Man får inte ut en enda hästkraft till med etanol i tanken...
Fakta:
1. Etanol har ca 30% lägre energi innehåll jämfört med bensin. (Anledningen till att bilar på E85 drar mera bränsle.)
2. Etanol har ett OKTANTAL på 102 oktan att jämföra med bensinens 95/98 oktan.
Anledningen till att Koeningsegg gjort en +1000hkr bil som går på E85 är ungefär samma som när vi "vanliga trimnissar" konverterar till etanol.
Sanning nummero uno är att man plockar mest effekt ur en motor precis innan den spikar. Dvs mest möjliga förtändning och högsta möjliga kompression. Iom Etanolens högre oktan kommer motorer på etanol spika senare och man kan därför höja trycket (Komp) och öka förtändningen avsevärt mot en motsvarande motor på bensin.
Etanolen är synnerligen tacksam för bilar med turbo, då man helt enkelt "bara" kan höja turbo trycket. (=högre komp.)
Bilar utan turbo, kan också få högre effekt, men inte lika lätt, då man för att öka kompressionen, måste ta till mera permanenta lösningar, och om man sedan med en sådan motor (Där man trimmat den för max prestanda med E85.) skulle tanka bensin, skulle den knacka och man skulle få rasad motor.
Om jag inte misminner mig, så är Koeningsegg överladdad..?
(Turbo/kompressor matade bilar har som sagt stora fördelar med E85.)
Ferraris, Lambos m.m. har sugmotorer. (Inte alls lika mycket effekt att hämta med E85.) De skulle dock riskera att få in de flesta av de sålda bilarna med motorhaverier, för att förare tankat bensin i stället för E85. Vilket vore förödande för deras image.
En överladdad bil är lätt att göra till "Multifuel", då när man kör på E85 har man "full power" och när man tankar bensin, känner motorns dator av det "nya oktantalet" (Kan ju hamna var som helst mellan 95 och 102, beroende på blandningen av E85 och bensin.) sänker turbotrycket och vrider fram tändningen till säker mark.