TeamWork skrev:
Hejsan.
Behöver hjälp med att få reda på vad som skiljer Mitsubishi Eclipse 92-94 bilarna åt.
En modell har flip lysen och den andra inte.
Trodde först det hade med årsmodell att göra men verkar som det inte stämmer heller.
USA och Europa modell kanske?
Endast fronten som är olika eller andra delar också. I såfall vad ?
Finns det fördelar och nackdelar att köpa någon av modellerna när det kommer till
reservdelar och kjolpaket osv ?
Mycke tacksam för hjälp
Mvh : TeamWork
Jag ska se om jag kan reda ut begreppen för dig...
För det första finns det två olika ursprung av eclipser:
USA och Europa
Modeller:
I USA heter de oftast Eagle Talon eller Plymouth Laser och vissa har en Chryslermotor (SOCH?) om jag inte minns fel, den skulle tydligen inte vara något att ha, har ingen egen åsikt om det. I de andra + Europamodellerna sitter DOCH, är inte kompatibla med varandra heller vad jag förstått.
I USA tillverkades från 90-92 eclipser med flip-lysen och från 92-94 tillverkades med "vanliga" lysen och lite andra former på bakkittet och bakljusen, dessa är helt kompatibla med varandra med tanke på maskinellt samt det finns folk som har konverterat frontar och satt in vanliga lysen där det vart flip, det som behöver bytas var tydligen skärmar, huv, kit, lampor samt fästen och säkert lite andra smågrejer
I Europa var det bara Mitsubishi och från 90-94 var det bara med fliplysen, denna är kompatibel med de amerikanska modellerna.
Det är lite snurrigt med olika betäckningar o så med det är i grunden samma bil rakt igenom...
Fördel är väl de med fliplysen i Europa för det finns mer av det o går att få tag i grejer på skrotar m.m. men gillar man USA 92-94 looken så är det inget problem att skaffa reservdelar till en sån, det är mest det utvändiga med t.ex. framskärmar o så om man råkar buckla en sån m.m.
Ska du skaffa en Eclipse?
Välkommen isåfall!
BTW kolla in på
http://www.mitsubishiclubsweden.se/ som föregående talare sa, det finns mycket bra info där.