2445
Sök

är eco driving farligt

NeonX
10 augusti 2008
#21
jln_87 skrev:
NeonX skrev:
ärligt talat är de mycket tjöt om ecodrive hit å dit, låga varv och höga växlar.

Jag tar min bil som exempel,
I instruktionsboken står lägsta hastighet för varje växel,
kommer inte ihåg alla men vet att:
4an är min gränsen 50km/h
5an har 70km/h som min gräns

Om man nu tänker som jag då, att juh högre växel, destå mindre omgivningsförändringar behövs för att motorn skall bli duktigt belastad och pumpa in fullt me soppa för att försöka orka.
Jag kör således 4:an till 70 och 5 an runt 90... enligt mitt tankesätt slipper då min motor jobba så mycket, ( eftersom den är vek påverkas den juh i högsta grad av tex uppförsbackar o.s.v )
Jag har även en vakummätare, och går man efter den sprutar de in betydligt mindre bränsle om man kör på detta sättet än enligt grundprinsipen "så hög växel som möjligt"....extremt många jag åker med gör så mycket fel i sin planering att deras "hösta växel" taktik gör det hela ennu värre, de bränner hur mycket sopp som helst, trots att de kör " lungt " och tror att de snålkör....

Jag tycker inte riktigt att ditt resonemang håller, Du säger att du får gasa mer om du åker i en uppförsbacke på en hög växel jämnfört med om du hade en lägre och att det då spruter in mer soppa, vilket inte är fel. Men tänk då på att om du t.ex. åker på 1500 varv i en backa på 5an så sprutas det in en viss mängd soppa, men om du ligger på 3000 så sprutas det in mindre soppa varje gång MEN däremot dubbelt så ofta.

Säger inte att du har fel, de låter rätt logiskt och jag har inte tänkt på det. men även om varvtalet är högre behöver det inte innebära mer bränsleförbrukning, om bilen inte "jobbar" så sprutar den juh inte in speciellt mycket, vilket borde kompensera för det fler antal insprut per minut.... går väll säkert jämt ut mer eller mindre. ska ta å prova lite me morsans v70 idag som har "aktuell-bränsleinsprutning" på färddatorn...tror dock du har rätt...
Senast redigerat av NeonX (10 augusti 2008)

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
10 augusti 2008
#22
Aero T16 skrev:
Har tidigare kört med eco- driving som jag lärde mig på körskolan. Alltså höga växlar och låga varv osv. Slutade dock med detta efter ett växellåds ras och två stycken tjutande växellådor. Alla dessa fick problem på höga växlar.

Så ecodriving nöter mer på bilen enligt mig.

Det kan ju inte vara tänkbart att lådorna redan var på väg att ge upp innan du började eco-köra?

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

1 079 Inlägg
10 augusti 2008
#23
kim89 skrev:
är väl inget fel med ecodriving förutom att det skonar miljön och din ekonomi, men däremot så blir bakbromsarna oftast dåliga om man kör tokmycket ecodriving, då man inte får använda dom ordentligt..

Sant att bromsarna inte används. Men kör man som en biltjuv sparas ekonomin mest.

Så mkt eco driving blir det inte om man skulle köra "rätt" eftersom man måste köpa nya bromsar och dylikt varannan vecka.
Senast redigerat av Syst3m (10 augusti 2008)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
10 augusti 2008
#24
Eco-driving som ja fick lära mig i vintras va att när åker in på nån snabbare väg (70 eller högre) ska man gasa rejält och ta växel för växel. Varvade te 3000 då sa han att ja skulle dra mer ändå. 4500 belv bra tyckte han. I stan kunde man ju varva mer på ettan å sen köra på trean. De kallar inte ja ecodriving, men men så lär de ut nu.

Kör man lugnt å inte leker så kallar ja de eco-driving. Kommer dock aldrig under litern mä min 740gle. 142an körde ja på 0,74 långlörning och 0,9 blandad.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

362 Inlägg
10 augusti 2008
#25
Jag tycker att det verkar som att de flesta har missuppfattat det här med eco-driving, eller fokuserar på fel saker.
Eco-driving handlar om att planera sin körning. Så få stopp som möjligt för att slippa accelerera från stillastående, att använda rätt växel och slippa för kraftiga inbromsningar.
Att hoppa över växlar för hoppandets skull gör ingen skillnad. Att använda för hög växel är heller inte nyttigt.
Att växla från 2-4 är ingen lag, men vid det tillfället där du inte behöver använda 3an så är den ju i stort sätt onödig.

Så kort och gott:
Eco-driving handlar om planerad körning och att använda rätt växel i rätt läge. INTE att konstla till det för sakens skull.


1 079 Inlägg
10 augusti 2008
#26
kallabaz skrev:
Jag tycker att det verkar som att de flesta har missuppfattat det här med eco-driving, eller fokuserar på fel saker.
Eco-driving handlar om att planera sin körning. Så få stopp som möjligt för att slippa accelerera från stillastående, att använda rätt växel och slippa för kraftiga inbromsningar.
Att hoppa över växlar för hoppandets skull gör ingen skillnad. Att använda för hög växel är heller inte nyttigt.
Att växla från 2-4 är ingen lag, men vid det tillfället där du inte behöver använda 3an så är den ju i stort sätt onödig.

Så kort och gott:
Eco-driving handlar om planerad körning och att använda rätt växel i rätt läge. INTE att konstla till det för sakens skull.

Planerad körning = jävligt dyra reparationskostnader.

Labborant
307 Inlägg
10 augusti 2008
#27
Han är ute o cyklar!

Folk verkar inte riktigt fatta va eco-driving går ut på, man kan inte bara slänga i en hög växel och trampa full gas och tro att bilen ska dra mindre bensin, man ska inte accelarera med en hög växel i då sliter det på växellådan  som någon skrev här på tråden och det är väl inte så konstigt, att man kan köra slut på en låda så däremot är rätt duktigt att köra slut på 2 måste vara rekord! 

Så länge man inte ska accelarera kan man alltid glida på femman eller sexan om man har en så, kanske inte under 30 men det fattar ni!!!

Enda som jag anser kan skada motorn OM MAN GÖR RÄTT är väl att den sotar igen, så ibland får man allt "sota ur den" genom att gasa MYCKET cool

128 Inlägg
10 augusti 2008
#28
Ekonomisk körning
EcoDriving

Du kan spara 10-15% bränsle om du tillämpar en ekonomisk körstil.

- Kör endast kort sträcka på 1an, växla efter två till tre billängder

- Hoppa över växlar, ex 2-4, 3-5

- Öka farten bestämt, med halvt gaspådrag upp till max 3000 v/min

- Använd högsta möjliga växel så snart som möjligt, även i tätorter

- Motorbromsa, genom att släppa gasen i god tid före svängar

- Undvik att stanna i onödan

- Bedöm sikten i korsnigar tidigt, det är kanske onödigt att växla

- Tryck inte ner kopplingen i tid och otid

- Utnyttja medlut genom att lätta på eller eventuellt släppa gasen



Jaa. Detta känner alla ni igen som nyligen tagit körkort hehe. Jag vet inte om det stämmer men så står det iallafall.... EcoDrivning...

Mvh, Jens


1 327 Inlägg
10 augusti 2008
#29
jonesono skrev:
Aero T16 skrev:
Har tidigare kört med eco- driving som jag lärde mig på körskolan. Alltså höga växlar och låga varv osv. Slutade dock med detta efter ett växellåds ras och två stycken tjutande växellådor. Alla dessa fick problem på höga växlar.

Så ecodriving nöter mer på bilen enligt mig.

Det kan ju inte vara tänkbart att lådorna redan var på väg att ge upp innan du började eco-köra?

Visst kan det bara så men jag vill inte äventyra att köra sönder någon mer växellåda. Då är det bättre, billigare och mer miljövänligt att köra som "vanligt".


11 Inlägg
10 augusti 2008
#30
NeonX skrev:
jln_87 skrev:
NeonX skrev:
ärligt talat är de mycket tjöt om ecodrive hit å dit, låga varv och höga växlar.

Jag tar min bil som exempel,
I instruktionsboken står lägsta hastighet för varje växel,
kommer inte ihåg alla men vet att:
4an är min gränsen 50km/h
5an har 70km/h som min gräns

Om man nu tänker som jag då, att juh högre växel, destå mindre omgivningsförändringar behövs för att motorn skall bli duktigt belastad och pumpa in fullt me soppa för att försöka orka.
Jag kör således 4:an till 70 och 5 an runt 90... enligt mitt tankesätt slipper då min motor jobba så mycket, ( eftersom den är vek påverkas den juh i högsta grad av tex uppförsbackar o.s.v )
Jag har även en vakummätare, och går man efter den sprutar de in betydligt mindre bränsle om man kör på detta sättet än enligt grundprinsipen "så hög växel som möjligt"....extremt många jag åker med gör så mycket fel i sin planering att deras "hösta växel" taktik gör det hela ennu värre, de bränner hur mycket sopp som helst, trots att de kör " lungt " och tror att de snålkör....

Jag tycker inte riktigt att ditt resonemang håller, Du säger att du får gasa mer om du åker i en uppförsbacke på en hög växel jämnfört med om du hade en lägre och att det då spruter in mer soppa, vilket inte är fel. Men tänk då på att om du t.ex. åker på 1500 varv i en backa på 5an så sprutas det in en viss mängd soppa, men om du ligger på 3000 så sprutas det in mindre soppa varje gång MEN däremot dubbelt så ofta.

Säger inte att du har fel, de låter rätt logiskt och jag har inte tänkt på det. men även om varvtalet är högre behöver det inte innebära mer bränsleförbrukning, om bilen inte "jobbar" så sprutar den juh inte in speciellt mycket, vilket borde kompensera för det fler antal insprut per minut.... går väll säkert jämt ut mer eller mindre. ska ta å prova lite me morsans v70 idag som har "aktuell-bränsleinsprutning" på färddatorn...tror dock du har rätt...

Jag håler helt med dig det borde gå jämt ut oberoende vilket varv man håller. Men antagligen är det ett antal faktorer i en motor (friktion, förbränning mm) som fungerar mer effektivt på lägre varv, som bidrar till mindre förbrukning.


736 Inlägg
10 augusti 2008
#31
Man måste också tänka förbrukning kontra belastning, vad säger att bilen drar dubbelt så mycket bränsle vid dubbel belastning, kanske är 4 gånger? Segdra i 70 upp för backen med full gas eller halvgas på 4an till exempel...


110 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#32
så om man gör rätt ska eco driving inte vara farligt men om man tillexempel har för höga växlar vid låga hastigheter så anstränger sig växellåden för mycket, eller?

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
11 augusti 2008
#33
Knappast farligt annat än för en fartdåres abstinens och dennes cool-faktor hos sina lika troende.
Eco-Driving är nämligen inget små barn i sandlådan just kommit på... wink

Kört sk Eco-Driving och kommit ner på redigt låga förbrukningssiffor med flera bilar.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

143 Inlägg
11 augusti 2008
#34
Va fan ecodrivning:O Har jag 5 växlar då ska jag fan använda alla 5 också!cool

Rebel State - Outlaw County
http://www.rebel-state.com


Sök