2862
Sök

Volvo 850 GLE 2.5L 10V 144hk Chiptrim?

105 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#1
Helloj.

Har som sagt en 850 GLE 2.5L 10V 144hk ORG som jag fick planer på kanske chiptrimma.

Är det ens lönt att chiptrimma en sugis? Här på garaget faqen stog det upp till 5% men jocke på itsfun sa runt 15hk ?. Visst enkelt försäljningsknep .

Men hur står det till ? Nån som har lite råd att dela med sig av om denna sega motor orginal ?big_smile

Mvh zurre

Körv
3 535 Inlägg
2 augusti 2008
#2
skaffa en wunderbaum så får du mer häst..

Ärligt talat? Tycker du att du har råd så visst. Men personligen tycker iaf jag att det är helt meningslöst å chiptrimma en sugis..

Truckdriving Man

Gorgilus addictus
4 761 Inlägg
2 augusti 2008
#3
Slöseri med pengar bara.

Allt för den där jävla hatten!

105 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#4
I faqen så står det att Volvo sålde samma motor under olika namn och olika chip.  Så då borde man kunna krämma ut 170 hk om det är samma motor men med olika chip?

Kopierat ifrån FAQ.

"Notera att vissa undantag finns som nyare Volvo 140Hkr sugisar där Volvo har  "segmenterat" bilen genom att leverera den som en elektroniskt strypt 170Hkr motor."
Senast redigerat av zurre (2 augusti 2008)

Svartlistad
446 Inlägg
2 augusti 2008
#5
onödigt att chippa en sugis, ger bara roligare register


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
2 augusti 2008
#6
OBS! Alla här inne värkar tro att " Alla " sugisar e dåliga att chippa men det är det inte!
GOLF 3 VR6 tex känner man skilldnan! Plus att bilen drar mindre soppa!
Men i ditt fall som 850ín så lönar det sig tyvär inte hmm Sorry.
Blir ingen märkvärdlig skillnad
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (2 augusti 2008)

C H E V R O L E T <3

105 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#7
Men vilken motor är det som är "segmenterad" ? Vad jag vet så finns det ingen 2.5 L 140hk med 20 ventiler som 170hkn har?


Efter lite mer forskning verkar det som det är dem nya 144hk motorerna som har 20 ventiler och är alltså nerstrypta tex dem som sitter i v70n.?  NÅgon som vet exakt hur det ligger till? Ev går det byta topp till en 20 ventilers ?:smile
Senast redigerat av zurre (2 augusti 2008)

Meister
6 763 Inlägg
2 augusti 2008
#8
zurre skrev:
Men vilken motor är det som är "segmenterad" ? Vad jag vet så finns det ingen 2.5 L 140hk med 20 ventiler som 170hkn har?


Efter lite mer forskning verkar det som det är dem nya 144hk motorerna som har 20 ventiler och är alltså nerstrypta tex dem som sitter i v70n.?  NÅgon som vet exakt hur det ligger till? Ev går det byta topp till en 20 ventilers ?:smile

Precis de ska vara 20ventilaren som ska vara "elektroniskt strypt".


105 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#9
camaro67 skrev:
zurre skrev:
Men vilken motor är det som är "segmenterad" ? Vad jag vet så finns det ingen 2.5 L 140hk med 20 ventiler som 170hkn har?


Efter lite mer forskning verkar det som det är dem nya 144hk motorerna som har 20 ventiler och är alltså nerstrypta tex dem som sitter i v70n.?  NÅgon som vet exakt hur det ligger till? Ev går det byta topp till en 20 ventilers ?:smile

Precis de ska vara 20ventilaren som ska vara "elektroniskt strypt".

Okey tack !.

Dock borde det då ändras i FAQen så det står 20V-20V men hur som helst..

Men återtillämnet, nån som har chipat sin 144hk 10V då? Ni säger det inte är värt men nån nytta måste det endå göra och samtidigt få ner bränseförbrukningen ?

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 augusti 2008
#10
Du kan ju kanske lämna iväg toppen på portning?
Vet inte heller om 20V toppen passar med kylkanaler, oljekanaler, m.m.

Har inte hört talas om några trimkammar till Volvo 850, det enda jag känner till är att man bytar från T5ans till valfri sugis kammar, som ger sämre bottendrag, men över 4000-5000 varv går den istället som en blådåre. big_smile

Etanolkonvertera. Där kan du plocka ut lite effekt.
Eftermarknadssprut?
Senast redigerat av TurbOla (2 augusti 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

105 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#11
Men frågan är om det är värt att kasta iväg toppen på portning? Ska sälja bilen till kommandevår men ville ha lite effektökning den sista tiden.

Men har läst att 20V toppen passar på , men det ger ingen vidare effektökning så länge du inte ändrar resten också för det skiljer ganska mycket mellan motorerna.

Etanolkonventera ?Krångligt ? Aldrig läst hur man går till väga ..

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 augusti 2008
#12
Givetvis kostar det garanterat mer än det smakar, men du efterfrågade chiptrim/trim till din 144hk sugis. smile

Att porta toppen kostar nog ca 9000kr, iaf hos Pacman Racing, han är topplocksexpert på Volvo 850.

Hur mycket det skiljer mellan motorerna kan jag inte spekulera i, men för kostnadens skull, tror jag inte Volvo har alltför stora skillnader.

Etanolkonvertera behöver inte bli dyrare än 5-600kr. Finns flexitune boxar som du själv får löda ihop, men dom är billiga, och hyfsat enkla att montera.

Ännu enklare är Flextek-boxarna. Kostar ca 4000kr, men där pluggar du bara in spridarkontakterna i boxen, och boxens kontakter i spridarna och jordar boxen, och sen väljer du på boxen en knapp för bensin/etanol, beroende på vilket du har mest av.

Sen finns det etanolchip/mappning också, men det kostar närmare 12 000kr enligt Autotech har jag för mig.

Bara att välja och vraka. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 122 Inlägg
2 augusti 2008
#13
Ska du sälja bilen till våren så vänta och köp något med hyffsat med pulver i från början och som svarar bra på trimning.

Den motorn du har nu går inte att göra mycket roligare för små summor men allt går att trimma till vansinne om man ger sig på det.


105 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#14
Okej tack för hjälpen alla smile  Får ha kvar bilen ett tag till lite pengar har kommit in..


Men sen så blir det en 940 T . Tycker dem är ruggigt fräsha sen har dem ju endå lite mer kapacitet och ge än en sugis smile Och älska bakdriften på vintern big_smile


Sök