4648
Sök

volvo 740 startar ej

58 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
min 740 vill inte starta, hade igång den igår å då gick den men den var väldigt kraftlös, hände knappt ngt när man tryckte på gasen, å ibland så ryckte den till.. fast till å från så gick den normalt i några sekunder.
när jag skulle starta upp den idag så dog den efter några sekunder å sen så startade den inte mer, den tänder å d låter som att den vill komma igång men den gör inte det, "lambdalampan" lyser när den är igång oxå

någon som har någon aning om vad det kan vara för fel? tack på förhand

310 Inlägg
27 augusti 2008
Byt katalysator & lambdasond..

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

The one and only
1 091 Inlägg
27 augusti 2008
Underlättar ju att veta vilken motor du har, eller åtminstonde årsmodell... Har du 88b eller nyare så kan du kolla felkoder.

Du har inte tankat etanol va?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

10 287 Inlägg
27 augusti 2008
Nog billigare att först felsöka.

/Göran

_IsakssoN_ skrev:
Byt katalysator & lambdasond..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
27 augusti 2008
I stort sett vad som helst. I förra veckan reparerade min garagepolare en svårstartad och orkeslös 940 där felet var att krysskilen till kamdrevet hade gått så att drevet hade glidit.

Har du gnista?
Startar den på startgas?

/Göran

jocke_volvo740 skrev:
någon som har någon aning om vad det kan vara för fel? tack på förhand

(Groucho Marx).

58 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
jag har felsökt å då fick jag fram :

2-2-4 = Motortemperaturgivarsignal
Villkor:
Om signalen från motortempgivaren motsvarar en temperatur under -40 °C eller över 120 °C sätts felkoden.
Styrenheten antar då en motortemperatur på cirka 90 °C (limp home) så att bilen är körbar.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar.
Kontaktresistans i anslutningar.
Dålig stomanslutning av signaljord.
Avbrott eller kortslutning till jord i tempgivaren.
Felsymptom:
Normalt inga felsymptom.

har verkligen ingen aning om vad dom menar med det... men om det är fel på lambdasonden så borde den väl ändå starta?

det är årsmodell 89 med b230f

10 287 Inlägg
27 augusti 2008
Då vet du vad som skall felsökas först: Kablaget till motortempgivaren och ev byta givaren. Sitter i toppen under insuget med samma slags kontakt som till spridarna. (Sätt inte fel efteråt).

/Göran

(Groucho Marx).

58 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
så bilen startar inte om denna nu krånglar?

10 287 Inlägg
27 augusti 2008
Om tempgivaren är kortsluten tex så indikerar den för hög motortemp. Ger den fel värde så kan det bli så att den inte fettar upp vid kallstart och är det avbrott så indikerar den så kallt att det ligger utanför mapparna i sprutet.

/Göran

jocke_volvo740 skrev:
så bilen startar inte om denna nu krånglar?

(Groucho Marx).

Garage-mysare
6 Inlägg
22 september 2008
Om man drar ur kabeln innan man startar den kall så borde den "fetta" till motorn och sen när den blir varm så går den piss. då borde det vara tempgivaren. Har nog fel på min med jag undrar om någon har rätt ohmtal på den vid kall och varm motor så jag kan kolla min, har de felet (B230F 88A) att min ger nog för lite motstånd vid kall motor och därför får min motor inte tillräckligt med sås, å sen när den blir varm går den bättre... skiljer tempgivaren 88A till 89B osv ??

Världen har blivit sämre sen Eddie dog............

Sök