4361
Sök

Audi a4 1,8t "hemlig farthållare"

195 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
#1
Var igår nere i trollhättan och hälsade på en polare.
När jag kom hem så spenderade jag väll ett par timmar framför tv'n innan det var dags att åka och lämmna tillbaka en hyrfilm. Jag satte mig bakom ratten, vred om nyckeln och vad hände? Absolut Ingenting, starmotorn tuggade som en gammal sjöko i säkert 30sekunder innan aset gick igång.
Samma sak ett par timmar senare då jag skulle tanka och idag när jag skulle åka och hämta upp en lödkolv.
Men det absolut konstigaste var när jag skulle åka hem. jag hade väll kommit halvvägs på den 5minuter långa resan då bilen började "sjävvarva" den varvade upp och ner som ett bi med jämna intervaller men höll sig helatiden mellan 1-3000 varv. Det gick att gasa som vanligt men så fort jag släppte den så började den igen.

Nu ikväll så har jag kört den och nu är den varken trögstartad eller varvbenägen (dvs, som den skall vara).
Är detta något man borde oroa sig för eller är det bara att köra vidare och hoppas på att det inte händer igen?


Solfilmsmontör
947 Inlägg
24 augusti 2008
#2
Låter ju som någonting med data boxen. Prova ta av plus kabeln och låt den sitta av i en timme eller något och sätt tillbaka den sen och ut o kör med bilen och se vad som händer, kommer felet igen så vet jag inte vad det kan vara, men det låter ganska konstigt.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Refined
1 770 Inlägg
24 augusti 2008
#3
Ja, jag håller med Kornz förslag, enklast och billigast. smile

Men konstigt låter det!!

Med.lem
3 759 Inlägg
24 augusti 2008
#4
kolla vacumslangar till insuget.. Kan dra tjuvluft nånstans

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Bäst i värla
150 Inlägg
24 augusti 2008
#5
Tomgångsmotorn kanske? Den kan ju säkert ha fått nått ryck och bestämt sig för att leva lite rövare med dig. Men gör som Kornz sa, lyft av pluskabeln ifrån batteriet, gå in och ta en fika. Sen får du prova igen smile


Volvo-Beroende
289 Inlägg
24 augusti 2008
#6
Bränslepumpen som spökar?

Volvo 760 TIC -84 B23ET

Sir
201 Inlägg
25 augusti 2008
#7
Låter som det är antingen gasspjället men troligast är att den drar tjuvluft.

Skulle tro du har insugsläck efter gasspjället allså på någon av slangarna som går till insuget.
Du har inbyggd tomgångsreglering i gasspjället så låter troligast med läck i någon av slangarna på insuget eller själva spridarna..

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

264 Inlägg
25 augusti 2008
#8
samma sak händer på flickvännens föräldrars bil, en opel zafira,
ibland tröstartad och hoppar mellan 1000 och 3000 varv...

195 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
#9
Får ta och prova detta med batteriet om problemet återkommer O.o. Kom precis på att det sista jag gjorde igår var att byta slangen som går mellan insprutet och turbon '(där laddtrycksmätaren sitter) och efter det så fungerade den ju felfritt. Det kanske var där felet satt.


Sir
201 Inlägg
25 augusti 2008
#10
slangen som går mellan insprutet och turbon '(där laddtrycksmätaren sitter)

Var har du kopplat in laddtrycksmätaren menar du??   Den ska mäta trycket efter gasspjäll allså den ska sitta på någon av slangarna till insuget.  går bra på alla utom vacum slangen till dumpen. Oftast sätter man den på den lilla langen som går till bränsletrycksregulatorn från insuget.

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
25 augusti 2008
#11
NR 1 koppla aldrig bort batteriet på en VAG bil, då tappar den alla grundinställningar och den kan spöka ännu mer. Kolla där sitter en L slang längs med insuget som brukar gå sönder framförallt sugas ihopa, vilket kan göra att bilen uppför sig skumt. Som de säger är nästa steg gasspjällsmotorn, det kan vara att det är dålig spänning när du startar motorn så tappar den grundinställningen och den beter sig konstigt.

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Med.lem
3 759 Inlägg
26 augusti 2008
#12
vad menas med VAG?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

517 Inlägg
26 augusti 2008
#13
VOlkswagen Audi Skoda & Seat menas det..


Sir
201 Inlägg
26 augusti 2008
#14
Topper skrev:
NR 1 koppla aldrig bort batteriet på en VAG bil, då tappar den alla grundinställningar och den kan spöka ännu mer. Kolla där sitter en L slang längs med insuget som brukar gå sönder framförallt sugas ihopa, vilket kan göra att bilen uppför sig skumt. Som de säger är nästa steg gasspjällsmotorn, det kan vara att det är dålig spänning när du startar motorn så tappar den grundinställningen och den beter sig konstigt.

MVH

--

Allså Alla grundinställningar?? Det är inga problem mad att koppla bort batterit på VAG bilar bara man låter bilen göra en Grundgasinställning innan man startar. Det är ändast en grungasinställning på gasspjällets tomgångreglering som behöver göras. Detta gör man genom att vrida på tändningen och vänta  30 sek innan man startar efter batterit vart av.  Så inga probs alls att fixa själv.  Grundgasinställningen kan göras med VAG-COM också.

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+

195 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
#15
Bilen fungerar numera Felritt (tror att den stal tjuvluft då problemet försvann när jag bytte laddtrycksslangen). Men tack för alla svar och tips/// Mvh Ossian

Har föresten trott att motorn ventilknackar ett bra tag nu men efter en närmare inspektion visade det sig att knacket kommer från (kolfiltrets solenoidventil) vad det nu gör för något O.o



Sök