4053
Sök

Röd lack - Varför mattas den av?

424 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
Hej!

Finns det nån logisk förklaring varför just röd lack alltid blir så "matt" me tiden (snabbare än 2a färger, tycker jag)

Köpte en ny sommarleksak för 2v sen o efter jag avfettade bilen o tvätta den så vart vingen ganska matt till förhållnade vis jämnfört mot resten av bilen..

Hur får jag upp "lystret" igen? Nån som har nån produkt o rekomendera o hur jag ska gå till väga vore snällt smile

Ha de gott wink

151 Inlägg
2 augusti 2008
Använder 3M´s produkter! Blir lika bra reslutat som att lämna in på t.ex. bilbolaget men kostar då 2000kr, för att behandla ska du använda polermaskin

???
661 Inlägg
2 augusti 2008
LiNx skrev:
Hej!

Finns det nån logisk förklaring varför just röd lack alltid blir så "matt" me tiden (snabbare än 2a färger, tycker jag)

Köpte en ny sommarleksak för 2v sen o efter jag avfettade bilen o tvätta den så vart vingen ganska matt till förhållnade vis jämnfört mot resten av bilen..

Hur får jag upp "lystret" igen? Nån som har nån produkt o rekomendera o hur jag ska gå till väga vore snällt smile

Ha de gott wink

de e inte bara röd lack som blir matt, alla solida lacker utan klarlack blir matta, men röda urmärker sej mer.

Om bara vingen blev matt så kan den vara hemmalackad (spray?) isf skulle inte ja köra för mkt me maskin då den färgen inte är lika tålig smile har testet tongue

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
2 augusti 2008
vickeH skrev:
Använder 3M´s produkter! Blir lika bra reslutat som att lämna in på t.ex. bilbolaget men kostar då 2000kr, för att behandla ska du använda polermaskin

Överstyvt medel, kör med det själv och jag vet att många bilvårdsfirmor kör med det också.
MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

30 Inlägg
2 augusti 2008
om jag inte kommer ihåg fel så innehåller rött mindre färgpigment än vad andra färger gör, vilket leder till att den matas av fortare.

Psst.. Detta stannar mellan oss

424 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
Tack smile

Ja, kan tänka mej att kostar en del o lämna in den på Mr Cap el liknande hmm

Fattar inte varför just röd lack oxiderar snabbare än 2a nyanser.. el ere bara så att de syns me på röda bilar?
Tror jag bara sett BMW's Imolaröda bilar ganska intakta trots sina år på nacken..

Nån som vet hur man kan förhindra el fördröja självast oxideringen generellt? Har de nåt att göra me klar-lacken & hur många lager man lägger på?

Aldrig testat 3M's produkter, så de blir väl 1a smile

Ska jag jobba nerifrån-upp i val av produkter (dvs styrkan i medlen)

Dvs:  "Man bör dock inte använda kraftigare medel än man behöver, eftersom behandlingen naturligtvis slipar ner lite av den friska lacken också. Generellt sett så kan man säga att en rubbing är det kraftigaste medlet, sedan kommer cleaner och lackrengörare och därefter polish."

Tnx smile

424 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
Btw, vart hittar jag 3M's produkter?

Micro bildelar & Mekonomen har bara Turtle Vax, Hagmans & Sonax produkter i sitt sortiment..

Finns de nån fysisk butik dvs, så man slipper betala mer i frakt än själva produkten kostar lol

Masterworks
2 augusti 2008
LiNx skrev:
Btw, vart hittar jag 3M's produkter?

Micro bildelar & Mekonomen har bara Turtle Vax, Hagmans & Sonax produkter i sitt sortiment..

Finns de nån fysisk butik dvs, så man slipper betala mer i frakt än själva produkten kostar lol

Sga har!
http://www.sga-ab.se/butik.htm

151 Inlägg
2 augusti 2008
Köper mitt på Harjus i stan, vet ej om den butiken finns i stockholm men det bör ju finnas på någon bilvårds firma

424 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
Nån som testat: NANO BILLACK fr Micro bildelar?
                        Produktkod: 77024

64 Inlägg
3 augusti 2008
på solid lack lägger man vanligtvis inte på någon klarlack så där e  ett litet svar på frågan . men om man vill så går det att lämna in bilen till lackaren för klarlackning.så är man av med problemet

19 Inlägg
4 augusti 2008
Menne skrev:
om jag inte kommer ihåg fel så innehåller rött mindre färgpigment än vad andra färger gör, vilket leder till att den matas av fortare.

Exakt! Precis som med människans hud så är rött ett känsligare ämne. Bleks och blir tröttare än andra färger betydligt snabbare. Kan också vara förödande med vissa aggressivare avfettningar på en röd bil som har några år på nacken. Slutsats = Vaxa regelbundet så är det inga problem!

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
4 augusti 2008
aztek skrev:
på solid lack lägger man vanligtvis inte på någon klarlack så där e  ett litet svar på frågan . men om man vill så går det att lämna in bilen till lackaren för klarlackning.så är man av med problemet

Förrutom det senaste årtiondet då bilfabrikanterna började med vattenbas, och då klarlack är ett tvång för att få en blank bil.

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

64 Inlägg
4 augusti 2008
tänkte ju inte på de ju . lackar ju bara lastbilar så vi kör med gammal hederlig 2 k lack .

Sök