Lite tips om du har en bra kamera för att få snygga bilder!

kickingshit Fotograf
7 augusti 2008 · 56 Inlägg

Hallå!

De man behöver för att göra bilder som dessa är:

-Systemkamera (jag kör med en canon eos 400d)
-Stativ
-Photomatrix (program)

Då kan man göra HDR bilder.
De går ut på att man tar tre bilder på samma gång med olika ljus (shutter) sen lägger man in de i photomatix... Finns vissa som tycker att de bir lika med en bild, men fusk HDR blir inte lika bra!

Exempel:
http://www.massacre.se/samling.jpg
Ljus, Normal, Mörk, Färdig bild

Fler bilder på denna bil finns http://www.garaget.org/?car=104056

Kanske någon får hjälp av detta tongue

Fotar gärna din bil... www.brobergfoto.se
Darkie dARKiE
7 augusti 2008 · 5 031 Inlägg

Hur ändrar man till olika ljus då?
precis köpt en canon 400d som och inte lärt mig riktigt allt än big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
kickingshit Fotograf
7 augusti 2008 · 56 Inlägg

Gå in på menu, välj röd nr2, där finns det nått som heter AEB, tyck OK där och gå till höger så de blir 3 prickar och de ska vara på -2, 0, +2
Sen tryck ok och gå ur menu,
När du tar bilderna så ta alla 3 på samma gång (släpp inte knappen)

Man kan göra de manuellet också, genom att ändra Shutter.. (tänk på att du måste ha kameran på manuellt M då)

Fotar gärna din bil... www.brobergfoto.se
kickingshit Fotograf
7 augusti 2008 · 56 Inlägg

Ett tips, lär dig kameran och han aldrig på Auto... Ändra ljus men iso och shutter istället!
Låg iso = mörkare
Låg shutter = ljus

Första bilden man tar i en serie då ska man ställa in kameran på "Normal" bild.

Senast redigerat av kickingshit (7 augusti 2008)

Fotar gärna din bil... www.brobergfoto.se
kickingshit Fotograf
7 augusti 2008 · 56 Inlägg

Ett tips till, köp ett fisheye objektiv... De är lite dyra men de blir snygga bilder (5500kr)
http://www.massacre.se/kapawo.jpg
Denna bild är tagen med fisheye och sen lite redigerad i photoshop

Senast redigerat av kickingshit (7 augusti 2008)

Fotar gärna din bil... www.brobergfoto.se
christofferedil Yellow bug!
7 augusti 2008 · 1 640 Inlägg

Du glömde det viktigaste i Photomatix, tone mapping.

Det är ju liksom där som det blir ett foto att tala om smile


Och det viktigaste tipset där är väl att inte dra alla reglage åt ett hål, utan jobba sig fram, experimentera och samtidigt se hur bilden blir.

Ser många här som bara drar alla reglage åt ett håll och gör hemska bilder hmm


Har ett exempel som jag är riktigt nöjd med:

https://www1.garaget.org/archive/35/34835/98682/98682-928445.jpg

3 exponeringar, Photomatix, lagom arbete med tone mapping, sen lite efterarbete i PS smile

Senast redigerat av Edil_ (7 augusti 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
kickingshit Fotograf
7 augusti 2008 · 56 Inlägg

Jo de har du rätt i... Men man märker nog snabbt om man inte klickar på tone mapping efter ha laddat in bilderna big_smile

Dynamic photo HDR är ett annat bra program också!

Fotar gärna din bil... www.brobergfoto.se
Urkas Kräsen grafiker
7 augusti 2008 · 1 775 Inlägg

Man behöver inte alls en systemkamera. Och låg shutter = ljus? Stämmer ju inte om det är slutartid du menar? Verkar som du menar det iom att det är det du pratar om när man inte ska använda AEB (som många kameror inte har). Eller är det bländare du menar? För du hade du fel om AEB-grejen istället. ;\

Och jag skulle ju kunna dra min HDR-rant igen, men jag tror jag skippar det för den här gången.

Whine whine!
Losgard
7 augusti 2008 · 1 688 Inlägg

kickingshit:
Tittar man på bilderna på din bil så är det väldigt väldigt mycket blåton i allihopa, tycker dom saknar djup och färgintensitet =/

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
7 augusti 2008 · 1 781 Inlägg

Urkas skrev:
Man behöver inte alls en systemkamera. Och låg shutter = ljus? Stämmer ju inte om det är slutartid du menar? Verkar som du menar det iom att det är det du pratar om när man inte ska använda AEB (som många kameror inte har). Eller är det bländare du menar? För du hade du fel om AEB-grejen istället. ;\

Och jag skulle ju kunna dra min HDR-rant igen, men jag tror jag skippar det för den här gången.

tror snubben menar bländaren... för på bländaren är det ju såtongue

Team Insane Racing
kickingshit Fotograf
8 augusti 2008 · 56 Inlägg

Ja de är klart att de ska kommer en mer skolad... här är man själv lärd!
Men jag kör med olika slutartid (shutter) och inte bländare (aperture)
De är bilden är 1/250, 1/1000, 1/4000

"tycker dom saknar djup och färgintensitet =/"
på A svarar jag Macro och på B svarar jag Vissa män gillar andra män, alla har olika smak!

Fotar gärna din bil... www.brobergfoto.se
sveddan
8 augusti 2008 · 1 453 Inlägg

Bra tråd! :-) Tack för initiativet kickingshit!

Losgard
8 augusti 2008 · 1 688 Inlägg

kickingshit skrev:
Ja de är klart att de ska kommer en mer skolad... här är man själv lärd!
Men jag kör med olika slutartid (shutter) och inte bländare (aperture)
De är bilden är 1/250, 1/1000, 1/4000

"tycker dom saknar djup och färgintensitet =/"
på A svarar jag Macro och på B svarar jag Vissa män gillar andra män, alla har olika smak!

Att alla bilderna har sjukt mycket blåton i sig vill du självklart inte kommentera. wink

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
kickingshit Fotograf
8 augusti 2008 · 56 Inlägg

Losgard skrev:

kickingshit skrev:
Ja de är klart att de ska kommer en mer skolad... här är man själv lärd!
Men jag kör med olika slutartid (shutter) och inte bländare (aperture)
De är bilden är 1/250, 1/1000, 1/4000

"tycker dom saknar djup och färgintensitet =/"
på A svarar jag Macro och på B svarar jag Vissa män gillar andra män, alla har olika smak!

Att alla bilderna har sjukt mycket blåton i sig vill du självklart inte kommentera. wink

Jo de gjorde jag...

"B svarar jag Vissa män gillar andra män, alla har olika smak!"
Med andra ord om de var för svårt att förstå... De du tycker är ful kanske andra tycker är snyggt!
Ok?
(-10 på temp)
Sen så skulle de se dumt ut om man gjorde en serie med bilder med olika färgtoning... roll

Senast redigerat av kickingshit (8 augusti 2008)

Fotar gärna din bil... www.brobergfoto.se
Urkas Kräsen grafiker
9 augusti 2008 · 1 775 Inlägg

Malm3n skrev:

Urkas skrev:
Man behöver inte alls en systemkamera. Och låg shutter = ljus? Stämmer ju inte om det är slutartid du menar? Verkar som du menar det iom att det är det du pratar om när man inte ska använda AEB (som många kameror inte har). Eller är det bländare du menar? För du hade du fel om AEB-grejen istället. ;\

Och jag skulle ju kunna dra min HDR-rant igen, men jag tror jag skippar det för den här gången.

tror snubben menar bländaren... för på bländaren är det ju såtongue

Bara det att han isf menar att man ska ändra bländaren för att få olika mycket ljus i bilderna när man ska ta tre bilder för en hdr-bild. Men man vill ju gärna ha samma skärpedjup på alla bilder man tar. Fast sen skrev han ju faktiskt att det är slutartid han menar. Så det där med att "Låg shutter = ljus" som han skriver stämmer ju inte istället. För låg slutartid = mörkare.

kickingshit: Ska du göra en guide, så gör det rätt. Missförstå mig bara inte, det är riktigt bra att du gör en guide för folk som inte kan, det är bara det att du måste förklara rätt från början, annars kommer det bara bli massa förvirringar.

Whine whine!
Goran_R
13 augusti 2008 · 169 Inlägg

För det vetgirige....
AEB = Auto Exposure Bracketing

Det betyder att Kameran tar två extra bilder om du håller ner avtryckaren om du har satt kameran på seriebildstagning.
En av dom extra bilderna kommer att vara mörkare än normalbilden och den andra ljusare.

Det är en gammal metod att öka möjligheten att man får en korrekt exponerad bild vid svåra ljusförhållanden. Det användes ofta på den analoga bilden när man inte kunde kolla histogram och resultat direkt efter att man tog bilden. Id ag är den bra för att skapa bra material för HDR bilder.

Värdet 1/2, 1, 2 etc är hur mycket alternativ exponeringarna ska avika från normal exponeringen. 1 till 2 borde vara lagom för en HDR bild.

Samma sak går givetvis att få genom att manuelt variera exponeringen med exponerings kompenserings functionen och det går även bra att köra helt manuelt och justera exponeringstiden till det dubbla respektive halva för +/- 1 stegs alternativa bilder.

MvH
Göran R

Andreas79
14 augusti 2008 · 3 968 Inlägg

Här är en guide jag hittade, program: Photomatrix Pro:
http://camjam.se/artiklar/efterbehandling/hdr.html

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
HemiCocker
14 augusti 2008 · 77 Inlägg

kickingshit skrev:
Ett tips till, köp ett fisheye objektiv... De är lite dyra men de blir snygga bilder (5500kr)
http://www.massacre.se/kapawo.jpg
Denna bild är tagen med fisheye och sen lite redigerad i photoshop

Nice:P har ngt liknande jag har tagit på en Firebird tongue

Volvo V70 T5 "Black Beast" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang