lysa. Därför är det olagligt med xenon på halvljuset.

MVH Peter

Eliminator
1 441 Inlägg
1 augusti 2008
#11
Värt att tänka på är att en ny hel/halvljuslampa xenon kostar 900-1200:-. Köpte en igår.
Lyckligtvis så var det till firmabilen, så det drabbar inte mig.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
1 augusti 2008
#12
Sokrates skrev:
Värt att tänka på är att en ny hel/halvljuslampa xenon kostar 900-1200:-. Köpte en igår.
Lyckligtvis så var det till firmabilen, så det drabbar inte mig.

/Tommy.

Äh trams, en reservlampa kostar 200-500 kr på sin höjd, beroende på sockel.
Senast redigerat av J-P-R (1 augusti 2008)

1 653 Inlägg
1 augusti 2008
#13
J-P-R skrev:
Sokrates skrev:
Värt att tänka på är att en ny hel/halvljuslampa xenon kostar 900-1200:-. Köpte en igår.
Lyckligtvis så var det till firmabilen, så det drabbar inte mig.

/Tommy.

Äh trams, en reservlampa kostar 200-500 kr på sin höjd, beroende på sockel.

om ens så mycket...

ang besiktning, byt till original så slipper du bekymmer, byt tillbaka efteråt...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
1 augusti 2008
#14
Igentligen borde man få konvertera på alla bilar som inte har dragkrok, jag har så jag kan ändra höjden på mina orginal lyktor men nu har jag bytt tilla ndra lyktor och konverterat, vi får se vad besikningen säger, i värsta fall jag kan byta lampor i halvljusen på plats tongue

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Rekondare/Personbilsmekaniker
198 Inlägg
1 augusti 2008
#15
Sherlia skrev:
Igentligen borde man få konvertera på alla bilar som inte har dragkrok, jag har så jag kan ändra höjden på mina orginal lyktor men nu har jag bytt tilla ndra lyktor och konverterat, vi får se vad besikningen säger, i värsta fall jag kan byta lampor i halvljusen på plats tongue

varför skulle man inte kunna konvertera på bilar me dragkrok??  den gör väl ingen skillnad på lamporna..


><((((º>
115 Inlägg
2 augusti 2008
#16
rawan92 skrev:
Sherlia skrev:
Igentligen borde man få konvertera på alla bilar som inte har dragkrok, jag har så jag kan ändra höjden på mina orginal lyktor men nu har jag bytt tilla ndra lyktor och konverterat, vi får se vad besikningen säger, i värsta fall jag kan byta lampor i halvljusen på plats tongue

varför skulle man inte kunna konvertera på bilar me dragkrok??  den gör väl ingen skillnad på lamporna..

Han menar att med dragkrok så kan du ha husbil eller annat som tynger ner bilen bak och därmed orsakar högre ljusbild.
Men du kan ju fortfarande fylla bagaget med diverse skräp, så det borde vara lika olagligt med som utan dragkrok (vilket det är)

Jag kommer inte på nått skoj att skriva här, så jag skiter i det.

Prisjägare
238 Inlägg
4 augusti 2008
#17
Slave_joe skrev:
Thorssa skrev:
Slave_joe skrev:

det blir det ju inte alls för man har ju fortfarande kvar ljusriktningen i lyktan eller hur.. wink det sitter ju knappast nån inbyggd ljusriktare i en H1 eller H7.

Jodå det blir inte hundra. Eftersom den huvudsakliga ljuspunkten på en halogen- och en xenonlampa ser annorlunda ut kommer inte ljusbilden bli densamma.

då är det jävligt konstigt att det blev exakt samma linje på alla bilar jag har konverterat och det är iallafall 6 stycken bilar av olika modeller...roll

Förutom det som BTulle (eller vad han nu hette) tog upp så är det ganska stor risk att ljuset reflekteras i glaset och försvinner på lite avvägar. Får väl tillägga att det givetvis beror på vad du har för originalglas, men det tyckte jag var mer eller mindre självklart..

Maskin Operatör
130 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
#18
hm ja men som sagt det är ju bara och byta innan besiktningen smile enklar än så blir det ju inte

Volvo S40 2,0T

Eliminator
1 441 Inlägg
6 augusti 2008
#19
J-P-R skrev:
Sokrates skrev:
Värt att tänka på är att en ny hel/halvljuslampa xenon kostar 900-1200:-. Köpte en igår.
Lyckligtvis så var det till firmabilen, så det drabbar inte mig.

/Tommy.

Äh trams, en reservlampa kostar 200-500 kr på sin höjd, beroende på sockel.

Jasså, jag sitter med kvittot framför mig?

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

1 Inlägg
6 augusti 2008
#20
För att Xenonljus ska gå igenom besiktning måste det finnas en nivåsensor på bakaxeln som är kopplad till halvljuset, så att ljuset ställer in sig automatiskt. Det ska också finnas  högtrycksspolning till lyktglasen. Har frågat en besiktningsman om just detta, då jag har Xenonkonverterat mitt halvljus. Brukar dock sätta i vanliga halogenlampor vid besiktning och byta tillbaka efteråt = inga problem smile
Senast redigerat av ejager (6 augusti 2008)


Sök