3856
Sök

Konstiga "rinningar" på lacken efter OK's Supertvätt?

123 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
Köpte en flaska med Supertvätt på OK, den ska avfetta, lösa ingrodd smuts, schamponera och vaxa samtidigt.

Jag sköljde av bilen och sprutade på denna medel blandat med vatten på bilen och torkade av den och gjorde den ren och fin, spola med vatten sen+ att det regnade hela natten.

Men nu ser lacken förjävlig ut, ser ut såhär (bilen är helt torr) :

http://img229.imageshack.us/img229/9948/dsc00651kw0.th.jpg

http://img80.imageshack.us/img80/3928/dsc00652ps6.th.jpg

http://img150.imageshack.us/img150/7096/dsc00653pr0.th.jpg

http://img80.imageshack.us/img80/9255/dsc00654ti6.th.jpg

Och det värsta är att det inte blev sådär överallt? Högerdörrarna och höger framskärm ser finfina ut, inga rinningar, samma sak med huven. Men allt annat ser ut sådär. Vad har jag gjort för fel, och hur ska jag fixa det?

Vart bättre efter att jag har vaxat lite med OK's vax. Men hur länge kan jag ha kvar vaxet på bilen? Tänkte polera om några dagar, är det lugnt att låta den stå vaxad i 1v tror ni ? Eller skadar det lacken?

Behöver ett svar på den sista frågan, så att jag inte förstör lacken.

Andra råd och synpunkter uppskattas!

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
3 augusti 2008
ser ut som bränningar? tvättade du i starkt solsken?

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

Smålänning
7 887 Inlägg
3 augusti 2008
Håller med föregående talare. Va lacken fin innan?

Måste vara en hyfsat välskött lack för att det ska gå att tvätta med sånt...
Sen ska man inte använda varmt vatten när man tvättar med avfettning.

Sen vet jag inte hur det funkar, för själva grejen med vax är att man lägger på en hård yta, och avfettning löser upp vax... Allt måste ju fastna i vaxet då..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

835 Inlägg
3 augusti 2008
Fick precis samma på min 9000 för ett år sen på Statoil "diamant-tvätt". Sjukt.

123 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
Alltså, jag tvättade i mulet väder, mitt emellan regnet. Använde dock varmvatten, vaxade inte då, vaxar nu. Nu glänser lacken osådär, men man ser fortfarande dom där rinningarna, långt ifrån lika mycket men ändå.

Jo, lacken var fin innan!

Någon som har en ide? Tror ni det hjälper att vaxa hela bilen sen polera? Hur länge kan den stå vaxad?

123 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
Epitaph skrev:

Hur fixade du det då ?

Allt i allo
183 Inlägg
3 augusti 2008
ja har den här erfarenheten att man kör inte med avfettning på en RÖD bil min 16v blev så där de beror nog på att bilens färg har oxiderat innan sen har man polerat den o fått till baka glans o dom delar som inte de syns på är garanterat om lackade o har inte oxiderat ja skulle aldrig kört med avfettning på en gammal röd bil det lättaste är o maskin polera den med rubbing sen vax brukar iaf få tillbaks mycket glans men vad vet ja big_smile

född blåvit
624 Inlägg
3 augusti 2008
gRiLLiS945 skrev:
ja har den här erfarenheten att man kör inte med avfettning på en RÖD bil min 16v blev så där de beror nog på att bilens färg har oxiderat innan sen har man polerat den o fått till baka glans o dom delar som inte de syns på är garanterat om lackade o har inte oxiderat ja skulle aldrig kört med avfettning på en gammal röd bil det lättaste är o maskin polera den med rubbing sen vax brukar iaf få tillbaks mycket glans men vad vet ja big_smile

Det ligger mycket i det här..rött pigment är ap-dåligt vad gäller livstid.

Det låter troligt att bilen vart välpolerad och vaxad sedan tidigare, sen när du gick på med avfettning löstes lite gammalt upp samtidigt som det blandades med det nya. Generellt är det ju så att ju mer ett medel klarar av på en gång desto sämre är det.

"ok på mycket men bra på inget" typ, undvik multitaskande grejer.

123 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
dabby skrev:
gRiLLiS945 skrev:

Det låter troligt att bilen vart välpolerad och vaxad sedan tidigare, sen när du gick på med avfettning löstes lite gammalt upp samtidigt som det blandades med det nya. Generellt är det ju så att ju mer ett medel klarar av på en gång desto sämre är det.

Jag har lagt på ett lager vax nu på hela bilen. Visst kan jag köra med det typ 1v sen kanske skölja av bilen, lägga på ett nytt lager vax, sen polera med maskin och något poleringsmedel?

Låter det vettigt?

ProWanker
211 Inlägg
3 augusti 2008
jag hade åkt till en rekond firma o bett om råd. de måste fått in liknande fall tycker man?

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
3 augusti 2008
RomyMontana skrev:
dabby skrev:
gRiLLiS945 skrev:

Jag har lagt på ett lager vax nu på hela bilen. Visst kan jag köra med det typ 1v sen kanske skölja av bilen, lägga på ett nytt lager vax, sen polera med maskin och något poleringsmedel?

Låter det vettigt?

Varför ska du vaxa bilen innan du polerar den?
Och varför pratar du om att skölja av bilen hela tiden, tvätta bilen!!

/ David.

Bygger rolig bil. :)

190 Inlägg
3 augusti 2008
Det låter mera som att du har använt schampoot fel, man ska ha det i svampen och inte blanda det med vattnet i hinken. Det vita du ser är säkert rester ifrån schampot.

Mitt tips är att du gör om allt ifrån början och gör det rätt, dvs avfettning (du tar en mild sort) ett ANNAT schampoo typ turtles zip eller liknande. Efter det så tar du och torkar av bilen och går loss på den med lackrengöring låter det torka och polerar av det, SEN vaxar du hela bilen occh pooerar av det. förhoppningsvis så klarar din röda bil sig ett par år till efter det.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
3 augusti 2008
"Gamla" bilar som är solida i lacken har en tendens att "torka" ut och bli mattvita i färgen, detta motverkas om man vaxar bilen. Men om man då tar och tvättar bilen med något avfettningsmedel även insektsremover tar man bort det skyddande lagret som hindrar lacken från att se uttorkad ut.

Åk till någon rekondare och hör med dom vad du skall göra.

Tror min bror bara tog och vaxa upp sin bil med maskin när detta hände han.

Smoke Tires Not Drugs.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
3 augusti 2008
Epitaph skrev:

samma här på mn röda 9000

Sky´s the limit...

3 121 Inlägg
3 augusti 2008
RomyMontana skrev:
Vart bättre efter att jag har vaxat lite med OK's vax. Men hur länge kan jag ha kvar vaxet på bilen? Tänkte polera om några dagar, är det lugnt att låta den stå vaxad i 1v tror ni ? Eller skadar det lacken?

Behöver ett svar på den sista frågan, så att jag inte förstör lacken.

Andra råd och synpunkter uppskattas!

Har du bara lagt på vaxet men inte polerat efteråt? isådana fall lär vaxet sitta som berget vid det här laget.

Tips:
1. Avfetta
2. Tvätta bilen med milt shampoo
3. Rengör lacken med cleaner eller rubbing beroende på hur sliten den är
4 Vaxa

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
3 augusti 2008
Sånt här händer på många röda bilar utan klarlack vid användning av avfettning.

Polering och bra lackskydd osm gälelr. Eller helt enkelt låta bli allt vad avfettning heter.

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

1 688 Inlägg
3 augusti 2008
mickecorrado skrev:
Tror min bror bara tog och vaxa upp sin bil med maskin när detta hände han.

Man vaxar inte med en maskin....

Att vaxa innan du polerar är ingen ide, du polerar ju bort vaxet när du polerar den sen.
Att tvätta bilen efter en vaxning kan du göra efter 1 timma, borde "härdat" då.
Att det skulle vara dåligt att använda avfettning på röda lacker är bara strunt, har ägt 3 röda bilar, varav 3 st 740 som vittrat i lacken. Använt rikligt med kallavfettning på alla utan några som helst problem.

Åk till tvätthallen/macken och fråga varför det blir så, verka lite dum och hävda att dom får fixa det, antingen genom att testa att tvätta bilen i maskintvätten, eller genom att lämna den till en rekondfirma.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

509 Inlägg
3 augusti 2008
Vad står det i instruktionerna på flaskan? Typiskt handhavandefel tror jag ,tur att det inte va Biltema 
RomyMontana skrev:
Jag sköljde av bilen och sprutade på denna medel blandat med vatten på bilen och torkade av den och gjorde den ren och fin, spola med vatten sen+ att det regnade hela natten.

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
3 augusti 2008
Losgard skrev:
Man vaxar inte med en maskin....

Att det skulle vara dåligt att använda avfettning på röda lacker är bara strunt, har ägt 3 röda bilar, varav 3 st 740 som vittrat i lacken. Använt rikligt med kallavfettning på alla utan några som helst problem.

Klart man kan det. Bara man kör med låg hastighet så är det inga problem.

Hehe, bara strunt säger du. Du får självklart tro vad du vill vad du vill ang. kallavfettning, jag nämnde all avfettning. Även alkalisk och mikro.
Men att kalla expertråd för strunt är bara löjligt enligt min åsikt smile

Mvh Tobbe
Senast redigerat av Speedman (3 augusti 2008)

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

80 Inlägg
3 augusti 2008
Är bilen omlackad på ställena det har börjat "rinna" ?

Sök