Surfade runt litegrann på blocket och när jag började kolla på Pickisar så såg jag att många skriver momstillkommer lr inkl. moms? varför just på pickisar? är det något jag missat?:S Jag kollade mest på Cheva S10 men kan tänka mig att det gäller fler stora bilar?
När man säljer företag emellan så skriver man moms tillkommer eftersom man betalar momsen när man köper bilen men får tillbax den när man deklarerar, så man betalar egentligen inte moms i slutändan.
En sak att tilläga är att när en privatperson har ägt bilen så får inte firmorna dra av momsen längre så då blir privatägda bilar ganska ointressanta för firmor om dom inte är 20% billigare.
En sak att tilläga är att när en privatperson har ägt bilen så får inte firmorna dra av momsen längre så då blir privatägda bilar ganska ointressanta för firmor om dom inte är 20% billigare.
En momssmittad bil är ointresant för företag även med 20% avdrag på priset... btw så är det 25% även på bilar
Om man ska drar bort moms från priset så är det 20% man ska dra bort för att det ska bli rätt och lägger man till moms så är det 25% Därför skrev han 20% lägre pris . 100x1,25=125 med moms 125x0,8=100 Hänger ni med
det är inte bara firmor som kan lyfta momsen, även tex skogsägare, jordbrukare kan köpa ett fordon till verksamheten och få tillbaka momsen vid deklationen.
det är inte bara firmor som kan lyfta momsen, även tex skogsägare, jordbrukare kan köpa ett fordon till verksamheten och få tillbaka momsen vid deklationen.
Som också har egna företag iofs "Enskild firma" heter det då.