4024
Sök

Högtalare till Mazda 323 -95

9 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Jag har skaffat en Mazda 323 Hatchback från 95 (se bild på liknande), men jag kan inte hitta någon stans på nätet vilken storlek på högtalare jag kan trycka in i fram och bakdörr? Jag skulle gärna slippa plocka bort dörrsidan för att enbart kontrollera detta så vet någon vad det är för storlek som är max både fram och bak är jag evigt taksam.

Jag undrar även vad fö högtalare som kan rekomenderas, jag har bra koll på stereoprylar och hifi men mindre koll på vad som finns för bil, verkar inte vara samma märken finns att tillgå. Vad har ni för tips på vad man ska ha om man bara vill ha lite bättre ljud i bilen men inget supermysigt hifi, det kan jag ha hemma.

Vi åker mest två så funderar på om man bara ska köpa 2 högtalare till framdörrarna och en liten subbas istället för både fram och bakdörr?

http://213.132.112.100/images/47/4737119087.jpg

RM-operatör
667 Inlägg
5 augusti 2008
Med bakdörr så menar du skuffluckan antar jag? För en 3-dörrars bil har sällan bakdörrar=)
Enligt BRL så behöver du följande;

MAZDA 323 3D 9/89-9/98 SP 4 tum 400SAK1905
MAZDA 323 5/3D 9/89-9/98 FD 5,25 tum 400SAK1903

De båda sakerna i slutet som börjar på 400SAK190 är adaptrar för att kunna fästa högtalare.
SP är Sidopaneler, oftast samma som hatthylla, eller sidorna om denna. FD är framdörrar.

Vill du ha bra budgetsaker, så föreslår jag GAS koaxialer, såväl fram som bak. Och om du vill så en GAS-tia i skuffen.
Bara koaxerna (900ALPHA425X, 900ALPHA525X) går på 846:- , och vill du ha med subben och steg (900ALPHA2100110) så blir det 2344:-

EDIT: Stavfel
Senast redigerat av ShyGuy (5 augusti 2008)

9 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Ok så om jag bara vill ha två högtalare till framdörrarna och inget i sidorna bakom stolarna så är det 5,25" som gäller alltså, + någon adapter för o fästa skiten i. Känner mig tveksam till GAS och vill nog ha något lite mer kvalitet men behöver inget monstersuper nice. En sub vore ju inte fel, men vill absolut inte ha någon stor som tar upp hela bagaget, bara något som kan ge lite botten till dom små elementen.

Först och främst högtalare fram.

RM-operatör
667 Inlägg
5 augusti 2008
Precis, det är 5,25 som gäller. Men du som är HiFi-fil kanske skulle uppskatta ett par Infinity REF5022i 998:- ? Infinity har fint ljud tycker iallafall jag.

Vill du få ner storleken på subben så kan ju en aktiv vara av intresse, betydligt mindre bas, men mindre i storlek med. Då kan du få en som 350x240x72mm liten låda=) Även det hos www.brl.se

EDIT:Stavning
Senast redigerat av ShyGuy (5 augusti 2008)

9 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Jo frågan är om inte Infinity blir lite för ljusa för min smak, har dock inte lyssnat på deras koaxer... Har nog hellre något passivt, men finns ju små sånna också, och går ju alltid att bygga själv.

RM-operatör
667 Inlägg
5 augusti 2008
Ja det är sant. Vet inte hur långt du har till typ BRL eller liknande firma, men har du möjlighet så åk dit och provlyssna. Dom brukar kunna provspela alla sina vanliga element. Dock inte alltid basar.
Och som de flesta andra påminner om, så får du ju annat ljud i bilen än på en vägg.

9 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Infinity Ref5022 verkar ju faktiskt som en schysst högtalare, men kännsi nte helt säkert att chansa på 5,25", räcker det med att köpa högtalarna eller måste man skaffa måset konstiga fästen o grejer för att få det att passa?

Tog bort högtalargallret på bilen igår och såg att man måste ta bort hela dörrsidan för att få ut högtalaren, lite segt att plocka bort det, sen sätta på det bara för o se vilken typ av högtalare som passar... hmm

12 Inlägg
24 augusti 2008
Hej! Har sj en 323 hatchback. bytte hötalarna vid köp. I framdörrarna sätter man som sagt 5,25" För att montera dem behöver man en addapter.  Och ja. Man måste plocka bort dörrsidorna för att byta högtalarna. Sitter med 3 skruv och tar ca 1/½ min att ta bort. Högtalargallret är inte löstagbart från början.  Om man tar loss det går det sönder i fästena.
Senast redigerat av koffski (24 augusti 2008)

Inga konstigheter.

Sök