3682
Sök

Volvo VS BMW

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 augusti 2008
#41
mebben skrev:
TurbOla skrev:
Det känns som om alla i tråden skriver att trådskaparen ska köpa BMW, men ändå finns det bara knappt 5000 BMW på Garaget. smile
Och nästan 12000 Volvo i jämförelse.
Bara en liten tankeställare. wink
En till tankeställare: wink
Hur kommer det sig att fler rekommenderar BMW när det enligt statistiken finns fler volvoägare här på garaget?
Med statistikresonemanget borde väl rimligtvis 5000 gorg´are förespråka BMW medans 12´000 gorg´are borde förespråka volvo... roll
Eller är 5000BMW-ägare extremt högljudda jämfört med 12000 Volvo ägare som inte behöver hävda sig. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

huh?
10 427 Inlägg
13 augusti 2008
#42
mebben skrev:
TurbOla skrev:
Det känns som om alla i tråden skriver att trådskaparen ska köpa BMW, men ändå finns det bara knappt 5000 BMW på Garaget. smile
Och nästan 12000 Volvo i jämförelse.
Bara en liten tankeställare. wink
En till tankeställare: wink
Hur kommer det sig att fler rekommenderar BMW när det enligt statistiken finns fler volvoägare här på garaget?
Med statistikresonemanget borde väl rimligtvis 5000 gorg´are förespråka BMW medans 12´000 gorg´are borde förespråka volvo... roll
Kan ju bero på att BMW-ägare är i större grad mera '1337 H4XX0RZ'än Volvo-ägare.
Mera aktiva på forumet osv osv. Sen så leder BMW stort prestigemässigt över alla andra
bilmärken så inte så konstigt ändå. Volvo, mest utskällda bilmärket på forumet osv osv. cool


Master of the obvious
636 Inlägg
13 augusti 2008
#43
steifan skrev:
mebben skrev:
TurbOla skrev:
Det känns som om alla i tråden skriver att trådskaparen ska köpa BMW, men ändå finns det bara knappt 5000 BMW på Garaget. smile
Och nästan 12000 Volvo i jämförelse.
Bara en liten tankeställare. wink
En till tankeställare: wink
Hur kommer det sig att fler rekommenderar BMW när det enligt statistiken finns fler volvoägare här på garaget?
Med statistikresonemanget borde väl rimligtvis 5000 gorg´are förespråka BMW medans 12´000 gorg´are borde förespråka volvo... roll
Kan ju bero på att BMW-ägare är i större grad mera '1337 H4XX0RZ'än Volvo-ägare.
Mera aktiva på forumet osv osv. Sen så leder BMW stort prestigemässigt över alla andra
bilmärken så inte så konstigt ändå. Volvo, mest utskällda bilmärket på forumet osv osv. cool
där har du ganska rätt neutral

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 augusti 2008
#44
Märkligt då att BMW inte har tagit över hela bilmarknaden då, eftersom de framställs som den ultimata bilen här. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

oo=00=oo
374 Inlägg
13 augusti 2008
#45
TurbOla skrev:
Märkligt då att BMW inte har tagit över hela bilmarknaden då, eftersom de framställs som den ultimata bilen här. wink
Kan ju bero på att det kan vara svårt att få de som aldrig har kört en BMW att verkligen uppskatta en BMW smile

Och så länge det finns inbitna märkesfantaster som vägrar att sätta sig i en BMW, så finns det ju vissa svårigheter att övertyga dom.
Senast redigerat av msjuan (13 augusti 2008)

Freude am fahren!

FreddeK
13 augusti 2008
#46
fan grabben du ser ljuset i tunneln!

1 079 Inlägg
13 augusti 2008
#47
BMW är en bra bil, men en jävligt dyr sådan. Därför väljer man Volvo som är nästan lika bra för ett mycket mindre pris tongue!

735 Inlägg
13 augusti 2008
#48
Om vi nu ska jämföra hållbarheten så verkar det i alla fall bli ganska dött lopp när det gäller en 525 E34(Som jag tycker är bäst bil för 20k) VS 850 GLT. Andelen underkända bilar på bilprovningen för 2 -94or: 57% för båda! BMW har problem med lamdha, Positionslykta och huvudstrålkastare. Volvon vill ha ny styrled och spindelled!

Ronden för reservdelspriser vinner BMW, lite slitdelar från mekonomen:
525E34
Bromsskiva: 628
bromsbelägg: 488
kopplingssats: 1809
hjullagersats: 1433
styrled: 278
länkarm: 1205
sum:5841:-

850GLT
bromsbelägg: 425
bromsskiva: 696
kopplingssats: 2200
hjullagersats: 1602
styrled: 287
länkarm: 1284
sum:6494:-

BMW är garanterat dyrare att försäkra

Volvo har lite högre andrahandsvärde

DVS, BMW är billigare i inköp

BMW drar mindre bränsle(-93 och framåt)

BMW är piggare och har bättre väghållning

Båda är sköna att åka långt i

Jag väljer: En gubbkörd BMW 525 årsm -93 och framåt med vanos och få ägare! Jag letar vidare om säljaren inte kan garantera att bilen alltid fått ny RÄTT motorolja med jämna mellanrum. BMW motorer är slitstarka men slits ner om oljeservice missköts
Senast redigerat av tobee (13 augusti 2008)

Troligen galen...
567 Inlägg
13 augusti 2008
#49
tobee skrev:
BMW drar mindre bränsle(-91 och framåt)
Kul att se en objektiv sammanställning  och jämförelse mellan de olika bilarna.
En sak som jag vill ha svar på är kopplat till det du skrev ovan. Menar Du att BMW drar mindre bränsle än volvon eller menar du att BMW drar mindre soppa efter -91 jämfört med tidigare?
Hur mycket drar en BMW med 6an (-91 och framåt) och hur mycket drar en 850 GLT?
Senast redigerat av mebben (13 augusti 2008)

735 Inlägg
13 augusti 2008
#50
mebben skrev:
tobee skrev:
BMW drar mindre bränsle(-91 och framåt)
Kul att se en objektiv sammanställning  och jämförelse mellan de olika bilarna.
En sak som jag vill ha svar på är kopplat till det du skrev ovan. Menar Du att BMW drar mindre bränsle än volvon eller menar du att BMW drar mindre soppa efter -91 jämfört med tidigare?
Hur mycket drar en BMW med 6an (-91 och framåt) och hur mycket drar en 850 GLT?
Det var en felskrivning. Skrev att BMW 525 -91 och framåt drar mindre än volvo 850 glt men menade egentligen -93 och framåt dvs en 525 med vanos, en sån drar 0.8 blandad. En 525 utan vanos drar 0.9 vilket en 850 också snittar!!
1dl per mil ger 2000 spänn på ett år 1500 mil med dagens bensinpris! Där har vi kompensation för BMWs dyare försäkring=) Det är bara dumt att köpa en 525 utan vanos!!

En annan anledning att välja 525an är att bmw har kamkedja. Där försvann ett stort orosmoln och ev kostnad
Senast redigerat av tobee (13 augusti 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 augusti 2008
#51
msjuan skrev:
TurbOla skrev:
Märkligt då att BMW inte har tagit över hela bilmarknaden då, eftersom de framställs som den ultimata bilen här. wink
Kan ju bero på att det kan vara svårt att få de som aldrig har kört en BMW att verkligen uppskatta en BMW smile

Och så länge det finns inbitna märkesfantaster som vägrar att sätta sig i en BMW, så finns det ju vissa svårigheter att övertyga dom.
Jag vägrar inte sätta mig i en BMW, men man måste ta ner dom jäklarna på jorden ibland. smile

Bara kom hit med bilen, så ska jag nog provköra, jag är inte sån. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 augusti 2008
#52
Viktore skrev:
såpass! tala gärna om för mig varför vad som är så speciellt med en 325/328 i motorväg(eftersom du enbart jämför med t5)?

Betydligt stabilare till att börja med...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

338 Inlägg
13 augusti 2008
#53
Rquired skrev:
Viktore skrev:
såpass! tala gärna om för mig varför vad som är så speciellt med en 325/328 i motorväg(eftersom du enbart jämför med t5)?

Betydligt stabilare till att börja med...
850 T5 225hk 1994
0 - 80 km/h     5,4 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,9 s
0 - 140 km/h     12,9 s
0 - 160 km/h     17,6 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     31-32 s
max     240 km/h

BMW328 193hk 1999
0 - 80 km/h     5,7 s
0 - 100 km/h     7,9 s
0 - 120 km/h     11,1 s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     19,5 s
0 - 180 km/h     26,2 s
0 - 200 km/h     36,6 s

max     242 km/h

850 T5 272hk chipad? 1996

0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,0 s
0 - 120 km/h     9,3 s
0 - 140 km/h     11,8 s
0 - 160 km/h     15,6 s
0 - 180 km/h     19,8 s
0 - 200 km/h     26,3 s

max     262 km/h

T5an kör ifrån 325/328 redan orginal, och mot en chipad t5 har dom inte ens en chans smile
En 850 GLT får det dock väldigt svårt mot 325/328.


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
13 augusti 2008
#54
Mange_GVe skrev:
Rquired skrev:
Viktore skrev:
såpass! tala gärna om för mig varför vad som är så speciellt med en 325/328 i motorväg(eftersom du enbart jämför med t5)?

Betydligt stabilare till att börja med...
850 T5 225hk 1994
0 - 80 km/h     5,4 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,9 s
0 - 140 km/h     12,9 s
0 - 160 km/h     17,6 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     31-32 s
max     240 km/h

BMW328 193hk 1999
0 - 80 km/h     5,7 s
0 - 100 km/h     7,9 s    7,0 s
0 - 120 km/h     11,1 s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     19,5 s
0 - 180 km/h     26,2 s
0 - 200 km/h     36,6 s

max     242 km/h

850 T5 272hk chipad? 1996

0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,0 s
0 - 120 km/h     9,3 s
0 - 140 km/h     11,8 s
0 - 160 km/h     15,6 s
0 - 180 km/h     19,8 s
0 - 200 km/h     26,3 s

max     262 km/h

T5an kör ifrån 325/328 redan orginal, och mot en chipad t5 har dom inte ens en chans smile
En 850 GLT får det dock väldigt svårt mot 325/328.
Ange gärna källa till dina uppgifter, för de stämmer inte med BMWs(eller tja, autopower.se som tar sina siffror från BMW).

Master of the obvious
636 Inlägg
13 augusti 2008
#55
Mange_GVe skrev:
Rquired skrev:
Viktore skrev:
såpass! tala gärna om för mig varför vad som är så speciellt med en 325/328 i motorväg(eftersom du enbart jämför med t5)?

Betydligt stabilare till att börja med...
850 T5 225hk 1994
0 - 80 km/h     5,4 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,9 s
0 - 140 km/h     12,9 s
0 - 160 km/h     17,6 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     31-32 s
max     240 km/h

BMW328 193hk 1999
0 - 80 km/h     5,7 s
0 - 100 km/h     7,9 s
0 - 120 km/h     11,1 s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     19,5 s
0 - 180 km/h     26,2 s
0 - 200 km/h     36,6 s

max     242 km/h

850 T5 272hk chipad? 1996

0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,0 s
0 - 120 km/h     9,3 s
0 - 140 km/h     11,8 s
0 - 160 km/h     15,6 s
0 - 180 km/h     19,8 s
0 - 200 km/h     26,3 s

max     262 km/h

T5an kör ifrån 325/328 redan orginal, och mot en chipad t5 har dom inte ens en chans smile
En 850 GLT får det dock väldigt svårt mot 325/328.
Och en BMW kör skiten ur dom eftersom sveriges vägar inte är raka över allt.

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

plattsättare!
804 Inlägg
13 augusti 2008
#56
Marqus skrev:
Mange_GVe skrev:
Rquired skrev:
Viktore skrev:
såpass! tala gärna om för mig varför vad som är så speciellt med en 325/328 i motorväg(eftersom du enbart jämför med t5)?

Betydligt stabilare till att börja med...
850 T5 225hk 1994
0 - 80 km/h     5,4 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,9 s
0 - 140 km/h     12,9 s
0 - 160 km/h     17,6 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     31-32 s
max     240 km/h

BMW328 193hk 1999
0 - 80 km/h     5,7 s
0 - 100 km/h     7,9 s
0 - 120 km/h     11,1 s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     19,5 s
0 - 180 km/h     26,2 s
0 - 200 km/h     36,6 s

max     242 km/h

850 T5 272hk chipad? 1996

0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,0 s
0 - 120 km/h     9,3 s
0 - 140 km/h     11,8 s
0 - 160 km/h     15,6 s
0 - 180 km/h     19,8 s
0 - 200 km/h     26,3 s

max     262 km/h

T5an kör ifrån 325/328 redan orginal, och mot en chipad t5 har dom inte ens en chans smile
En 850 GLT får det dock väldigt svårt mot 325/328.
Och en BMW kör skiten ur dom eftersom sveriges vägar inte är raka över allt.
och där kommer på hoppen igen varför inte provköra bägge och känna och klämma och bestämma efter det?

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

Master of the obvious
636 Inlägg
13 augusti 2008
#57
är det ett påhopp att jag säger att sveriges vägar ite är raka (kanske mot Vägverket tongue)

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC

338 Inlägg
13 augusti 2008
#58
Marqus skrev:
är det ett påhopp att jag säger att sveriges vägar ite är raka (kanske mot Vägverket tongue)
Pratar du om bankörning elr?  motorvägsrace så blir 325/328 ifrånkörda av 850 T5? och en volvo går inte bara rakt fram går även att ta rejäla kurvor fort med en 850 smile


249 Inlägg
13 augusti 2008
#59
kul att läsa när alla tjafsar:D håller på volvo för jag har aldrig kört en bmw:P fast bmw känns ändå lite lyxigare än volvo tycker jag

// genetorp

huh?
10 427 Inlägg
13 augusti 2008
#60
OT

Får lätta upp stämningen lite i tråden med ett gammalt fint klipp från 1985 smile



"Ingenting är omöjligt"
Senast redigerat av steifan (13 augusti 2008)



Sök