Det står på BRL:s hemsida att den lådan är på 19 liter, då borde den fungera även till RF basen. I så fall kan du testa att sätta mycket dämpull först och lyssna hur det låter, sedan eventuellt finlira med dämpullen.
Har precis beställt 2stycken Punch 2 basar då det är det bästa man kan ha i den prisklassen, helt otroligt ljud enligt mig, dock är kanske 200rms steg lite lite, men det går helt klart!
Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.
Hittade alla parametrarna till din bas på rockfords websida. Där föreslår de även en portad låda.
39,6Liter 4" port Längd 35,5cm
Då ska du se på fan. Ljudtryck mellan 40-50hz är ca 10db högre vilket motsvara minst 4ggr effekten. Det betyder att för att spela samma ljudtryck med den slutna lådan som med portad o 200w så behöver du 800w till den slutna. Sätt igång o bygg!!!
GAS basen har för högt Q värde för att trivas i basreflex, den högtalaren är gjort för att spela i sluten låda. Med tanke på hur högt värden är så tvivlar jag på att lådan du har är lagom stor, troligen för liten, eftersom alla vill ha små lådor så då bycker brl smålådor oavsett om det är rätt eller inte.
Köp du rockford basen o bygge basreflex lådan, då blir det ett stort lyft tror jag!
Jaha, och vad Q värde är tänker jag inte ens försöka förstå..
Får väl se om det blir en sån bas då och en ny låda, fast det hade ju varit smidigt om det bara var att byta element och på så vis få ett lyft ljudmässigt men så enkelt kanske det inte alltid är
Jo du får nog ett lyft av att bara byta bas eftersom du byter upp dig i kvalitet. Så köp den o stoppa in i slutna låda o testa. Låter troligen klart bättre än gas basen. Vill du sedan ha mera ljudtryck så bygger du en portad låda.