4224
Sök

Trim till Cheva 350 V8:)

33 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#1
Jag har en Pontiac Firebird Formula med en Cheva 350 V8 i. Uppborrad till 5.9 liter och med vassare kam. Skulle vilja trimma bilen så man får ut 500 hk på bakhjulen. Vad ska man göra o vill nån ta till sig äran o trimma den åt mig?smile
Senast redigerat av Soulless (2 augusti 2008)


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
2 augusti 2008
#2
det finns gott om trimmare här smile
Du kan ju sätta kompressor på henne? smile Visst kostar det men antar att det det är la det effektivaste.
headers ,Turbos ,  jaa listan kan bli lång

C H E V R O L E T <3

Meister
6 763 Inlägg
2 augusti 2008
#3
Vill bara säga att du har inte vassare kammar utan en vassare kamm. Men kolla på summitracing.com. Där finns hur mycke trimm som helst. Men jag tror att överladdning börjar bli vettigt om du ska ha 500 bakhjulshästar. Men visst de går att bygga en 500hk sugis och sen köra gas den sista biten big_smile


33 Inlägg
2 augusti 2008
Trådstartare
#4
tackar för tipsen. var kan man hitta billiga kompressor?


Meister
6 763 Inlägg
12 086 Inlägg
2 augusti 2008
#6
500hk får man väl ut ur en uppborrad 350 utan överladdning?
Iaf.. de finns ju klassiska mods, större förgasare, högkompskolvar, annan kam och headers. Börjar du även fila och slipa lite samt fixar tändningen så drar effekten iväg!

3 650 Inlägg
2 augusti 2008
#7
headers, tändning, rullkam m.m


turboabstinens
442 Inlägg
2 augusti 2008
#8
Konvertera till ett bra insprut med bra tändning, portade toppar, vass kam, headers är väl det som gör susen.

ocertifierad klåpmekare

1 396 Inlägg
2 augusti 2008
#9
Du behöver köpa allt du kan tänka dig nytt. Hoppas du förstår att du inte får 600 hk för 20 000.

Tänk på att du behöver en preppad låda, turbin, bakaxel, drivaxlar, diff, kardan för att du ska kunna använda dina 600 hk.

T ex:
Block ( Helst 4-bult)
Lager
Vevaxel
Stakar
Kolvar
Topplock
Ventiler,fjädrar,lyftare m.m
Headers
Avgassystem
Oljepump
Bränslepump
Bränslerör
Insug
Förgasare/Insprut (spridare m.m)
Tändningsystem typ MSD
Fördelare
Större kyl
Elfläktar
Elpump
Växellåda (Preppad och tålig)
Turbin
Kardan
Bakaxel
Diff
Drivaxlar



Ja där var väl knappt hälften av vad du behöver för 500 rwhp.....
Senast redigerat av NiclasT (2 augusti 2008)

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

4 682 Inlägg
2 augusti 2008
#10
e nog inte ekonomiskt klokt att försöka få 500 rwhp ur en 350 me sugtrimm.
går att få 450 hk(SAE Gross) ur en 350 4-bolt relativt billigt,går att köra me orginal stakar å vev då ännu(me slipad vev å viktsjusterade stakar) men då ska man veta vad man gör. kan nog också behövas  insprutning å etanol för det.
då blir bigblock mer ekonomiskt.
överladdning e sen ett kapitel för sig. de e hög efterfrågan på kompresorer så priset e högt.
har inte sett många(begagnade) som räcket till för en 350 för under 10 000 kr(både roots,skruv å centrifugal)
ibland kan man dock hitta en beggad jagga kompressor(typ eaton m45) som skulle kunna räcka till.
e nog turbo som gäller om du ska bygga så ekonomiskt som  möjligt.
köp två gammla turbos från ett par volvos/saabar/(typ garret gt) för en struntsumma.
å så e de bara att börja bygga. 500 hk ska inte vara nått problem.
finns hur mycket som hellst att skriva om chevy 350 trimm,ett tips e att läsa böcker(finns oväntat många).
finns flera trådor som handlar om samma ämne som tex denhär:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 28&p=1

7 Inlägg
3 december 2010
#11
hej
tänkte om någon kunde hjälpa till med trim. Har en 350 -76 tror ja, men vill ha lite mer häst. förra ägaren har dratt på raka rör på den och troligtvis är förgasaren bytt( inte helt säker inte kollat så noga). men ja tänkte byta kam o köpa en på summit. Nu till frågorna:

Vilken kam ska man ha?
Måste man byta nåt mer än bara kammen för att den ska gå/fungera bra?

inte intresserad av att den ska bli en racingmaskin så har kollat på kammar för 50-60 dollar på summit

håller även på med växellådan nu o gör hemmagjort shiftkit och renoverar lådan

tacksam för hjälp!


4 682 Inlägg
9 januari 2011
#12
yohfred skrev:
hej
tänkte om någon kunde hjälpa till med trim. Har en 350 -76 tror ja, men vill ha lite mer häst. förra ägaren har dratt på raka rör på den och troligtvis är förgasaren bytt( inte helt säker inte kollat så noga). men ja tänkte byta kam o köpa en på summit. Nu till frågorna:

Vilken kam ska man ha?
Måste man byta nåt mer än bara kammen för att den ska gå/fungera bra?

inte intresserad av att den ska bli en racingmaskin så har kollat på kammar för 50-60 dollar på summit

håller även på med växellådan nu o gör hemmagjort shiftkit och renoverar lådan

tacksam för hjälp!

En lämplig kam skulle kunna vara en crane hydraulkam. med 204/216* och 0.427/0.454
Byt till ett modernt enplansinsug och bestycka förgasaren. Och lägg på ett par ljuddämpare så maskinen får mottryck och går bättre.Men du måste byta ut topparna om du vill ha ut lite mer effekt.

Finntrollet
640 Inlägg
17 februari 2011
#13
någon som har tips på ett insprutsystem till en sugis v8?
har kikat lite på "raggarsprut", men har inte läst något om edt faktiskt.
samt om det funkar med e85.

Jo vars.

82 Inlägg
17 februari 2011
#14
Lustgas måste väl vara billigast/hk ? Annar har jag en kompressor till salu! big_smile



Sök