2991
Sök

etanol vs bensin

110 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
#1
Vad jag har förstått så får man mer effekt utav etanol om man jämför med bensin. Men varför görs fortfarande alla supersportbilar som ferrari fxx och bugatti veyron med bensindrivna motorer?

Den enda supersportbilen jag vet som man kan tanka etanol med är Koenigsegg CCX där man får ut 1018 hk istället för 806 om man tankar med etanol.

Varför görs inte alla sportbilar med etanolmotorer istället så får man mer prestanda?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
1 augusti 2008
#2
ALDRIG att man får ut ca 200hk av etanolen


110 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
#3
förlåt tror jag blandade ihop det. Av etanol versionen får man ut 1018 hästar. Men varför satsar ingen på etanol istället för bensin motorer?

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 augusti 2008
#4
Team-Adolfsson skrev:
ALDRIG att man får ut ca 200hk av etanolen

min motor på 1.8liter ger 100hk mer på E85.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 augusti 2008
#5
bil_alskaren skrev:
förlåt tror jag blandade ihop det. Av etanol versionen får man ut 1018 hästar. Men varför satsar ingen på etanol istället för bensin motorer?

Har du en bil som från början drar 2.5 liter milen, 100l tank så kommer du 40mil eller så.  tankar du i E85 i den så kommer du 46% kortare sträcka. 25mil eller så på 100 liter!   

Jag antar dessutom att E85nätet inte på långa vägar är lika utbyggt över världen. 

jag tror att problemet helt enkelt är bekvämlighet, slippa tanka så ofta.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

224 Inlägg
1 augusti 2008
#6
Team-Adolfsson skrev:
ALDRIG att man får ut ca 200hk av etanolen

varför inte

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Saaboholic
3 129 Inlägg
1 augusti 2008
#7
Team-Adolfsson skrev:
ALDRIG att man får ut ca 200hk av etanolen

Kan man visst få, speciellt på en såpass välbyggd bil.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Oldschool
299 Inlägg
1 augusti 2008
#8
Jag har läst i Aftonbladet och Expressen att det är dåligt för svältande barn. Dom tar maten som barnen skulle äta och gör etanol av det...

Saaboholic
3 129 Inlägg
1 augusti 2008
#9
Varför dom ej går på etanol?

1. Dom hinner knappt starta innan de ska tanka igen.
2. Bekvämare med bensin, de slipper göra nya tester och bygga nya bränslesystem.
3. Allmänheten accepterar att de körs på bensin.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 augusti 2008
#10
liddan skrev:
Jag har läst i Aftonbladet och Expressen att det är dåligt för svältande barn. Dom tar maten som barnen skulle äta och gör etanol av det...

Matar man barn med cullulosa så är man nog ganska fel ute...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

110 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
#11
hedley skrev:
Varför dom ej går på etanol?

1. Dom hinner knappt starta innan de ska tanka igen.
2. Bekvämare med bensin, de slipper göra nya tester och bygga nya bränslesystem.
3. Allmänheten accepterar att de körs på bensin.

Men en sportbil drar oftast mycket bränsle och varför ska man bry sig om att man får tanka ofta?
Man gör ju allt för att få mer prestanda varför ska bränslet komma ivägen och sätta stopp för att det drar mer?

27 Inlägg
1 augusti 2008
#12
Ja som många säger, de drar ofantligt mer än bensin. Dessutom inte lika globalt som bensinen är. Alla länder/städer har inte E85 mackar... Det kostar också att utveckla vilket om man kan, helst slipper.

MAO; Onödigt då du redan har hög effekt.

Och btw du har rätt, d fick en effekttopp på 1018 hk med en höjning på cirkus 200 hk smile


1 893 Inlägg
1 augusti 2008
#13
Man får inte ut en enda hästkraft till med etanol i tanken...

Fakta:
1. Etanol har ca 30% lägre energi innehåll jämfört med bensin. (Anledningen till att bilar på E85 drar mera bränsle.)
2. Etanol har ett OKTANTAL på 102 oktan att jämföra med bensinens 95/98 oktan.

Anledningen till att Koeningsegg gjort en +1000hkr bil som går på E85 är ungefär samma som när vi "vanliga trimnissar" konverterar till etanol.
Sanning nummero uno är att man plockar mest effekt ur en motor precis innan den spikar. Dvs mest möjliga förtändning och högsta möjliga kompression. Iom Etanolens högre oktan kommer motorer på etanol spika senare och man kan därför höja trycket (Komp) och öka förtändningen avsevärt mot en motsvarande motor på bensin.

Etanolen är synnerligen tacksam för bilar med turbo, då man helt enkelt "bara" kan höja turbo trycket. (=högre komp.)

Bilar utan turbo, kan också få högre effekt, men inte lika lätt, då man för att öka kompressionen, måste ta till mera permanenta lösningar, och om man sedan med en sådan motor (Där man trimmat den för max prestanda med E85.) skulle tanka bensin, skulle den knacka och man skulle få rasad motor.

Om jag inte misminner mig, så är Koeningsegg överladdad..?
(Turbo/kompressor matade bilar har som sagt stora fördelar med E85.)
Ferraris, Lambos m.m. har sugmotorer. (Inte alls lika mycket effekt att hämta med E85.) De skulle dock riskera att få in de flesta av de sålda bilarna med motorhaverier, för att förare tankat bensin i stället för E85. Vilket vore förödande för deras image.

En överladdad bil är lätt att göra till "Multifuel", då när man kör på E85 har man "full power" och när man tankar bensin, känner motorns dator av det "nya oktantalet" (Kan ju hamna var som helst mellan 95 och 102, beroende på blandningen av E85 och bensin.) sänker turbotrycket och vrider fram tändningen till säker mark.


204 Inlägg
2 augusti 2008
#14
såg på top gear för ett tag sen och då testad en lotus etanol bil och den var ju bra och så men den kom ju inte långt inna den behövdes tanka, tydligen så var nästan etanolen lika dyr som bensinen och soldes typ inte på de flesta mackarna så det förklar en del


1 893 Inlägg
2 augusti 2008
#15
Här hemma finns E85 i rikliga mängder, och priset brukar ligga en knapp krona lägre än bensinen. (per mil räknad.) Bränslet lagras i bilens ordinarie tank (Inte som gas bilar som har separat gastank.) så det är bara tanka det som finns att tillgå, bilens elektronik känner av vilken oktan blandning (Bensin/E85) motorn får och motorns parametrar ställs in efter det. I dagsläget är E85 lite billigare, men man får tanka oftare (Tid är också pengar för en del.) På vintern kan bilar med E85 i tanken vara svåra att få igång.
Man skall heller inte lovorda E85 för mycket. Miljö påverkan totalt är svår att överblicka. Hur framställs det, var, och hur kommer det hit.

Och kolla hur det gick för de som körde billigt, med diesel... Nu när bil branchen tagit fram moderna dieslar, då lägger staten på så mycket skatt (Först på bilen, men idag också på soppan.) att det knapt är lönt. Likadant kommer det att gå med Etanolen, när tillräkligt många hakat på det och det finns en stor nog flotta med E85 fordon, då kommer det knappast vara billigare att köra med E.

Men för oss "trimnissar" är Etanol mycket trevligt. Med tung gasfot och högt turbotryck får man ändå tanka ofta. tongue  Och med 102 oktan tillgängligt vid alla mackar... Mums, mums! smile


173 Inlägg
2 augusti 2008
#16
På min supra med 800hk på e85 gjorde det att den drog 1,8l/milen. då den låg på 1,5l/milen före så tyckte jag det inte var så farligt. Min m3a kör jag på o har 45l säkerhetstank o den kommer jag mellan 30-33mil på o då åker jag med 1016hk. så det där med att den drar mer är i största del bara en fråga om mappningen. en som inte kan mappa e85 fetar på för mycket o då drar den mer!

Dom bilarna vi e85 konverterar drar mellan 0,2-0,4l/milen mer men då man i snitt har ut 30hk mer ur bilen så är det ju värt det.

//Patrik

110 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#17
har aldrig förståt vad oktan är.
kan någon förklara med tydliga ord vad som menas med oktan och helst ingen avancerad förklaring som man ofta läser på wikipedia?

1 661 Inlägg
2 augusti 2008
#18
Min bensin GT drar ca 1.3 blandad med ca 360hk. 17kr/mil
Min E85 GT drar ca 1.7 blandad med över 600hk.  14kr/mil

Som folk innan sade, E85 är mkt billig race sås pga oktantalet men man behöver ca 30%mer för att få ut samma energi.

1 893 Inlägg
2 augusti 2008
#19
bil_alskaren skrev:
har aldrig förståt vad oktan är.
kan någon förklara med tydliga ord vad som menas med oktan och helst ingen avancerad förklaring som man ofta läser på wikipedia?

Oktan talet står för hur lätt ett bränsle antänds.


110 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
#20
Kristian_V skrev:
Oktan talet står för hur lätt ett bränsle antänds.

jag ber om ursäkt men jag är inte speciellt kunnig och undrar om du kan förklara lite mera förstod nämnligen inte vad som menas?
Senast redigerat av bil_alskaren (3 augusti 2008)


Sök