3831
Sök

För högt HC-värde

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
#1
Tjena, var och besiktade bilen (en Mercedes 190 1,8) för ett tag sen och fick nedslag på  avgasvärdena (CO, Lambda och HC). CO:n och Lambdan är fixad men HC-värdet får jag fan inte ner. Hade över 300 i värde och gränsen för godkänt är 100.


Har bytt kat. lambdasond, tändstift, olja & filter på den utan resultat, inte ens verkstaden lyckas fixa det.

Någon som har nån idé på vad det skulle kunna vara?

Ska tillägga att bilen bluddrar och går lite ojämt på tomgång ibland, kan det ha med saken att göra?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Bessewisser
556 Inlägg
1 augusti 2008
#2
En polare hade samma fel med sin B234:a och den gick bara sämmre och sämmre och till slut gick en ventil sönder så han montera isär motorn för att byta den och det visa sig att kolvringarna var så slitna så det kom in olja i cylindrarna, visst nå fjuttiga 300 i HC hade han inte men ungefär samma symptom

Om någon är intresserad så maxxa han ut HC-mätaren på bilprovningen alltså 999,99 sen gick den inte längre tongue Bilen drack nästan 1 liter olja per 100 km

//SkyNard

How low

349 Inlägg
1 augusti 2008
#3
SkyNard skrev:
En polare hade samma fel med sin B234:a och den gick bara sämmre och sämmre och till slut gick en ventil sönder så han montera isär motorn för att byta den och det visa sig att kolvringarna var så slitna så det kom in olja i cylindrarna, visst nå fjuttiga 300 i HC hade han inte men ungefär samma symptom

Om någon är intresserad så maxxa han ut HC-mätaren på bilprovningen alltså 999,99 sen gick den inte längre tongue Bilen drack nästan 1 liter olja per 100 km

//SkyNard

Han blev av med en del tändstift undertiden också eller?


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
#4
SkyNard skrev:
En polare hade samma fel med sin B234:a och den gick bara sämmre och sämmre och till slut gick en ventil sönder så han montera isär motorn för att byta den och det visa sig att kolvringarna var så slitna så det kom in olja i cylindrarna, visst nå fjuttiga 300 i HC hade han inte men ungefär samma symptom

Om någon är intresserad så maxxa han ut HC-mätaren på bilprovningen alltså 999,99 sen gick den inte längre tongue Bilen drack nästan 1 liter olja per 100 km

//SkyNard

Riktigt så illa är det väl inte med min bil som tur är tongue

Tror ni det skulle funka om man tankar i lite E85?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 augusti 2008
#5
IceEyes skrev:
Tror ni det skulle funka om man tankar i lite E85?

Nej, sök lite och sätt dig in i hur det fungerar så kommer du förstå att problemet inte ligger i vilket bränsle du väljer.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 augusti 2008
#6
IceEyes skrev:
Någon som har nån idé på vad det skulle kunna vara?

olja som läcker ut i avgasröret från exempelvis utslitna ventiltätningar.  kanske kan en tjockare olja hjälpa?!   10-60 tex

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
#7
torpis skrev:
IceEyes skrev:
Tror ni det skulle funka om man tankar i lite E85?

Nej, sök lite och sätt dig in i hur det fungerar så kommer du förstå att problemet inte ligger i vilket bränsle du väljer.

Okej, det var det jag gjorde och såg att många hade fått ner värdet med hjälp av 30-40% E85 i tanken fast det kanske inte stämmer då.

Men jag ska checka ventiltätningarna ikväll. Bilen drar ju lite olja så det kan mycket väl vara dom som är slitna.

Fick nyss höra att det ev. kan bero på en vaccumläcka också, kan det stämma?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Mekaniker
472 Inlägg
1 augusti 2008
#8
Otäta kolvringar/ventiltätningar
Läckande spridare, kass bränsletrycksregulator, LMM, temeraturgivare( automatisk kallstarts förfettning )

BMW-tok

45 Inlägg
1 augusti 2008
#9
hc värdet är ett vanligt problem på min bil och det beror på att ventilerna blir lite otäta. är med all säkerhet något som inte är tätt och gör att det kommer ut olja i cylindern eller liknande även för dig. är lätt åtgärdat om man bara ska förbi besiktningen (två liter k-sprit till 50 liter bensin typ) men om man inte vill fuska lite tongue så blir det någ ganska lätt dyrt att reparera sad  (glöm inte att gasa ur avgassystemet riktigt ordentligt innan besiktning smile )

11 Inlägg
26 augusti 2008
#10
hade samma problem men min bil, jag bytte olja och slog 3 flaskor k-sprit på 15 l bensin i tanken och fick ner värdet från 220 till 5


EDIT: Kan tillägga att den gamla olja luktade apa, massa gamla avgaser och så. Så väldigt mycket av problemet låg nog i oljan. Vet inte om det har någon betydelse om kvaliten på oljan. För i sådan fall kan de bero på att ägaren innan mig troligtvis tagit någon billig skitolja och inte la närmare 2000 på olja som jag gjorde.
Senast redigerat av Axel_83 (26 augusti 2008)

259 Inlägg
26 augusti 2008
#11
hade samma problem på en av mina bilar. köpte mig en 5liters dunk med aspen 2takts bensin. fick ner värdena från 400 till 30 eller nått sånt. då hade jag reserven kvar i tanken.


96 Inlägg
18 december 2008
#12
du kan ju alltid prova med att ställa ner insprutet eller förgasaren lite..



Sök