3905
Sök

Volvo VS BMW

Krom-fascisten
439 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#1
Just nu åker jag omkring i en röd volvo 745, fin som attan, för att vara en 740. Men så kommer jag med stor sannolikhet snart tröttna på att sköta efter lacken, röd sägs vara jobbig att ta hand om.

Surfade omkring på blocket, och upptäckte att de finns rätt många snygga BMW från sent 80-tal å 90-talet, priset ligger tydligen ungefär likvärdigt med volvo 850.

Så vad tycker ni här på forumet, BMW eller Volvo, med en budget runt 20lax.

Vad för modell isåfall. Och varför skulle en Volvo vara bättre än en BMW, eller sämre?

Saker jag tänkte på som jag väger upp är ju såklart stil, ekonomiskt.
Har hört att BMW är så förbannat dyra när det händer nåt med dem, hur lättmeckade är dom, jämnfört med Volvo 850? Som pris på reservdelar.

BMW är så snygga, och kul med bakhjulsdrivet, men hur står sig de mot rost, försäkringspremie, och meck när nåt händer med dessa? roll

Har tidigare varit insnöad i endast volvo.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 augusti 2008
#2
Det här kommer ta hus i helvete, kolla alla andra Bmw vs volvo trådar. Delade åsikter i frågan alltså.

Men måste först skriva: NEJ Bmw har inte dyra delar, och JA dom är hur lättmekade som helst. Bara smarta lösningar överallt och kvalitet en känsla av genomtänk som får en att trivas när man bökar under huven. Ett exempel är luftfiltret i E36, en insats som man snäpper loss och drar ut, byter filter och skjuter in igen, underbart! Sen körglädje ska vi inte gå in på, det är traktor vs Bil det är frågan om wink

Sen håller Bmw bra också, pappa körde sin 525 E34 30k mil och sin 325 E46 40k mil (på 5 år!) utan problem. Bara byta slitdelar och vanlig service. Och nope, han kör definitivt inte som en gubbe.

Dock, som ung är försäkringen hög. Men rost är inte värre än andra bilar.

Vilken modell då? Tycker själv att du skall ha åtminstone en sexa iaf. Inom den prisramen blir det:
-Bmw 320 eller 325 E30.
-Bmw 320 eller 325 E36, för 20k får man nog inte en 328 annars är den trevlig också.
-Bmw 520, 528 eller 535 E28
-Bmw 520, 525 eller 535 E34 med 6a, eller 530 (från 93) och 540 med V8
-Bmw 7-serie med ovanstående motoralternativ. kallas då E32.

Ett tips är autopower.se, en väldigt seriös Bmw sida. Undrar du något om bmws modeller så titta i modellguiden.

Lycka till med (bmw?) köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
12 augusti 2008
#3
+ Volvo (typ 850)
Volvo (850) är en säkrare bil vid olyckor (enligt Folksam som tycker E34 skall undvikas)

+ BMW (typ E34 osv)
Bränsleförbrukning kontra prestanda.
Prestanda kontra angiven motoreffekt/tjänstevikt (525 E34 vs 850 GLT)

Hos Bilprovningen har Volvo 850 problem med spindelleder (över medel)
medan BMW har över medel problem med strålkastare & positionslyktor.

Rostskyddet borde väl vara snarlikt, Volvo antagligen lite vassare. ( he he )

Test från 1998, BMW 518 E34 och 850 GL.. lite reservdelspriser osv.
http://www.automotorsport.se/biltester/ … 1010a.html
Senast redigerat av steifan (12 augusti 2008)


982 Inlägg
12 augusti 2008
#4
haft 20 volvo och 2 bmw..o ja tkr helt klart bmw är mkt roligare bilar..fast de bästa är ju rwd

huh?
10 427 Inlägg
12 augusti 2008
#5
From 1991 så har väl dom flesta BMW sexorna kamkedja också.
Slipper eventuella kostsamma kamremsbyten som det kan bli med Volvo 850.
Kanske är roligare att köpa nya fälgar för än att få kamremmen bytt. wink


133 Inlägg
12 augusti 2008
#6
Haha, vad kul det var att komma in på denna tråden, har nämligen också en röd 745, men jag har också tröttnat på att hålla ordning på lacken.. så nu står jag och väljer mellan 850 eller e36, hehe

Vad ska man säga, jag tycker volvo är lättmekade, bmw är fruktansvärt roliga bilar...
ska man köpa volvo ska man ha turbo och det finns inte så många 850 turbos för 20 papp (om man inte vill ha kombi) men bmw 320 är ganska billiga i inköp men har ganska hög försäkring eftersom det klassas som ungdomsbil.. där emot är 5 serien inte lika dyra..
Kör på en bmw e34 525 eller 535, hade nog jag gjort om jag var du.. tyvärr finns det klassiska rostproblemet hos bmw...

If you don't live for something, you'll die for nothing

Mekaniker
472 Inlägg
12 augusti 2008
#7
Köp en E34 med nya motorn 91 och framåt. Dom är underbara att både åka och köra. Rekomenderar en 525 då den sexan låter underbart och flyttar på sig hyffsat utan att vara svindyr.

BMW-tok

BMW fantast
1 172 Inlägg
12 augusti 2008
#8
hade ju lätt valt bmw jäfört med volvo... 3 serien kaross e30 elr 5 serien kaross e34 är underbart läckra... kanske även kan få en e36a för 20, men e30 är nog coolare...tongue

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

4 586 Inlägg
12 augusti 2008
#9
e34 känns mer bil för pengarna än e36 som säkert lätt att hitta en finare e34 än e36 för samma pengar


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 augusti 2008
#10
Beeeny skrev:
haft 20 volvo och 2 bmw..o ja tkr helt klart bmw är mkt roligare bilar..fast de bästa är ju rwd
Missförstår kanske, men Bmw är bakhjulsdrivna bara så att du vet wink

Hoegwall:
Vilka klassiska rostproblem? Har växt upp med dessa modellerna utan att upptäcka dem iaf. Min nuvarande är inte så rostig heller, två små bubblor på bakluckan. Naturligtvis finns det rostiga Bmws men det gäller alla andra märken också.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 570 Inlägg
12 augusti 2008
#11
Jag valde min 850 framför några E36or jag tittade på och provkörde. Jag tyckte BMWna visserligen var snygga men de var trånga, hade ingen speciell kvalitetskänsla som imponerade, rostbenägna och inte så mycket roligare än Volvon att köra heller (318,320). Så har jag 1km till Volvo, ca 1dags leverans av reservdelar, volvokort så man köra repkostnader på räntefri avbetalning osv. Så är 850n en bra vinterbil också.

E39 tycker jag är intressantast men en sån får man ju inte för 20k. smile

Troligen galen...
567 Inlägg
12 augusti 2008
#12
Marqus skrev:
HAHA... då har du inte kollat på någon fin e36 isf, det som brukar hända på en e36a är att dörrsidorna brukar ge upp, men de är ju inget jämfört med volvos plastiga kvalitet lol Eller så är du en riktig bonde som gillar kantiga former och *host*host*dålig*host*kvalitet*host*. Trånga kan jag hålla med om men e36an är ingen vidare familjebil.
Och ganska precis där spårade tråden ur... roll
Märkligt att det alltid blir såna här låga och tråkiga kommentarer (från båda sidor) när volvo och BMW diskuteras ...

166 Inlägg
12 augusti 2008
#13
mebben skrev:
Marqus skrev:
HAHA... då har du inte kollat på någon fin e36 isf, det som brukar hända på en e36a är att dörrsidorna brukar ge upp, men de är ju inget jämfört med volvos plastiga kvalitet lol Eller så är du en riktig bonde som gillar kantiga former och *host*host*dålig*host*kvalitet*host*. Trånga kan jag hålla med om men e36an är ingen vidare familjebil.
Och ganska precis där spårade tråden ur... roll
Märkligt att det alltid blir såna här låga och tråkiga kommentarer (från båda sidor) när volvo och BMW diskuteras ...



Försök att hitta några som är mer märkeskära än bmw och volvo ägare roll
Sådanna kvastskaft om man nu får uttrycka sig så, som "Marqus" bidrar ju inte direkt att sånna här trådar förblir seriösa i mer än 1 sida.


MVH


Master of the obvious
636 Inlägg
12 augusti 2008
#14
ja förlåt om det blev lite oseiöst tongue
kan ta bort det innan alla ser det sad (blev lite förbannad)

edit: borta, vill inte ha stämpeln att jag förstör trådar så förlåt mig om ja balla ur neutral
Senast redigerat av Marqus (12 augusti 2008)

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

982 Inlägg
12 augusti 2008
#15
Rquired skrev:
Beeeny skrev:
haft 20 volvo och 2 bmw..o ja tkr helt klart bmw är mkt roligare bilar..fast de bästa är ju rwd
Missförstår kanske, men Bmw är bakhjulsdrivna bara så att du vet wink

Hoegwall:
Vilka klassiska rostproblem? Har växt upp med dessa modellerna utan att upptäcka dem iaf. Min nuvarande är inte så rostig heller, två små bubblor på bakluckan. Naturligtvis finns det rostiga Bmws men det gäller alla andra märken också.
ja de bästa med bmw var ju rwd..

5 Inlägg
12 augusti 2008
#16
Både 850 och e36 har ju problem me framvagn
Är det vanligt med vev/ram lager ras på 850 motorn?
Har värt med om 3 motor där lagrerna va tvärslut och nån stake var blå å veven med

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 augusti 2008
#17
Vevstakarna har en tendens till att vilja vika sig om man laddar för mycket med originalgrejer på 850n. smile Tänker på turbomodellen då förstås.

Annars ska dom vara ganska driftsäkra, bara man sköter olje och filterbyte.

Jämfört med 740/940 är ju 850n en väldigt trevlig bil, och T5an är extra rolig, visserligen törstig, men man har väldigt roligt medans det varar. smile

Och 5ans motorljud är känt, bara att kolla runt på lite videor på Garaget.

BMW har jag ingen erfarenhet av, så det får någon annan ta.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

oo=00=oo
374 Inlägg
12 augusti 2008
#18
Du kan få köpa min smile  Den är till salu. 
Och jag kan direkt säga dig att den är rackarns så mycke roligare att köra än en 850.
Betydligt bättre väghållning än 850.

Freude am fahren!

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 augusti 2008
#19
En 850 T5 har 45 hästar mer än din 525i, och med chip har den över 100 hästar mer. smile

Det som roar vissa är just BMWs bakhjulsdrift, beror på vad du gillar, om du vill snurra runt och sånt, eller turbomatad power på vägen är ju Volvos styrka. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Gödseldräng
4 529 Inlägg
12 augusti 2008
#20
kör på en BMW 535 E34 big_smile
211hk och 305nm drar iväg skapligt iallafall smile
och drar inte mycket soppa för att ha en motor på 3.5L och väga 1710kg
ligger runt 0.8 om jag kör lagliga 90 som aldrig händer då man går in i trans när man hr en BMW sexa på högvarv cool



Sök