När det gäller strömkablar så är det arean på kopparledarna som man pratar om, det kan ju vara olika tjock isolering på kabeln och då kan det vara olika area fastän tjockleken på själva kabeln är samma. När man räknar ut hur mycket ström kabeln tål och vilken säkring det ska vara så är det alltid arean som man utgår ifrån.
Okej då vet jag men hur stor kabel area ska det var för tre st?
Mvh André
Hur många ampér e de på stegen = och va e de för steg samt hur lång kabel e de?? Klart att jag vet hur grov kabel de e bara jag få lite uppgifter.. 8mm e ju de man använder till ett litet skit steg som eparaggarna har i sina kapade duetter..
Två SSS-600 steg, 30 Amp säkring på dom iaf. Sedan har jag ett Shark V15 vet inte vad det är för säkring eller hur många amp det är grejerna är inte hemma. Men kabeln är ca 5 meter.
Nej får åka och in handla lite kabel i morgon 21MM2 måste ju räcka men vad för säkring ska man ha då?
Lägg ihop sammanlagda Ampere på alla stegen, säg att du har 3st 30A säkringar på dina steg, då blir det nog lämpligt att ha en säkring på strax under 90A på strömkabeln vid batteriet, sedan splittar du kabeln med ett säkringsblock till 3st strömkablar (en till varje steg), där sätter du sedan 30A säkringar, eller mindre. Sedan måste du självklart se till att din strömkabel klarar av 90A.
Två SSS-600 steg, 30 Amp säkring på dom iaf. Sedan har jag ett Shark V15 vet inte vad det är för säkring eller hur många amp det är grejerna är inte hemma. Men kabeln är ca 5 meter.
Så mycket vet jag nu.
Jag skulle göra med en 110amp säkring max 30cm från batteriet, 32kvadrats kabel och ett power block nära stegen! Säg vad ni vill.. men de e ju jag som väljer det! Inte så bra att du har för klena kablar.. då kan den ta t.ex minus från spelaren via lågnivån så då knäcker du utgångarna på spelaren.. OBS.. använd alltid en grövre kabel till jord!
Okej tackar så mycker för alla men det sista svaret var bäst tackar Mortcha..
Annars så kan du komma upp till mig så kan jag hjälpa dig å instalera skiten.. kör med 3steg ja å.. men då e de ju lite värre saker.. kör med 2*50 kablage i 6 meter.. de e för dvd, 3 steg på 70amp, 90amp och 90amp.. så effekt behövs sa den lilla utlänningen när han köpte sig en moped!