Givetvis är det beroende på i vilken bransch du jobbar men Fackförbunden brukar ha listor med rekomendadtioner beroende på arbetsuppgifter, ålder, erfarenhet med mera.
Kolla lite på webbsidorna för dom Fackföreningar som är verksamma i din bransch.
Jag jobbar som svetsare är utbildad men dock så är ej företaget jag jobbar för fackligt anslutna och är näst intill hatiska mot facket tar man upp facket så blir man hemskickad... Dagens saning. Dock så byter jag jobb till ett nytt med seriösare folk osv osv. Nu ligger jag på 115:-/tim. Vet bara att det är underbetalt som fasen. Skulle vilja forska lite i detta och några arbetslamrater därav min fråga.
Du kan ändå ringa facket och höra vad lönen ska ligga på, vem mer vet det än du ?
Precis. Gör en Internetsökning och kolla vilket/vilka fack som passar din bransch och hör med dom. Det brukar även gå att maila frågor, facken skriker efter medlemmar nu när fler och fler går ur.
Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Det du beskriver borde täckas av kollektivavtalet ganska bra. På Metalls sida finns det lite mera info. Har du specifika frågor så prova att kontakta Veli-Pekka Säikkälä (veli-pekka.saikkala@ifmetall.se ) Han är Metalls kontakt när det gäller Kollektivavtals frågor enligt deras hemsida.
Även om inte din arbetsgivare har Kollektivavtal så är det en bra norm. Det är vad du skulle tjäna om du jobbar för ett liknade företag som har avtalet.
Om du har runt 115:- i timmen så ligger du ju på strax över 18000 i grundlön. Är väl en rätt okej ingångslön, men borde ju finnas utrymme att glida uppåt efter ett tag.
Om du har runt 115:- i timmen så ligger du ju på strax över 18000 i grundlön. Är väl en rätt okej ingångslön, men borde ju finnas utrymme att glida uppåt efter ett tag.
115:-/tim är väll okej om man står i en korlåda eller liknande=) men men får se hur det utvecklar sig.. mIn framtid är redan planerad dock ej med 115:- tim iaf=)
115:-/tim är väll okej om man står i en korlåda eller liknande=) men men får se hur det utvecklar sig.. mIn framtid är redan planerad dock ej med 115:- tim iaf=)
När jag började min nuvarande anställning hade jag 107kr/timmen +ob
Nu efter två har jag jag 143kr/timmen, lär ju börja nånstans
hur länge har du jobbat som de? lärling eller ej? lite sånna saker har juh med de å göra med!
NiclasT skrev:
steifan skrev:
_S40_ skrev:
"Steifan" När jag började min nuvarande anställning hade jag 107kr/timmen +ob Nu efter två har jag jag 143kr/timmen, lär ju börja nånstans
Detta låter ju helt okej. Det är u inte mer än rätt o få löneökning. Men tjena mittbena vilken löneökning du fått då Ne men nu ligger det till som så att jag har varit i kontakt med ett annat företag där dem pysslar med både cnc, Bockning, Plåtberabetning, Pulverlackering, Robotsvetsning, Manuell svetsning. U name it allt näst intill. Där frågade Vd:n mig hur mycket jag hade nu och då sa jag 115:- Inga tillägg eller liknande. Han skrattade och sa att hoss dem så skulle jag tjäna bra mkt mer än 115:- tim + skifttillägg osv osv. Så nu sitter jag och inväntar den nya veckan och hoppas på att jag ska få jobbet.
Får se vad som händer ni kan ju hålla tummarna för att jag får det nya ist där dem även går efter kollektivavtal..
Men jag är ju inte svetsare heller, har ingen speciell praktisk utbildning Montör med lite tur bara.
Det jag menade var väl bara att dom flesta företagen sätter låg ingångslön. Sen stiger man en del om man gör bra ifrån sig Ett par månader med lite lägre lön borde man väl klara om företaget är vettigt i övrigt.